میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲:۰۱ ق.ظ سرویس:اجتماعی, مطلب شما 2 دیدگاه 272 بازدید

نقش رسانه ها در روابط عمومی

نقش رسانه ها در روابط عمومی

سیدکامران علوی*: در دنیای پیشرفته امروز که روزانه در معرض سیل عظیم خبرها از طریق رسانه های صوتی، تصویری، فضای مجازی، نشریه ها، بروشورها و … هستیم، کاربرد شیوه ارتباطات هم دستخوش تغییر و تحول زیادی شده است. در کنار این تغییر و تحولات رسانه ای، مطبوعات به شکل و روش سنتی کماکان دارای جایگاه ویژه خود بوده و زمانی که از ارتباط رسانه ای صحبت به میان می آید منظور هرگونه ابزاری است که برای اطلاع رسانی مورد نیاز است .

برای افرادی که در روابط عمومی ها فعالیت دارند بدلیل رابطه تنگاتنگی که با رسانه ها دارند این فرصت فراهم می آید که بتوانند بیش از پیش به مردم و نیازها و خواسته های آنان نزدیک تر باشند.

در دنیای مدرن و رو به جلوی امروز، از نقش پر رنگ و برجسته اینترنت نباید به سادگی گذشت. به طوری که بسیاری از دانشمندان، عصر کنونی را (عصر ارتباطات) نامیده اند. بنابراین آگاهی اجتماعی از مهمترین ویژگی عصر حاضر به شمار می رود و همین آگاهی هاست که انسان ها را از نظر فکر و اندیشه به هم نزدیک یا از هم دور می کند.

به طور کلی رابطه بین رسانه ها و روابط عمومی را چنین می توان تبیین کرد:

روابط عمومی ها و رسانه ها یک رویکرد مشترک دارند که این رویکرد اطلاع رسانی در جهت ارتقای سطح آگاهی جامعه است. بنابراین می توان روابط عمومی ها را منبع و تامین کننده اطلاعات برای رسانه ها و رسانه ها را انعکاس دهنده اخبار و اطلاعات روابط عمومی دانست.

با توجه به اهمیت این موضوع معمولا در چارت های سازمانی، افرادی را به عنوان مسئول ارتباط با رسانه ها مشخص می کنند که از تجربه کافی و تخصص و درایت لازم برخودار باشند تا بتوانند تعامل بیشتری با رسانه ها داشته باشند.

آشنایی روابط عمومی ها با رسانه ها این امکان را بوجود می آورد که بتوانند با استفاده از شیوه های نوین ارتباط جمعی زمینه ای را فراهم نمایند که در کوتاه ترین زمان ممکن، اخبار و اطلاعات در دسترس عموم مردم قرار گیرد.

در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که رسانه ها مهمترین و مؤثرترین ابزار انتقال پیام در فرآیند ارتباطات هستند و به عنوان یک امکان بالقوه مناسب ترین راه برای برقراری ارتباط روابط عمومی ها با جامعه می باشند.

*مدیر روابط عمومی شهرداری لار


2 نظر

  1. ع. س کارشناس امور دام و طیور گفت:

    0

    1

    روابط عمومی یعنی زدن پلاکارد در مناسبت ها و پرچم دست گرفتن تو راهپیمایی ها. مخصوصا تو شهرای کوچک. اینا همش حرفه و شعار. خیلی عزیز باشی کیف رییست رو دست بگیری دنبالش راه بری

  2. مدینه صابری گفت:

    0

    0

    پیشرفت لارستان؛ با توسعه و تعمیق زیرساختها
    شهرستان لارستان در طول سالیان حیات خود توانسته است با بهره‌گیری از توان بالقوه و بالفعل مسئولان، نخبگان، مردم و کشاورزان به دست‌آوردهای عظیم و مهم در بخش آب و کشاورزی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، و…….. دست یابد. این شهرستان در همین سالها و به خصوص چند سال اخیر توانسته است از نظر تفکرهای مدیریتی در مسیر خودکفائی منطقه‌ای گامهای زیربنایی بردارد که از جمله این گامها می‌توان به ترسیم افق کارگروه‌های مشورتی و مردمی رسمی و غیررسمی با حضور مردم و صاحبنظران عمومی و با همراهی مسئولان قدم نهد. این جلسات مشورتی که در طیفی گسترده و متنوع در دفتر شورای اسلامی شهرستان؛ نمودی بارز و مشهود یافته که به راستی می‌تواند نقشی موثر و اثرگذار و مثبت را در مسیر تکمیل تفکر مدیریتی دیگر بخشها و جلسات شهرستانی اعمال کند . همین نقطه مثبت است که موجب شده است اقشار مختلفی از محققین، صاحبنظران، مشئولان، مردم، کشاورزان، اصناف مرتبط، بازاریان و دیگر اقشار را به تفکر پیرامون موضوعات چالش برانگیز شهرستان فراخوانده است؛ هنوز افتان و خیزان حرکت خیز خیز خود را بر پهنه شهرستان زرخیز لارستان آنچنان که بایسته و شایسته است؛ ترسیم نکرده است ، دلیل این بیانات آنجا موثق می‌شود که تنی چند از مسئولان در جلسه بررسی وضعیت آب روستاهای شهرستان بر عدم ارسال نتایج جلسات بخش آب و کشاورزی به کارگروهها ، عدم برگزاری جلسات بخش‌های مختلف بخصوص آب و خاک در برخی روستاهای در شرایط بحران و حتی مغفول ماندن برخی روستاهای در معرض تنش، سخن می‌گوید و همین مسیر نادرست حرکت در راستای مدیریت منطقه‌ای را یک چالش عظیم و بزرگ می‌داند که حتمأ شکافهای تصمیم‌گیری را در موضوعات مختلف برجای خواهد نهاد.
    جامعه مانند یک ارگانیسم است که هر عضو با کارکرد صحیح خود در کنار دیگر اعضا می‌تواند حیات سالم را بر ارگانیسم اعمال کند، اینگونه جلسات و برنامه‌ریزیها و بیانات هم وقتی می‌تواند در مسیر خودکفائی گام بردارد و سکان هدایت اقتصاد اصولی و سالم را به منصه ظهور گذارد که مثل همان ارگانیسم همه بخشهای جامعه سمیرم در کنار هم و در یک هم‌زیستی عالمانه و حساب‌شده، خوب کار کنند و از عدم کارکرد و یا بی‌کاکردی یک بخش رنج نبرند.
    در همین مسیر باید عنوان کرد که تلاش برای خودکفائی مدیریتی-اقتصادی که شالوده اصلی جامعه سالم در مسیر حرکت به سمت اهداف کوتاه‌مدت، بلندمدت و میان‌مدت دولت و جامعه اسلامی ایران است، وقتی محقق می‌شود که دیوارهای برداشته شود و شهرستان با دنیا کار داشته باشد و از همه بخشها در امور مدیریتی استفاده کند و این یعنی هموار کردن راه .
    وقتی می‌خواهیم و دوست داریم مدیریت را توسعه دهیم و فرابخشی عمل کنیم باید همه بخشها را در امور شرکت دهیم و یک راهکار موثر بر آن فرهنگ‌سازی و تعمیق فرهنگ گفتگو و نشر فعالیت‌های صورت‌گرفته بر اذهان و افکار عمومی است که چه بسا خروج هرگونه تصمیم مدیریتی از پشت دربهای بسته می‌تواند گلوگاهی ارزشمند و عملی برای خروج از بن‌بست و نشر افکار خلاقانه در بین مردم و مسئولن حتی در بخش کارگروه‌های مشورتی باشد که چه بسا عدم شناخت مردم از تصمیمات و فقدان آگاهی در این بخش در بین مردم خود یک چالشی مهم و یک ضعف در مسیر تصمیمات کارگروه‌های مشورتی شهرستان است.
    از سوی دیگر باید توجه کنیم که مسئولان و دولت شهرستان باید از خودمختاری بیرون آید و برای افزایش توان خود خود را به عرصه‌های ارتباطی گسترده رهنمون کند که گام اول آن توجه بیشتر به بخشهای خبری و همراهی عمده و گسترده با خبرنگاران است، که چه بسا همین بخشهای خبری نقشی موثر را در یک ارتباط سالم و موثر و تأمین بخشی از اشتغال بر جای خواهند نهاد و به نهادینه شدن پنج فاکتور ارتباط در جامعه جامع عمل خواهند پوشاند؛ ولی این در حالیست که هنوز که هنوز است شهرستان لارستان از ظرفیت ارتباطی یک خبر و خبرنگار اطلاع ندارند و اهمیت واقعی خبرنگار و خبر را به دست فراموشی سپرده اند.
    دولت سمیرم چه در بخش عمومی و چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوص و چه در بخش آزاد باید دست بر برنامه‌ریزی بزند که چه بسا تدوین و تهیه و تنظیم سند توسعه شهرستان نیز نباید خالی از اهمیت وجود خبرنگاران باشد.
    دستگاههای شهرستان لارستان که طرف مستقیم خبرنگاران هستند باید به عنوان یک برنامه‌ریز بررسی کنند و خبرنگاران مستعد و کارای شهرستان را به مراکز تولید خبر و سند چشم انداز به گونه موثر معرفی کنند که بتوانند به سفارشات تولید نیز کمک کنند.
    در سنوات گذشته شاهد بودیم که سهم خبرنگاران در توسعه و پیشرفت شهرستان کم و ناچیز بود و حتی به چشم هم نمی آمد که چه بسا همین ندیده شدن پیامدهای منفی برای اشتغال بخش خبری نیز ایجاد کرد و چه خبرنگارانی را به حاشیه مدیریتی نراند. این گونه حرکت در مسیر خبر و اشتغال خبری در شهرستان نشان داد مسئولان بخشهای مختلف شهرستان نتوانستند این دستاورد بادآورده را حفظ کنند و با ایجاد فاصله و شکاف، آنچه را باید صرف خبرنگاران شود؛ لحاظ نکردند.
    انتهای پیام

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان