میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در۱۴ دی ۱۳۹۲ ساعت ۶:۵۷ ب.ظ سرویس:اندیشه, عناوین اصلی, یادداشت 58 دیدگاه 11,798 بازدید

نقدي بر سخنان «آیت الله احدی» در حسینیه اعظم لار

نقدي بر سخنان «آیت الله احدی» در حسینیه اعظم لار

دانيال افتخاري: همین آغاز باید بگویم که در جایگاه بررسی و نقد مسائل فقهی، کلامی یا عرفانی نیستم، اما با اندک مطالعات خویش و «دغدغه‌هایی پیرامون دین و معنویت» دست به قلم برده و نکاتی را بیان می‌کنم.

حضور جناب آقای احدی، روحانی برجسته و شاگرد شادروان آیت الله بهجت در لار البته نخستین حضور و سخنرانی ایشان نیست و جذابیت و محتوای سخنان، این بار هم مردم زیادی از گروه‌های گوناگون را به حسینیه اعظم کشانده بود. گویا سرمای این روزهای آغازین زمستان و پایان ماه صفر هم نتوانسته بود مانع گردهم آمدن مردم شود. پیش از آنکه به این سخنرانی بروم، برخی از آشنایان و دوستان، از سطح علمی بالا و پر مغز بودن کلام این روحانی می‌گفتند. همین سبب شد تا سه‌شنبه شب پس از قرائت قرآن برای سخنرانی بمانم…

البته همین جا، زودتر، تحلیل پایانی را می‌گویم و آن اینکه در مجموع سخنان آقای احدی را حداقل در آن یک شب، خوب، پر مایه و تأثیرگذار (به‌صورت بالقوه) دیدم و دعوت از ایشان را (بر خلاف برخی سخنرانان دیگر که در هر مناسبتی به لار فراخوانده می‌شوند!) به‌جا. اما نکاتی کوتاه در این میان به نظرم لازم به بیان است.

سخنران مراسم شب‌های پایانی ماه صفر در کنار آرامگاه امام جمعه لارستان، آنگونه که از آگاهان و زبان خود ایشان شنیدم، از شاگردان استاد فقه و اخلاق، آیت الله بهجت (رض) بوده و به نظر می‌رسد از نظر دانش و عرفان و معنویات در درجه‌ای ممتاز باشند؛ اما نکته‌ای که در سخنان ایشان زیاد جلوه‌گری داشت، نوعی نگاه از بالا به پایین و گهگاه همراه با خطاب و عتاب بود. نگارنده البته با «یادآوری»، «هشدار» و حتی «تلنگر» برخی بزرگان به مردم جامعه موافق است اما از سوی دیگر کاملاً روشن است که یک سخنران و یا بزرگِ یک جمع و گروه، زمانی می‌تواند موفقیت بیشتر و محبوبیت ماندگارتری به‌دست آورد که در برخی اوقات با مخاطب خود هم‌ذات‌پنداری کند و چندان خود را بالا و برتر از کسانی که به ظاهر در پایین قرار دارند نبیند! به‌ویژه آنکه در جمع، روحانیان، فرهیختگان و انسان‌های اندیشمند حاضر باشند.

نکات بعدی، در مورد بخشی از محتوای سخنان جناب آقای احدی است… ایشان در همان آغازین بخش کلام، که اختصاص به امام رضا (ع) داشت، به «ولایت تکوینی» امامان شیعه اشاره می‌کنند و تا اندازه‌ای به بیان نکاتی پیرامون آن می‌پردازند. البته باز هم در میان بحث‌ها این را تأکید می‌کنم که بضاعت و توان علمی نگارنده، اجازه ورود به مسائل دقیق علمی (فقه و کلام و عرفان) را نمی‌دهد، اما به قدر فهم خود نکته‌ای یادآور می‌شوم: در این اصل مسلّم کلامی تردید روا نیست که پیامبران و در اوج ایشان پیامبر رحمت (ص)، و نیز امامان شیعه (ع) در کنار هدایت و راهبری جامعه انسانی به کمک وحی الهی («ولایت تشریعی»)، از ولایت تکوینی نیز برخوردار بوده و به اذن پروردگار جهان، توان تصرف در بسیاری از امور جهان آفرینش داشته و دارند؛ چه اینکه همه‌ی ما معجزات و کرامات بسیاری از ایشان (با منابع روایی معتبر) شنیده و پروردگار را به‌واسطه‌ی چنین معجزاتی تسبیح و تکبیر گفته‌ایم. اما به گواهی تاریخ و سندهای معتبر، جز در برخی موارد ویژه و رخدادهای اندک از این نعمت ذاتی بهره نمی‌گرفته‌اند. یکی از نمونه‌های مهم و سرنوشت‌ساز تاریخی، رویداد تلخ صحرای کربلاست؛ که حتی گاهی مردم و اهل پرسش و کنکاش، پیرامون آن می‌پرسند… در این ماجرای سراسر ستم و بی‌رحمی و ناجوانمردی (در این سوی معرکه)، که البته در نگاه اهل بیت (ع) زیبایی جلوه می‌کرده است، امام حسین (ع) می‌توانست با بهره جستن از ولایت تکوینی و معجزه‌ای الهی و غیبی، سپاه دشمن را نابود ساخته و هجوم آن‌ها را ناکام گذارد، اما به روشنی می‌بینیم که همه‌ی آن رخدادهای تلخ در تاریخ ثبت می‌شود تا انسان‌ها بدانند که ستم و جهل و نفاق تا کجا می‌تواند پیش رود که حتی نیکوترین انسان‌ها و به‌ویژه خاندان پیامبر اسلام را با بی‌مهری و رذالت به خون خویش بغلتانند! به بیان دیگر، اگر نبرد عاشورا با معجزه‌ای، در تاریخ شکل نمی‌گرفت، چه بسا در طول زمان‌ها و نیز این زمان نمی‌شد حق را از باطل تمیز داد.

مطالعات و شنیده‌های این حقیر، به‌ویژه از امثال چنین منبرهایی نشان می‌دهد در طول تاریخ، و به‌طور خاص در تاریخ اسلام، آن چیزی که تأثیر بیشتری در شیفتگی دوست و دشمن نسبت به پیامبر و خاندانش (ع) و نیز «حکومت ایشان بر قلب‌ها» داشته، همانا اخلاق نیک، مدارا و تکریم‌شان با مسلمانان و بلکه همه‌ی انسان‌ها بوده است. اینکه امام رضا (ع) و دیگر امامان شیعه بخواهند با ولایت تکوینی الهی دشمنان خود و برخی رویدادها را ناکام گذارند، نه آنچنان با مرام و سیره ایشان همخوانی دارد و نه سنت تاریخ بوده است!

نکته‌ی دیگری که در همین باره از خود و همه‌ی سخنوران و اندیشمندان و روحانیان گرانقدر می‌پرسم این است که: کدام‌یک می‌تواند با هدف الگوسازی و ترویج اخلاق، نیکی و سبک زندگی اسلامی در میان مردم جامعه به‌ویژه جوامع در حال رشد و تحول مفیدتر باشد؛ بیان کرامات و برخی جلوه‌های ولایت تکوینی امامان شیعه، یا بازگویی روایات معتبر از رفتار و منش فردی و اجتماعی و نیز سخنان حکیمانه و فرازمانی ایشان؟!….

از این مسأله که بگذریم، سبک روضه‌خوانی و مرثیه سرایی این روحانی در نوع خود جالب بود! هرچند تنها یک شب در سخنرانی ایشان حضور یافتم، اما گویا جناب احدی در مجالس خود نیازی به حضور مداحان و مرثیه‌سرایان ندارند! البته این مسأله از دیدگاه صاحب این قلم نیک و پسندیده است؛ به‌ویژه آنکه ایشان از صدای رسا و نسبتاً زیبایی برخوردار هستند. ویژگی مثبت دیگر در روضه‌خوانی این استاد اخلاق و عرفان، گزیده‌گویی و اعتدال در رعایت زمان بود. اما نکته‌ای که یادآوری و نقد آن در اینجا و بسیاری از اوقات ضروری به نظر می‌رسد، محتوای مدح‌ها و مصیبت‌های اهل بیت (ع) است. این مسأله را همگان نیک می‌دانند که پیامبران و امامان، از دیدگاه ما شیعیان، همچون همه‌ی انسان‌ها زندگی می‌کنند و از دنیا می‌روند، شادی و غم دارند، می‌خورند و می‌آشامند و…، اما در عین حال انسان‌هایی متصل به غیب، والا و دور از گناه و خطا (معصوم) هستند؛ از این رو در بیان حالات و ویژگی‌ها و نیز یادکرد مصیبت‌ها و رنج‌های آن‌ها باید به این دو مسأله همزمان توجه داشت!

از دیدگاه بنده جناب احدی در بیان مصیبت‌های حضرت فاطمه زهرا (س)، متأسفانه همچون بسیاری از مداحان و روضه‌خوانان از الفاظ و کلمات توهین‌آمیز و با سطحی پایین‌تر از مقام و جایگاه ایشان بهره گرفتند! و گویا همچنان شور و هیجان بخشیدن به مجالس، گوی سبقت را از شعور و تفکر و شناخت می‌رباید!… اگر هدف از این بیان‌ها و کلمات، شناخت راه حق و نیز شناخت دشمنان و ستمگران بر اهل حق (پیامبر و امامان (ع)) است، به عقیده بنده روش‌هایی بهتر نیز وجود دارد. رنج‌های خاندان پیامبر و شیوه‌ی مواجهه‌ی آنان با این رنج‌ها قطعاً تفاوتی فاحش با ما انسان‌های عادی دارد و بیان بی‌پرده و صریح مصیبت‌ها جز تهییج مردم و برانگیختن شور و احساس و عاطفه‌ی آن‌ها نمی‌تواند هدفی داشته باشد. اگر مردم را با مرام و اخلاق و ویژگی‌های رفتاری فردی و اجتماعی اهل بیت (ع)– در کنار شناخت معجزات و کرامات فرابشری آنان- آشنا کنیم، بدون شک از هرگونه ستم و بی‌مهری که نسبت به آن انسان‌های پاک روا داشته شده است، غمگین و گریان خواهند شد؛ و از سویی دیگر امامان خویش را الگوهای خویش در زندگی این دنیا قرار خواهند داد.

سخنانی که آن شب شنیدم، در بر دارنده‌ی نکات تأمل برانگیز زیادی بود؛ از جمله تأکید این استاد حوزه بر نماز اول وقت و ناپسند شمردن دوستی دنیا، که هر یک، نیکو و مورد تأکید دین اسلام است. اما اگر ایشان در مورد هر کدام از این مسائل و دیگر مناسک دینی شرح مفصل‌تری ارائه می‌دادند و بیشتر بر جنبه‌ی باطنی و حقیقت آن‌ها تأکید می‌نمودند، تأثیرگذارتر می‌شد. ایشان خود بر این مسأله آگاه‌تراند که شاه بیت دین (به‌ویژه دین پیامبر خاتم) همانا «ایمان و معنویت» است؛ بدین معنا که تا دین‌داران به غایت و مغز اعمال دینی نزدیک نشوند و به بیان بهتر به دنبال «معنا» نباشند، در مسلمانی درجا زده و به مقام «مؤمن» نخواهند رسید! (ایمانی که در کلمه، از ریشه‌ی امن و آسایش است.) جامعه و شهری که در آن تنها بر ظواهر و مناسک تأکید شود، و تنها به شرکت در نماز جمعه و جماعت و عزاداری سفارش شود، رنگ تغییر و نو شدن دل‌ها و اندیشه‌ها را نخواهد دید!

ایشان در سخنان خود، تأکید را بر روی مسأله‌ی «توحید» قرار دادند و از آن به عنوان کلید اصلی گشودن مشکلات گوناگون انسان یاد کردند. این مسأله کاملاً درست و بجاست؛ چرا که رابطه‌ی صحیح و اصولی با پروردگار عالم و اعتقاد به یگانگی او، زمینه‌ساز رابطه‌ی درست و مناسب در میان انسان‌ها و جوامع دین‌دار خواهد بود. اما این را باید بدانیم تا زمانی که جلوه‌های ریز و درشت «شرک» و چندگانگی در جامعه غوغا می‌کنند، توحید و یگانه‌پرستی به درستی در دل‌ها و جان‌ها رسوخ نخواهد کرد… (توضیح و شرح بیشتر این مسأله بماند برای مجالی فراخ‌تر و بهتر).

سخن کوتاه کنم؛ در پایان آرزو دارم این استاد گرانقدر که خود شاگرد مردی گرانمایه و فقیهی اخلاق‌مدار بوده‌اند، اگر این سطرها را از نظر می‌گذرانند، بر این شهروند منتقد خرده نگیرند و آن را همچون مباحثه‌ها و مجادله‌های حوزوی ببینند و اگر پاسخی دانش‌افزا و حکیمانه دارند، آن را از این بنده‌ی کوچک خدا دریغ نکنند. آرزوی دیگری دارم و آن اینکه روزی برسد که با به‌کار بستن اصول مترقی دین و پرهیز از ظاهرگرایی، سکون و درجا زدن، جامعه‌ای بسازیم که در آن هیچ یک از ما شهروندان دین‌مدار با حسرت به کشورهای پیشرفته‌ی دنیا نگاه نکنیم!! و این آرزو هرگز دور از دسترس نیست.


58 نظر

  1. محسن. ر گفت:

    0

    0

    آفرين جناب افتخاري؛ نكات مطرح شده در اين نقد منصفانه بسيار دقيق و ظريف هستند.

    • محمد-ت گفت:

      0

      0

      با سلام خدمت افرادی که زحمت کشیده اند و این سایت جالب را طراحی کرده اند البته اگر از مسیر اصلی خود خارج نشود !!

      خدمت دوستان عزیزم عرض کنم که مطالب اقای افتخاری از مبنای علمی و دینی محکمی برخوردار نیست و صرفا یک سری تراوشات ذهنی ایشان بوده است که بنده فکر می کنم بدون تتبع و جستجوی کافی مطرح کرده اند ان شاالله اگر توفیقی داشته باشیم یک سری مطالب از ایات و روایات در مورد موضوع مطرح شده از طرف دوستمون بحث خواهیم کرد.

      (( فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون ))

  2. فاطمه گفت:

    0

    0

    سلام
    ابتدا از نگارنده ی ابن مطلب تشکر میکنم که مشغله ی ذهنی خود را با بیانی عاقلانه مطرح کرده اند به نظرم جا دارد چند نکته را یاد آوری کنم.
    نکته اول اینکه بد نیست کمی جنبه ی انتقادپذیری را در خودمان افزایش دهیم در جلسات سخنرانی افراد زیادی از اقشار و گروه های مختلف جامعه حضور داشتند که سطح و مرتبه ی علمی و شعوری متفاوتی دارند ولی مطمئنا شخصی هم مرتبه ایشان از لحاظ علم و تفکرات و بینش حضور نداشته و اینکه ایشان به قصد روشنگری و وسیع کردن طرز نگاه و تفکرات حضار نسبت به دنیای پیرامون سخنانی را مطرح میکنند با جبهه گیری بگوییم چرا ایشان خود را بالاتر میپندارند. تا کی میخواهیم خود را در ظاهر اسیر کنیم و بگوییم ما فلان مرتبه علمی و … داریم و نیازی به تلنگر و هشدار نیست . یادمان نرود در تاریخ افرادی که در برابر سخنان و راهنمایی های بزرگان دین ایستادند و قبول نکردند هیچگاه حقیقت را پیدا نکردند.
    نکته دوم اینکه ولایت تکوینی امام رضا و سایر ائمه امری است که در هر زمان بنا به شرایط و به اذن خداوند نمایان میشده . امام حسین (ع) نیز معجزات و کرامات خاصی داشته اند که بیان آنها اصلا دلیلی برای شک در دلیل آن مصیبت عظیم در عاشورا نبوده و اینکه چرا امام حسین جلوی این واقعه را نگرفته اند . با این نگرش پس مسئله توسل و استغاثه به ائمه و معجزات که در همین دوران نیز رخ میدهد و تعداد بیشماری نیز در حرم امام رضا بوده محدود و …برشمرده اید که اصلا اینطور نیست و به نظر من تند روی شده در بیان مطلب.
    چند مسئله دیگر که این مجال را برای بیانش کافی نمیدانم.
    در پایان از تحلیل بسیار خوب ایشان که تمام جنبه ها را به خوبی مورد بررسی قرار داده اند تشکر میکنم.
    به امید تحلیل های دیگر

    • محمد گفت:

      0

      0

      باسلام نظر شما صحیح است ولی در تکمیل صحبت شما باید بگوییم که استفاده نکردن از معجزات در عاشورا خود نوعی از مظاهر تکوینیات می باشد که البته معجزاتی هم در عاشورا ذکر شده است که عزیزان می توانند به کتب مقاتل و… رجوع کنند.

  3. مهدی گفت:

    0

    0

    با سلام
    خیلی عالیه
    فقط تقاضا دارم که سخنانی که حتی مخالف نظرتان باشد نیز هرچقدر هم تند باشد،در صورتی که حاوی مطالب رکیک نباشد منتشر نمایید و فضای بحث و تحلیل و تبادل نظر خوبی فراهم نموده که واقعا این سایت را به یک سایت منحصر به فرد تبدیل کند.خواهشمندم امکان آپلود عکس چهره را در قسمت نظرات فراهم نمایید.تا افرادی که دوست دارند بتوانند چهره روی کامنت خود بگذارند.در ضمن ایمیل و نام اختیاری قضیه جالبی نیست.شما میتوانید از طریق ثبت ایمیل افراد حالا حتی یک ایمیل سوری باشد تشخیص دهید که افراد جای یکدیگر نظر ندهند.چون میدانید که آی پی هر از چند گاهی عوض میشود.در ضمن تعداد افراد آنلاین هم در زیر سایت نمایان شود جالب است.

  4. Namazi گفت:

    0

    0

    سلام.برنقد شما هم نقد زيادي است ودر فرصتي خاص دوستانه بررسي مي شود.

  5. دانشجو گفت:

    0

    0

    با تشکر از دقت و هوشیاری شما.
    بنده هم نقد های شما را وارد دانسته و تایید میکنم.

  6. مجید شا گفت:

    0

    0

    سلام بر استاد دانیال عزیز.
    ارادتمندم و مشتاق دیدار
    و ورود دوباره یتان به عرصه ی قلمزنان رو هم صمیمانه گرامی میدارم.
    التماس دعا

  7. سوشا گفت:

    0

    0

    فکر نکنم افراد عادی بتوانند سخنان ارزشمند چنین عالمانی را نقد کنند!!!

  8. روزبه گفت:

    0

    0

    اسم بحث در مورد نوحه و عزاداری رو گذاشتید اندیشه؟

  9. ناشناس گفت:

    0

    0

    سلام نقد شما بسیار خوب و دغدغه مندانه بود از شما تشکر میکنم.
    انشاءاله استاد مطالب شما را بخوانند و در صورت نیاز پاسخ دهند . اما دو نکته به نظرم میرسد.
    ۱-به غیر از امام معصوم انسان بی اشکال وجود ندارد.
    ۲-الاعمال بالنیات به نظرم ایشان واقعا دلسوز است و از روی علاقه ی به مردم حرف میزند حالا ممکن است در ظاهر هم دچار اشتباهاتی شوند.
    اما در هر حال نقد شما خوب بود. نقد موجب کمال میشود .

  10. ناشناس گفت:

    0

    0

    سلام علیکم
    مطلب اول شما که فرموده بودید ایشان از بالا با مردم صحبت میکردند در جواب باید بگویم که در نظر بگیرید که خطابه و منبر و وعظ اینطور است که مخاطب یا همان پای منبری را قصد قرار میدهند و این چیز واضحی است
    مطالب درباره ولایت تکوینی هم موضوعی بی پایا و اساس نیست که بیاید روی منبر گفت بلکه از روایات وادعیه و ایات استفاده و برداشت میشود پس همان روایت است و روایت نقل کردن به این نیست که حتما اول کلام گقته شود قال المعصوم که پس این اشکال شما هم رفع شد
    اشکال درباره روض ایشان را هم چون متن روضه یا مضمون را توضح ندادید نمیشود اظهار نظر کرد
    در مورد اشکال اخر اینکه پر واضح است که در یک منبر که نمیشود تمام مسائل دین اسلام را توضیح داد که و این هم پاسخ اشکال اخر شما
    والسلام علیکم و حمته الله وبرکاته

  11. امین گفت:

    0

    0

    سلام دوستان خوب من اقدام به نقد از این نظر خوب است که اندیشه را بارور و فعال می کند حتی اگر وارد هم نباشد.اما می بایست کمی هم از زاویه نگاه این اساتید به اطراف نگاه نمود بدین طریق بخشی از آنچه بی حرمتی یا نگاه عمودی و … نامیده می شود حل می شود .از طرفی هم گاهی همه زوایای یک موضوع به دلیل شرایط منبر به خوبی ادا نمی شود که البته با نقد منصفانه می شود آنرا پرس و جو و مطالبه نمود تا گوینده فرصت کند نظر خود را کامل نماید.

  12. مهرداد گفت:

    0

    0

    هرکس از گناه پرهیز کند .می داند که هر کس استاد اخلاق نیست .استاد احدی طبیب روح است .او مشکل جمع را می بیند .حتی به کرار در جلسه عمومی بوده ام می بیند مردم نماز صبح را ترک کرده اند .می بیند چه کسانی بدون غسل وارد مجلس شده اند . حتی پیر مردی امد گفت برای شخصی استخاره کند .پیر مرد نگفت شخص مرد است یا زن اخر به پیر مرد گفت شخص زن است یا مرد .ایشان از دنیای ما هیچ چیز ندارد وایا می شود کسی که عاشق خداست خود را بالا بگیرد تواضع در برابر خداوند او را متواضع در برابر مومنان کرده .

  13. منتقد گفت:

    0

    0

    سلام دوست عزیز لطفا اگه بلد نیستی نقد نکن

  14. ناشناس گفت:

    0

    0

    با رسلام…از دقت و تامل جنابتان سپسگزام.

  15. خسروی گفت:

    0

    0

    ابتدا از حضرتعالی جهت دقت نظرتان سپاسگزارم…عارضم به محضر شما فضای نقد باید منطقی باشد و البته از هر نوع نقدی جدا باید خودداری کرد…استاد احدی”زید عزه”در این موضوع چند جلد کتاب تالیف کردند چقدر پر مغز می شد نقد شما اگر اول به کتب ایشان رجوع می کردید مثلا: استاد درشرح توحید صدوق پیرامون این موضوع بحث کردند لذا جنابتان اگر بعد از مراجعه این نقد را مطرح می کردید به این شکل مضحکه نمی شد.

  16. خسروی گفت:

    0

    0

    و اما نقدی که بر روضه ایشان وارد کردید باید بگویم ایشان عارف و سالک الی الله هستند فضای ذهنی ایشان با من و شما” بینهما بون بعید”ضمنا ردیف کردن ایشان با مداحان عزیز کشورمان فرصت این نقد را برای شما میسر کرد..یعنی ما با این تفکر اگر پای روضه مرحوم کوهستانی و شوشتریها و بهاالدینی ها می نشستیم انها را تکفیر نمی کردیم؟؟؟

  17. خسروی گفت:

    0

    0

    قبول دارم که فضای حاکم بر وب سایت شما فضای نقادی هست اما یادمان باشد که برای چه و چه کسی را داریم نقد میکنیم…رسالت شما باید درک واقعیات باشد نه صرفا بیان نقد چون روآوردن به نقد قدرت اندیشه را از عقل عملی می گیرد.

  18. خسروی گفت:

    0

    0

    ضمنا از خویشتن داری اعزه کمال تشکر را دارم.

  19. ناشناس گفت:

    0

    0

    ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست…

  20. یاسی گفت:

    0

    0

    سلام
    واقعا عالیه نظرتون.
    باور کنید من با حرف های آقای احدی خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم و کلی از پئن های منفیم از بین رفته. مثلا اینکه نماز صبح رو نمیخوندم اما الان واسه نماز صبح بیدار میشم و با شور و شوق عجیبی نمازم و میخونم. قبلا مانتویی بودم اما با حرفهای اقای احدی الان چادری شدم و………واقعا از برادرای عزیز ممنوم که این بزرگوار رو دعوت کردن به لارستان بزرگ.

  21. ناشناس گفت:

    0

    0

    امیدوارم این نفد از روی حسادت نباشد

  22. ناشناس گفت:

    0

    0

    با سلام وهمچنین تشکر از جناب افتخاری چون ابحث محتوایی خود یک مجال وسیع می خواد و فضا آماده نیست فقط به چند نکته حاشیه ای اما کلیدی در مورد این مطلب به اصطلاح نقد باید اشاره کرد:
    ۱ این که بین عیب جویی و نقد منصفانه تفاوت از زمین تا آسمان است که این مطلب شما بیشتر شبیه عیب جویی بود تا نقد منصفانه وعالمانه
    ۲ کسی که اطلاعات عمیق ندارد حق نقد ندارد چون باعث گمراهی سایرین می گردد ناقد باید در مورد انچه که مورد نقد قرار میدهد مسلط و عالم و خبره باشد که جناب افتخاری به فرموده خودشان اینگونه نیستند
    ۳اگر قصد نقد منصفانه بود خوب بود پیشتر این مطالب به خود استاد گفته شده ویا به دفتر وسایت ایشون ارسال می کردید تا جواب بدن نه این که تو یه سایت که ایشون اصلا به اون رجوعی ندارن قرار بدید جالبه تهش هم فرمودند اگه جوابی دانش افزا وحکیمانه دارند دریغ نکنند !!!!!!
    ۴ جناب افتخاری طبق فرموده خودشون فقط یک جلسه شرکت کردند به نظر شما با یک جلسه شرکت کردن می تونه ملاک صحیحی برای نقد باشه چون تا اونجایی که ما میفهمیم لازمه نقد چیزی اول شناخت اونه که با یک جلسه بعید میدونم نگاه درست وشناخت خوبی به موضوع ایجاد بشه
    ۵با عرض پوزش جناب افتخاری خوب بود فرق بالقوه و بالفعل رو تشخیص می دادند و بعد از این اصطلاحات استفاده می کردند
    ۶ جناب استاد احدی تا جایی که آشنایی ما با ایشون اقتضا می کنه و ما از ایشون سراغ داریم خودشون رو تافته جدا بافته و فوق مردم نمی دونند کسانی که با ایشون آشنا هستند اینو کاملا درک می کنند چرا که اینطور وصله ای که شما چسبوندید و اسمش گذاشتید نگاه از بالا این اگه دقت نشه ممکنه این منظور رو برسونه خدای ناکرده ایشون اهل منیت و خودخواهی و خودپرستی هستن که اگه مقصود تون این باشه ….
    ۷ یادمون باشه که در ناقد باید مطالب رو از زاویه دید گوینده هم بررسی کنه بعد نظر بده البته نظر کارشناسی نه این که خودش هم میفهمه متخصص نیست ولی بازم به اقول خودش به نقد !!!!!!ادامه میده

  23. جمکرانی گفت:

    0

    1

    کار پاکان را قیاس از خود مگیر
    اگر شما بخواهید به صحبت های آقای احدی نقد وارد کنید حداقل باید سطح یک حوزه را داشته باشید.البته اشکال نداره قرآن میگه یومنون بالغیب شما هنوز درمرحله یومنون بالحس هستید.پس یه باره دیگه شعر بالا را بخوانید
    جواب های تفصیلی به تک تک موهومات شما در راه است.

  24. منتظر گفت:

    0

    0

    ب نظربنده ک بسیاری از سخنان ایت الله احدی را شنیده ام نقد این آقا هیچ جنبه اصلاحی نداشته و صرفاازروی برداشت شخصی وکوته بینانه ایشان بوده

  25. رضا گفت:

    0

    0

    با سلام خدمت استاد والا مقام ایه الله احدی
    با تشکر از بانیان این محفل میخواهم در مورد حضور سال گذسته جناب اقای احدی دراراک بگویم بنده هم نگاه از بالا به پایین ایشان را حس کردم من خیلی مشتاق شنیدن صحبتهای ایشان بودم در صورتی که شیفت بودم مرخصی ساعتی میگرفتم و۳۰کیلومتر را میپیمودم تا به سخنرانی برسم اما موردی را مشاهده کردم که واقعا توقع نداشتم حاج داشتن روضه میخوندن که یک جوان ۱۷یا۱۸ ساله چنان با دو دست به صورت خود میکوبید واتفاقا صف جلو مقابل حاج اقا بود حاج اقا بجای اینکه نصیحت کند که این کارهای احساسی درست نیست با لبخند گفتند یکی بیاد اینو بگیره بنظرم جلوه خوبی نداشت باید این احساسات به روند منطقی هدایت شود تا شعور جای شور را بگیرد

  26. ناشناس گفت:

    0

    0

    ایشان استاد اخلاق مسلط برروان جامعه می باشند ونیز قصد معرفی دین بعنوان عمیق ترین وتعالی ترین راه سعادت بشری رادارن خدا یارشان باشد البته بعضی انتقادات اقای افتخاری فابل استفاده است

  27. محمدجواد گفت:

    0

    0

    با سلام به همه خواهران و برادران دینی که با نظرات خود نشان دادند که مباحث استاد را دنبال می کنند .
    چه اونهایی که انتقاد کردند و چه اونهایی که حمایت کردند .
    درسته که می بایست ظرفیت انتقاد پذیری خودمون رو بالا ببریم .
    اما یه نظری دارم :

    با توجه به اینکه مباحث استاد عزیز از اهمیت و ظرافت خاصی برخوردار است واینگونه انتقادهای تند که موجب گمراهی و افترا می شود در مقابل عده ای که از سواد دینی عرفانی و فقهی قابل توجهی برخوردار نیستند همچون این بنده حقیر در برابر استادی که فقط بیشتر سن ما را در کسب علوم دینی فقهی و عرفان از حضرات آیات بهجت، حسن زاده آملی ، جوادی آملی و … بهره گرفته منصفانه نیست و همانطور که استاد عزیز خودشون فرموده اند من حاضر به مناظره هستم و اصلا عصبانی نمی شوم .
    لطفا انتقادات خودتون رو در سایت ایشان http://www.ahadi.ir قرار دهید حتما جواب خواهید گرفت .
    موفق و موید باشید .

  28. ناشناس گفت:

    0

    0

    آیا صرفا با یک جلسه می توان یک دانشمند (آیت اله احدی ) را نقد نمود ؟
    بعد نیست کمی منصف باشیم و حداقل نقدی سازنده داشته باشیم .
    در صورت لزوم می توان با دفتر معظم له تماس و موارد منعکس شود!!!

  29. مرتضی گفت:

    0

    0

    حضرت آیت الله احدی این عارف واین فیلسوف واقعا دلسوز مردم هستن وخیلی هم داره تلاش میکنن وزحمت میکشن وسعی کنید که انتقادتون سازنده باشه .ان شا الله خداوند این عالم ربانی رو تاظهور حضرت حجت ارواحنا فدا حفظ کند.

  30. ناشناس گفت:

    0

    0

    هر بیسوادی نمیتواند با دو تا اصطلاح که یاد گرفته یک استاد بزرگ که فرزند قرآن واهل بیت ع است رانقد کند

  31. ناشناس گفت:

    0

    0

    حرف نامربوط و بی پایه زدید،بیشتر در مسائل و امور فقهی و فلسفه و عرفان تحقیق کنید.
    مخصوصا در زمینه ی روضه خواندن که اظهار نظر کردید.
    خدا شان عزیزانی چون آیت الله احدی را از بد دلان بدگمان حفظ کند.

  32. سالار گفت:

    0

    0

    نقد شما بعلت کوته نظری و بیسوادیست

  33. ناشناس گفت:

    0

    0

    شما هنوز در حدی نیستی که بیای توی فضای مجازی و عمومی،آیت الله احدی رو نقد کنی..لار به همچین روحانی نیاز داشت که جوونا رو عاشق خودش کنه..کدوم جوون پای سخنرانی […] هر شب میاد میشینه؟ولی ایشون کاری کردن که اگه یه شب یه نفر میومد،شب بعدش هم خودشو میاورد هم رفیقاشو..شما رو که توی سخنرانی های بعد از نمازهای صبح و شب هم نمیدیدیم نمیدونم چطور به خودتون اجازه میدین ایشونو نقد کنین و اشکال بگیرین..درضمن ایشون شاید خودشو بالا بگیره ولی همیشه گفته و میگه که عزیزان من،منظورم شما نیستیناااا،منظورم کسایی هست ک نماز صبح نمیخونن یا فلان کارو انجام میدن
    با تشکر

  34. ناشناس گفت:

    0

    0

    سلام عرض ادب علامه احدی انگونه که در این مباحث مطرح شد نیستند ایشان بسیار متواضع با تقوا و پرهیزکار به معنای واقعی کلمه هستند ودر مباحث علمی بسیار دانشمند ودارای کرامات بسیار اخلاقی و عرفانی.برخی از عزیزان در نقد و همچنین تعریف از ایشان دچار توهم هستند یا حق

  35. سید علی حسینی گفت:

    0

    0

    سلام علیکم
    بعضی از مطالب روضه ها که به نظر آقایان پایین آوردن مقام ائمه است اشتباه است >
    مطمئن باشید اگر کسی دقیق به حرف های این بزرگ گوش کند خواطر نا مبارک گناه از ذهنش پاک خواهد شد و تقدس ائمه در دلش بالا خواهد رفت
    این علامه ی بزرگ بسیار متواضع است و نفوس مستعد در پای منبرش سفره ها بر میگیرند به عنوان شاگرد پای منبر بنشینید نه نقاد که اگر نقد این بزرگوار لازم باشد علامه حسن زاده استاد بزرگوار خود او را شماتت خواهد کرد .
    حرف را برای خدا بزنید نه برای دل مردم و جلب نظر خلق

    و من الله التوفیق

  36. علی گفت:

    0

    0

    باسلام
    واقعا متاسفم برای بعضیا که به خودشون اجازه میده ازهرکسی نقدکنن
    اگرکسی بامرام ایشون اشنا باشه میداند که ایشون به هیچ وجه خودشون ازدیگران بالاترنمیگیرندوهمچنین خواهش میکنم که عزیزان هرحرفی راقبل ازتأمل تأییدیا رد نکندکه درقیامت بایدجوابگوباشند
    به امید اصلاح نفس

  37. غلامعلی گفت:

    0

    0

    بنام خدا
    اللهم عجل لولیک الفرج
    سلام به استاد گرانقدر حضرت ایت الله احدی و به همه عزیزان
    بهتر است این فضا ایجاد شود که دوستان شبهات و اشکالات خود را با اسایش و ارامش مطرح نمایند.
    من از این دوست بسیار عزیز خواهش می کنم در جلسات بیشتری از منابر حضرت ایت الله احدی حضور یابند و شاید اگر این اتفاق می افتاد نقد ایشان جامع تر و به شکل بهتری صورت می پذیرفت کما اینکه استاد احدی و اساتید ایشان همگی استاد اخلاق بوده و پدرانه همه ما را راهنمایی و ارشاد میکنند.
    من به شخصه یکی دو جلسه در سالهای خیلی پیش از منبر ایشان فیض بردم اما در محرم سال ۹۳ بیشترین فیض معنوی حاصل شد و سخنان ایشان انقلاب درونی در اینجانب ایجاد کرد که به لطف خدا در مسیر زندگی یم تغییرات مثبتی گذاشت من در قبل خیلی تنبلی و کاهل نمازی می کردم اما در حال حضر به ندرت نمازم قضا می شود و وقتی خدای نا کرده نماز قضا می شود واقعا” حالت ناراحتی و تاثر در من روی می دهد در حالی که در گذشته اینچنین نبود در خاتمه منو مجدد با خدا واهل بیت اشتی دادن که خدا را خیلی شکر می کنم و از استاد ممنون هستم .
    ضمنا” نه برای تعریف و معرفی خود بلکه برای اینکه دوستان بدانند از احاد مردم در سطوح مختلف علمی پای بحث استاد حضور دارند اشاره میکنم اینجانب دارای سطح علمی و دانشگاهی کارشناسی ارشد می باشم ونزدیک به ۲۲ سال از عمر خود را صرف تحصیل علم کرده ام که در زندگی از ان بهر برده ام اما ان علمی که بیش از حد نافع بود وبدرد من خورد همان استفاده علمی و معنوی از درس اساتید گراسنگی چون ایت الله احدی و اساتید اخلاق و دین بود .
    یا علی مدد
    التماس دعا

  38. فاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمون گفت:

    0

    0

    باعرض سلام
    اولا هرکسی در هر جایگاهی ممکنه اشتباه داشته باشه
    ثانیا بی نقصی و بی عیب بودن فقط مخصوص معصومین علیه السلام هست
    ثالثا اشکالات شما زمانی وارد هست که طرف مقابلتون شخص عادی باشه نه یه مجتهد عارف فیلسوف مفسر
    رابعا تا زمانی که جنابعالی در آن “”جایگاهی که حضرت استاد احدی قرار دارند و آن اشرافی که حضرت استاد رو مسایل دارند””در اون جایگاه قرار نگیری حق دادن نظر رو ندارید(باعرض پوزش که رُک صحبت میکنم)
    بعدشم ایکاش قبل اینکه تو سایت “نقدبر حضرت استاد”را میگذاشتید از ایشان هم این سوالات رو میپرسید وبد هم نقد خود و هم جوابیه حضرت استاد رو تو سایت میگذاشتید
    خامسا نمیدونم شما چقدر تو روایات مطالعه و کنکاش دارید ولی اینو بدونید شما دارید بکسی اشکال وایراد وارد میکنید که تمام عمرشان را در روایات و احادیث گذاشتند که بنظر من شما”” اصلا تو جایگاهی نیستید”” که بخواین بر حضرت استاد نقدی وارد کنید…بنظر بنده کسی میتونه به حضرت استاد نقد وارد کنه واقعا تو جایگاهی مثل حضرت استاد باشه انشاالله خدای متعال از اشتباهاتمان…………

    (وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا)
    سوره مبارکه أسرا/۳۶

  39. محمد گفت:

    1

    0

    با سلام
    استاد احدی عالمی بسیار مهذب هستند و جوانان امروز با توجه به هجمه های فرهنگی به وجود ایشان نیاز دارند.
    در ضمن شماره دفتر ایشان موجود است بر فرض که به سخنان ایشان اشکال وارد باشد ادب اقتضا میکند شرع دستور می دهد عقل حکم می کند که به خود ایشان بصورت خصوصی تذکر بدهید نه در شبکه اجتماعی. زیرا حفظ آبروی مؤمن عالم انقلابی واجب است, وامیدوارم که بدگمانی را کنار گذاشته زیرا قرآن می فرماید اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم
    التماس دعا

  40. ایمان گفت:

    0

    0

    هر کسی از ظن خود شد یار من…!
    انسانی که آزادی بیان را بر آزادی بعد از بیان ترجیح می دهد، باید بداند که نقد منصفانه بر هیچ انسانی عیب نیست و هر نقدی دارای پاسخی می باشد.اما این نکته مورد قبول است که جای نقد به همچین انسان وارسته ای، ای کاش در سایت خود ایشان مطرح می گشت تا پاسخ را از شخص ایشان دریافت کنید، تا هم اذهان مشوش عوام را درگیر توهماتی بر محور ایشان نگردانیم و هم جوابی قانع کننده بر نقد خود دریافت کنید.
    و السلام علی من اتبع الهدی

  41. جواد گفت:

    0

    0

    سلام
    مطلب زدی که بگی ما هم هستیم
    قبولت داریم،شما هم هستی

  42. بهزا گفت:

    0

    0

    نقد بسیار ضعیفی بود که نه منصفانه بود نه عالمانه

  43. محمد مصطفی گفت:

    0

    0

    سلام گرم به تمامی عزیزان.با نوع قلم جناب افتخاری به نظرمیرسد ایشان اهل مطالعه هستند لذا از الفاظ توهین امیزپرهیز کنیم کلماتی مانند بی سواد..طرح نکنیم . در بعضی از نظرات دوستان احساس کردم متوجه اصل نقد نشده اند.جناب افتخاری هم متواضعانه در خواست هم اندیشی کردند

  44. رضا رزاقی گفت:

    0

    0

    اول بروسخنرانیهای دیگه آقای احدی آملی رو گوش کن بعدنظربده البته سخنرانیهای ایشون روبایدچندبارگوش دادتافهمیدنه یک بار

  45. الهام گفت:

    0

    0

    سلام .بنده خودم با چشمان و گوش خودم دیدم و شنیدم که ایشان باطن افراد را میبینند .ایشان مرد بزرگی هستند .درضمن ایشان سلسله مباحث بسیار زیاد و متنوع و گوناگونی دارند که تقریبا به بسیاری از سوالات پاسخ داده اند .و حتی ریشه ای و دوره ای به مسائل پرداخته اند .با آرزوی طول عمر و سلامتی برای ایشان و تمامی علما و اساتید اخلاق .

  46. مجيد گفت:

    0

    0

    واقعا کم تر کسي رو در تواضع مثل حاج آقا احدي ديدم ، اونقدر با حوصله به سوال گوش ميدن ، واقعا با مردم صميمي اند. اينکه ميگيد نگاه ايشون از بالا به پايين بوده اصلا درست نيست و فقط کسي ميتونه اينقدر با جرات اشکال بگيره که خودش استاد اخلاق باشه.

  47. یک روحانی گفت:

    0

    0

    باسلام محضرتمام دوستان
    بنده نمدونم باچه غرضی این نقد را بر ایشان کردید ونقدهای شما اصلا در قاعده وقانون و چهارچوب دین نمیگنجه و اشکالاتی که به ایشان گرفتید اشکالات دینی نبود فقط از نگاه خودتون برسی کردید وبادیدگاه خودتان ایشان را نقد کردین که در اینجا دیدگاه شما اصلا مهم نیس ومعیلر ما دین خداست نه اشخاصی مثل شما. پس نقد یک عالم ازدیدگاه شخصی اصلا درست نیست مخصوصا عالمی که چندین سال توفیق شاگردی ایت الله بهجت را داتند.
    خدا همه مارا هدایت کند…..

  48. مسلم گفت:

    0

    0

    با عرض سلام خدمت همه،من فکر میکنم اگر بخواهیم یک فرد رو مورد نقد و تحلیل قرار بدیم باید علاوه بر ویژگیهای شخصی او، موقعیت و جایگاهی که او در ان قرار دارد رو هم در نظر داشت(با این اوصاف یه کم انتقاد کردن مشکل میشود)-به نظر من انتقاد کردن به همه کس خیلی راحته ولی انتقاد درست خیلی سخته(این یک طرف قضیه)و اینکه این جور جاها(مثل این سایت) ایا قابلیت انتقادهای عمیق و طولانی را دارد (یک بحث دیگه ای است)-انتقادها به این استاد گرانقدر باید با دید فقیهانه و مفسرانه و فیلسوفانه و…باشد نه با مقایسه با مداحان و سخنرانانی که فقط سخنرانند و نه با دید یک نفر که در بسیاری از ابعاد علمی و …در سطح منتقد علیه نیستند قطعا چنین انتقادی خود انتقادهای بسیاری وچه بسا ناخواسته باعث وهن چنین شخصیتهای جا افتاده ای در بین مردم میشوند {خلاصه حرف من اینه که:وقتی یک نفر رو در معرض عموم قرار میدن ،وقتی یه نفر تو دهانها زیاد دهان به دهان شد و همه کس یه نظری داد،وقتی هر کس یه قیمتی روش گذاشت=انوقت هست که این انسان هر چقدر بالا باشد دیگه اون کسی که بوده نیست-بیشترین نقد متوجه کسانی هست که این راه را در سایت باز کردند راهی که خودشون هم نمیتوانند بعد ها جمعش کنند}والله عالم

  49. ناشناس گفت:

    0

    0

    با سلام به دوستان.نقاد باید همطراز با موضوع نقد تخصص داشته باشد .نباید احساسات خودمان را نسبت به یک عالم و طبیب روح و روان در یک شبکه عظیم قرار داد.بهتراست تمام سخنرانی های این عارف بزرگ را گوش کرد نه یکبار بلکه صدبار.تازه اگر انتقادی هم باشه بزرگانی در قم حضور دارن که اشکال بگیرند.خواهش میکنم مردم را با این اساتید به شبهه ندازین.وسلام

  50. محمد گفت:

    0

    0

    واقعا عجیبه یک انسان عادی به یک انسان عالم حمله میکنه .انتقاد اشکال ندارد ولی در چه سطحی باشی بنده خدا. ثانیا شما با اولین منبر اینقدر قضاوت کردی معلومه نقدت منصفانه نیست برادر

  51. عرفان گفت:

    0

    0

    سلام علیکم.
    خوب شد به طرز نشستن ایشون ایراد نکردید.?

  52. ناشناس گفت:

    0

    0

    سلام فقط درحق این بندهمه حقیروگناهکار دعا کند .قسمش میدم به حق استادش..خیلی اقاست

  53. ناشناس گفت:

    0

    0

    جناب نگارنده نقد
    با سلام. تنها توصیه بنده به شما این است که تمام نظراتی که درج شده را با دقت بخوانید. نقد خوب است اما نه در هر جا و به هر کس. ضمنا کسی که در جای جای نوشته تاکید دارد که معلومات کافی ندارد یا بیجا و بیخود شکسته نفسی نمی کند یا نقدش را مستقیما بیان میکند.
    یاد شعر معروف ” غوره نشده مویز گشتی” بهخیر

  54. بچه های استان بوشهر گفت:

    0

    0

    واقعا متاسفم چطور جرأت میکنید با نشستن یک جلسه آقای احدی جسارت کنی؟ این شخصیت شخصیتی با روحیات قوی و متواضع و دلسوزانه دارند و اخلاق مدار به تمام معنا هستند . ما بچه بوشهريها از همین جا آیت الله احدی را حمایت میکنیم و به نقادان اعلام مناظره علمی.
    و من الله التوفیق.

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان