میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در۲۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲:۲۰ ب.ظ سرویس:برگزیده ها, مطلب شما 48 دیدگاه 668 بازدید

هضم واقعیت زبان اچمی سخت است، درک می‌کنم!

هضم واقعیت زبان اچمی سخت است، درک می‌کنم!

آفتاب لارستان: با انتشار همزمان سه یادداشت از سه نویسنده جوان منطقه در دفاع از پسوند «اچمی» برای «زبان لارستانی»، «حامد توانا» پاسخی به آنها نوشت که روز گذشته با عنوان هویت یابی «نومتعصبان» در حمله به «زبان لارستانی» در سایت آفتاب لارستان منتشر شد.

حالا «امیرحسین نوبهار» یکی از این نویسندگان که اهل گراش است پاسخی به پاسخ حامد توانا نوشته که در ادامه بدون دخل و تصرف می خوانید.

ذکر این نکته لازم است که سایت آفتاب لارستان همواره در ایجاد فضای گفت و گو محور و تقویت تضارب آرا تلاش کرده و انتشار این مطالب لزوما موید دیدگاه مدیران سایت آفتاب لارستان نیست.

***

امیرحسین نوبهار: این نوشتار پاسخی است به نوشته برادر ارجمند آقای حامد توانا در نقد سه یادداشت با عنوان “بدون تعارف اچمی هستیم” که بنده و دوتن از دوستانم بر اساس دغدغه ای مشترک نوشته‌ایم. هرچند بخشی از حرف های جناب توانا کلی گویی، تمسخر و افتراء است اما قلم زدن ایشان را به فال نیک گرفته و تلاش می‌کنم بدون توهین به نام یا نام خانوادگی افراد، برخی اشتباهات ایشان را آشکار سازم. چرا که نوشته های حقیر و دوستانم هرچند به زعم ایشان سست، اما مودبانه و بدون تحقیر و پرخاشگری است. بنده به نقدهایی که به شخص بنده شده پاسخ نمی‌دهم تا مخاطب یقین پیدا کند که به دنبال جدال شخصی نیستم و مسئله‌ام برابری و نفی رفتاری استعمار گونه‌ است که تاریخ منطقه مصادیق متعددی از آن را به خاطر دارد.

این متن بخشی از پاسخ‌های اینجانب به جناب تواناست، نقد سطر به سطر متن ایشان مجالی مفصل می‌طلبد. حقیر می‌توانم مدعی شوم که برای هرکدام از گزاره‌ها که در قالب پرسش طرح کرده‌اند، پاسخی وجود دارد اما از آنجا که به نظر می‌رسد بخشی از نوشته‌ ایشان از سر بی‌اطلاعی است پاسخ به آن لازم نیست. صرفا برای مثال ذکر می‌کنم که ایشان در نقد از عنوان ژورنالیستی به عنوان عبارتی منفی و دلیلی برای بی اعتباری متن نام برده‌اند غافل از اینکه ژورنالیسم یکی گونه‌های معتبر نوشتار است که حتی همین سایت وزین آفتاب لارستان بخشی از آن به شمار می‌آید یا در جایی دیگر مصر هستند که مسئله یادداشت من “گرایش سیاسی” است، بی توجه به اینکه “گرایش سیاسی” با “موضوع سیاسی” زمین تا آسمان تفاوت دارند. هدفم از ذکر این دو مورد یعنی “ژورنالیسم” و “گرایش سیاسی” تاکید بر این مسئله است که در علوم انسانی مفاهیم معنای دقیق و گاه متعارضی دارند و می‌بایست در کاربرد آن احتیاط کرد، کاری که دوست بزرگوارم جناب توانا به آن توجه نکرده‌اند.

در نخسنین سطور جناب توانا به تمسخر آمیز بودن عبارت اچمی پرداخته شده که هیچ معلوم نیست از کجا و با کدام سنگ محک به این مهم دست یافته اند، پرسش اینجاست اگر این عبارت از سر تمسخر و تحقیر آمیز است، چطور مردم این منطقه نام بنگاه‌های تجاری، سایت‌های فرهنگی، ان جی او ها و… را با تمرکز و الهام گیری از کلمه اچمی انتخاب می‌کنند؟ کافیست کلمه اچم را به حروف لاتین در شبکه اجتماعی اینستاگرام سرچ کنید تا متوجه شوید که مردم نه تنها آن را مسخره و تحقیر نمی‌دانند بلکه به آن افتخار هم می‌کنند. آیا استفاده بیش از هجده هزار بار هشتگ اچمی و مجموعه سی هزار بار عبارت اچمی با شکل های متفاوت مانند اچمی‌ها، اچمیا، اچمی_خودمونی و… برای شما پیامی ندارد؟

ایشان در نقدی که به نظر سنجی آقای مصطفی ملتفت نوشته‌اند تمام تاکیدشان بر گزاره‌اییست که حتی نویسنده نیز به آن معترف است. ملتفت هرگز ادعا نکرده که این یک نظر سنجی علمی و قابل استناد است بلکه از آن به مثابه اماره استفاده کرده می‌تواند دلیل را تقویت کند. هرچند نشانه‌هایی برای تایید این گزاره که مردم به اچمی تمایل بیشتری دارند، وجود دارد، یکی از آنها فعالیت گروه های مردمی در شبکه های اجتماعی است که به آن اشاره شد و دیگری نظر سنجی کانال گریشنا در تلگرام است که نتایج آن منتشر خواهد شد.

حامد توانا در ادامه در نقدی به شایان تدین نوشته است که تدین به دنبال یافتن نامی برای زبان مادری اش است، در حالی که سه مقاله موجود مشخصا ادعایی برای طرح ریزی یا کشف مفهومی جدید ندارد و به طور خاص استعمال عبارت “اچمی” توسط مردم را مورد توجه قرار داده است. همین جا باید متذکر شوم که “اچمی” چنان که مخالفان آن می‌پندارند نامی من در آوردی نیست، اثبات این مسئله نیز کار مشکلی نیست، کافی است سفری به شهرهای بستک، بندرلنگه، خنج یا در همین نزدیکی، به شهر گراش داشته باشید و از مردم بپرسید که کدام را ترجیح می‌دهند؟ لارستانی یا اچمی؟

اما یکی از نقاط مهم نقد جناب توانا بحث بر سر نام خلیج فارس است، این از آن استدلال های نخ نمای مدافعان مفهوم لارستانی است. هرچند بر خود لازم نمی‌بینم علاقه و موضع‌ام را درباره خلیج همیشه فارس بازگو کنم اما، در چند جمله اگر بخواهم به این بازخواست پاسخ دهم باید از ناجوانمردی نهفته در متن آغاز کنم. نویسنده با نام بردن از یک مسئله ملی سعی در برانگیختن حس وطن پرستی مخاطب دارد تا طرف مقابلش را به زعم خود بی آبرو کند و در موضع ضعف قرار دهد اما این یک قیاس مع الفارق است. به این دلیل که در مشاجره بر سر نام خلیج فارس، یک موجودیت و یک شخصیت سیاسی برای دستیابی به منافع خودش و دولتش چنین ادعایی مطرح کرده. تاریخ می‌گوید مبدا این دروغ بزرگ جمال عبدالناصر رئیس دولت مصر است که مشخصا انگیزه رقابت با ایران را داشته و اصولا در بدو این ادعا مردم نقشی نداشته اند. آیا شما می‌توانید بگویید دقیقا چه کسی و با هدف دستیابی به کدام هدف سیاسی اچمی را مطرح کرده؟ آیا “اچمی”ها در رقابت با کسی خود را به این نام خوانده اند؟ پاسخ مشخص است، خیر. این عبارت از آن جهت در میان مردم پذیرفته شده و متداول است که اتفاقا برای کسی احساس در حاشیه بودن ایجاد نمی‌کند حال آنکه مفهوم مطبوع شما چیزی جز مرکز گرایی به بار نیاورده.

در مجموع تصور نمی‌کنم هیچ‌کس حتی خود جناب توانا منکر این باشد که اچمی مفهومی عرفی و مورد استفاده در منطقه است اما درک می‌کنم که پذیرش نظری متفاوت از موضعی متفاوت که سالیان سال در حاشیه نگاه داشنه شده و حتی از آن سند زدایی شده سخت است و هضم آن زمان می‌برد. سند زدایی را از این جهت بکار  می‌برم که در بهار امسال برخی همفکران ایشان با نوشتن نامه به فرهنگستان زبان و ادب فارسی خواهان حذف کلمه اچمی از کتب منتشر شده بودند،رفتاری که در طول تاریخ علم بی سابقه است!

برای جلوگیری از اطاله کلام بخش های دیگر این پاسخ را به مجالی دیگر می‌افکنم اما پیش از پایان این نوشتار ضمن تبریک عید سعید قربان به آقای توانا، از ایشان بابت  نقدشان تشکر می‌کنم هرچند امیدوار بودم منتقدینی چون ایشان با آرامشی بیشتر قلم به دست گیرند.


48 نظر

  1. امین گفت:

    2

    0

    شما باز همچون مقاله قبلیتان به ریشه و اصالت واژه اچمی نپرداختید، انچه مه از مطلب اقای توانا متوجه شدم همین بود که یک کلمه اشتباه میتواند بصورت عرفی در بین مردم رواج پیدا کند اما دلیلی بر صحت ان نیست بهتر است شما اصالت واژه اچمی رو اثبات نمایید

  2. معلم گفت:

    2

    1

    جناب آقای نوبهار، بهتر بود قبل از اینکه به فکر مقاله نوشتن باشی و در مورد زبان و اچمی و لاری بودن نظر دهید چند جلسه پیش من معلم تشریف بیاورید تا درس املا را با شما تمرین نمایم.
    شما هنوز املای صحیح واژه ( مع الفارق) را اشتباه نوشته اید و آن را ( مع الفارغ) دانسته اید؛ آن وقت چطور در مورد ریشه واژه اچمی به شکل قاطع نظر می دهید؟
    به قول شاعر: تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف/ شرط، آن است که اسباب بزرگی همه آماده شود. موفق باشید و پیروز

    • زبان لارستانی گفت:

      1

      0

      نویسنده جان جان آب رو بریز همونجا که میسوزه
      این تازه خبرنگار و روزنامه نویس و فعال سیاسی دانشجویی شون بود🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    • گراشس گفت:

      2

      1

      ببین از امیرحسین نوبهار چقدر می‌ترسین که از هر حربه ای برای تخریب ایشون استفاده می‌کنید. در انتخابات شیراز که یه بزرگوار لاری نصف ایشون رای نیاورد 🙂

    • دانشجوی پیام نور اوز گفت:

      1

      1

      مشخصه آنقدر معلم حقیر بی افتخاری بوده اید که یک خطای شناختی انسانی را وسیله ای برای حمله به شخص و نه متن قرار داده اید.

  3. محبوبه وحیدیان گفت:

    4

    1

    جناب آقای نوبهار، باز هم که در مورد به کار گیری واژه اچمی به مردم استناد کرده اید بدون در نظر گرفتن ریشه تاریخی و فرهنگی آن. قرار نیست مردم به هر لفظ یا واژه ای متمایل باشند؛ همان‌ صحیح باشد‌. اصلا شما تحقیق کرده اید ببینید این اصطلاح چرا تا ۵۰ سال گذشته اصلا وجود خارجی نداشته است و به یک باره به زبان مردم منطقه لارستان راه پیدا می کند؟
    اصلا بالفرض ادعای شما همه مورد قبول باشد، لطفا ریشه واژه اچمی را برای ما تشریح کنید تا برای ما هم مشخص گردد این واژه، ریشه اش از چه کلمه یا کلماتی است و دقیقا به چه معناست؟
    من این جا به همشهری خود شما دکتر احمد اقتداری بزرگ اشاره می کنم که در کتاب ها و آثارش هرگز از این واژه استفاده ننموده و به آن استناد نکرده است. ایشان نام کتاب خود را (لارستان کهن و فرهنگ لارستانی) نامیده در صورتی که می توانست بگوید: ( اچمستان کهن و فرهنگ اچمستانی).
    جسارتا، نکند شما ادعا دارید از دکتر اقتداری هم بیشتر تحقیق و تفحص در زمینه زبان و گویش ها و لهجه های منطقه انجام داده اید که این چنین در مورد واژه ها و ریشه آنها نظر می دهید؟ اگر این طور است خیلی خوشحال خواهیم شد که حاصل پژوهش های خود را بازتاب گسترده دهید تا دیگران هم استفاده ببرند. با تشکر

    • لاری با تعصب گفت:

      1

      1

      اینا تماما و قریب به یقین خود را از دکتر اقتداری و بقیه بزرگان که برخلاف چند تا تازه به دوران رسیده دهه ۶۰ و ۷۰ چندین پیراهن و کتاب بیشتر پاره کردند برتر می دانند وگرنه چنین حماقتی را نمی کردند که زر مفت بزنند
      رد کسانی که به اینان پول دادن که به طور هماهنگ چنین مطلب ضعیف و مسخره را بزنند باید گرفت

  4. معلم گفت:

    2

    0

    تا جایی که ما تحقیق و تفحص نموده ایم واژه ( اچمی) نوعی فعل در زبان است که به معنی رفتن و سایر مشتقات آن می باشد. مگر نه این است که نام یک زبان باید نام یک قوم با کاربری همان زبان با منطقه جغرافیایی مشخص باشد. مثل زبان آذری ، زبان عربی و…
    در هیچ جای دنیا دیده نشده اسم یک فعل( اچم) بر روی یک زبان بیاید و اگر این طور باشد باید به سالم بودن عقل کاربران آن زبان شک کرد که اسم یک فعل خاص را بر روی زبان خاص با منطقه جغرافیایی مشخص گذاشته ایم.

  5. عبدالله گفت:

    2

    0

    سلام بر عقلا. در يك حركت. برنامه ريزي شدهو شبهه ناك ،. سه جوان كه اطلاعات تاريخي محدود. و اطلاعات زبان شناسي نيز ندارند. در يك جهت و يك زمان و با هدف به چالش كشيدن نام وزين هزاران ساله و فرهنگي يك زبان نهادينه و قوام يافته ، با مقالات سطحي و عاميانه ، بدون هيچ سند و استدلال و صرفا بر مبناي خلقيات عوام گرايانه به چالش ميكشند. هدف ، ايجاد چالشهاي نو در عرصه انتخابات است. بنابراين بهترين پاسخ در مقابل دفاع بدون سند و عرضي و بي پايه و فاقد استدلال علمي و منطقي. اين سه جوان كه با برنامه ريزي از قبل و در يك مقطع زماني خاص اقدام به تحريف يك واقعيت تاريخي و فرهنگي مينمايند سكوت است ، طرف صحبت كمترين اصلا ان سه جوان نيستند. طرف صحبت من تاكيد بر عدم پاسخ به اين سه جوان است. بدرستي تاريخ هزاران ساله اين زبان و پيشينه ان. سازمان يونيسكو. دكتر خنجي. مرحوم احمدخان اقتداريً و ديگر علما زبان شناس و تاريخ دان. و هزاران نسخه خطي مربوط به سده هاي گذشته پاسخ لازم را به اين سه جوان كه با برنامه و همزمان و در موقعيت خاص سياسي حاضر. ، با هم هم جهت و معني دار احساس تكليف سياسي جهت دار كرده و تحت تاثير افراد و اشخاص مغرض وارد صحنه شده اند را داده است

  6. سعید گفت:

    2

    1

    شما و دوستانتان به عنوان دانشجویان رشته علوم سیاسی، آخه چه ربطی به حوزه زبانشناسی دارین که این جوری راحت در مورد نام یک زبان نظر میدین؟
    بهتره به جای تلف کردن وقت خود در حوزه زبان، به رشته خودتان بپردازید.
    بنده به عنوان کسی که ادبیات فارسی خونده تو دانشگاه جرات نمی کنم در این زمینه کاملا تخصصی نظر بدم؛ اون وقت شما چطور به خودتون اجازه میدین این نظرات رو بدین؟
    اصلا تا الان چند تا کتاب زبان شناسی خوندین ؟ چقدر با زبان آشنایی دارین؟
    هر چی می کشیم از دست همین خودبزرگ بینی افرادی است که به خودشون اجازه میدن در هر حوزه ای نظر بدهند و همین باعث تشتت افکار عمومی میشه

  7. قه قرا گفت:

    2

    0

    عجب استدلالی دهن ترامپ هم بستی چه برسه به ما
    پس هر چی زیاد تر در فضای مجازی- که درست کردن صفحات جعلی و زدن برچسب بر زیاد شدن آن کار بسیار آسانی است – یک کلمه یا عبارت باشد آن صحیح است و مفهوم و سخنی در آن نهفته هست که باید قبول آن چیز هر چند غلط درست است
    بعد شما که خودتون خبرنگار و فعال سیاسی و …. میدونید عجیبه که خبر غلط و کذب در مطلبتون استفاده می‌کنید! نامه ای بود در مورد اینکه واژه اچمی واژه ی صحیحی نیست که فرهنگستان رای به زبان لارستانی داد😊،
    مورد بعدی هم شما چه بخواین چه نخوان در جهان زبان لارستانی را میشناسند با گویش های مختلف نه زبان مجهول و بی هویت و من در آوردی و بی مفهوم اچمی!
    و اینکه به نظرم شما درگیر دعواهای شورای نشریات دانشجویی باش و بزن بزن باش اینکه زبان لارستانی رو بخواین به یه مجهول جا بندازید که به لطف خدا که مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین است به گور خواهید برد ان شاء الله

    • مطلع گفت:

      1

      1

      آره فیلم دعوا و حتی سخنان این فرد در محمع هم هست که فکر نکنم نیازی به رو کردن باشه تا چهره ش بیشتر از پیش نمایان بشه

    • دانشجوی پیام نور اوز گفت:

      0

      1

      بی اخلاقی سیاسی در حوزه نقد، نه با ارزش های دینی، و نه با ارزش های انسانی جهانشمول منطبق است!
      هوچی گری و حمله شخصی به کسی که قاطعانه از آزادی نشریات دفاع کرده، اوج بی خردی و فرافکنی حقارت خود به دیگری است.

    • zahra kh گفت:

      0

      1

      دوست عزیز
      اگر قرار بر رو کردن فیلم باشه چه خوب که این اتفاق بیوفته چون باید دید چهره واقعی چه کسانی مشخص میشه

  8. محسن گفت:

    2

    0

    بغض و کینه اینقدر در مقاله شما و دوستان شما پیدا بود که جای هیچ شکی باقی نمی ماند که همه این بازی ها را درآورده اید که نام لار و لارستان را از روی زبان و فرهنگ و حتی اگر بتوانید از روی مناطق جغرافیایی مشخص هم پاک کنید.
    فکر نمی کردم تا این حد بغض و کینه شما که به عنوان نسل روشنفکر امروزی هستید زیاد باشد. فکری به حال این آتش فرو خفته در درون خود باشید و ابتدا با خود و با افکار خودتان روراست باشید و بعد مقاله بنویسید در مورد زبان و نام ِآن.

  9. ش گفت:

    2

    1

    جناب تدین حداقل هویت خودت را زیر سوال نمی بردی
    می گفتی بدون تعارف گراشی هستیم. یا بدون تعارف بستکی هستیم یا بدون تعارف خودمونی هستیم این خیلی بهتر بود
    تا بنویسی بدون تعارف اچمی هستیم
    از کی تا حالا اچمی قوم شده اند؟

  10. ش گفت:

    1

    0

    مگر مطالب علمی تاریخی کسی به رای مردم می تواند بگذارد ؟
    مگر ما بیاییم به جای شهر گراش که ثبت شده است وهویت فرهنگی وتاریخی دارد
    بگوییم شهر کاکامه اصلا درست نیست. حتی اگر همه مردم به ابن نام بگویند.

    • نه به اچمی گفت:

      0

      0

      بله در منطق دوستان گَراشی و نیز سه فروند دانشجو علوم سیاسی جوان و جویای نام بله
      شهرت چه بر سر افراد و واقعیت ها نمی آرد!

  11. محسن گفت:

    2

    0

    اصلا جنابعالی چند کلاس واحد زبان شناسی رو پاس کردی که نوشتی هضم واقعیت زبان اچمی سخت است؟
    دکتر محمد اورنگ که الان داره از پایان نامه دکتری دفاع می کنه و اتفاقا رشته زبان شناسی هم خونده، سال ها پیش نوشته زبان لارستانی نه زبان اچمی. ایشان لاری نیست که بگوییم تعصبی به زادگاه خود دارد دکتر اورنگ از روستای اَهِل می باشد.
    التماس کمی تفکر و تعقل

    • بچه بازی شده گفت:

      0

      0

      فارسی عمومی رو پاس مرده و نمره شو نمیدونم
      زبان شناسی هم گویا لابه‌لای سیاست بهشون درس میدن و جزو وارت جدید علوم سیاسی اونم فقططططط برا این سه بچه هست

  12. آرمان گفت:

    2

    0

    آخه سه تا دانشجوی رشته علوم سیاسی به چه حقی به خودشون اجازه می دهند که در مورد چیزی نظر بدهند که هیچ تخصصی در آن ندارند؟
    این کار شما دقیقا مثل این است که یک دانشجوی فلسفه بخواد در مورد هوا و فضا نظر کارشناسی ارائه بده.
    دقیقا این مقاله ثابت کرد حرف شما و سایر دوستان شما هیچ پایه علمی نداره و صرفا به خاطر حب و بغض شخصیه.
    متاسفم که برای حب و بغض شخصیتون، زبان را بی رحمانه مورد هدف قرار دادید و سیبل کردید

    • متین گفت:

      2

      0

      مشخصه دیگه چون علوم سیاسی هستن خواستن از این طریق و با سیاست مسخره شون بین مردم تفرقه ایجا کنن
      وگرنه که مثل روز روشن هست که اینا با قصد و غرض که شخصی با چاشنی حمایت و شیطنت بعضا ضد انقلاب یا داعشی های پطنی دست به چنین اقدام زدند

    • بچه بازی شده گفت:

      0

      0

      به دست آوردن شهرت و نام

  13. ناشناس گفت:

    1

    2

    بیمارانی که نیاز به درمان دارند مانند تدین و ملتفت و نوبهار . که نه فقر دیدند ونه گرفتاریهای جامعه نه مرگ ارزشهای انسانی . شدند مانند برادر حاتم طایی که برای معروف شدن در چاه زمزم ادرار کرد . چون تحمل شهرت برادر خود را نداشت .

  14. ناشناس گفت:

    1

    0

    در ابتدای متن اشاره کردید شما و دو تن از دوستانتان «بر اساس دغدغه مشترک» اقدام به نوشتن مقاله کردید، فاصله میان رویا، علاقه مندی، آرزوها با نگارش مقاله، فاصله ای جدی است. من با شما آشنایی قبلی دارم و بی شک به اصول مقاله نویسی آگاهید، لطفاً با ذکر منبع و ارجاع به متون معتبر ادعای خود را اثبات کنید. در غیر اینصورت به این بحث جدال برانگیز که دستاوردی جز ایجاد کینه و خدای ناکرده کدورت میان شهرهای منطقه است پایان دهید دوست بزگوار.

    • بچه بازی شده گفت:

      0

      0

      اصلا هدفشون ایجاد کدورت هست وگرنه که همه منطقه لارستان بزرگ و تا حاشیه خلیج فارس ما و عربی آنها -با توجه به استدلال مضحک که گفتن هر چی بیشتر در سرچ اینترنت پیدا شود معتبر تر است و تمام منابع درووووغ میگویند- همه زبان لاری را میدانند زبان رفتن را!!!!

  15. گراشی گفت:

    3

    2

    کسی که باید درمان شود شما ناشناس هستید که فقط به فکر توهین هستید . با این اسناد جعلی نمی توانید اهداف پلید خودتان را طی کنید .من به شخصه کاش همین گر اش زیر نظر اوز میرفت ولی استانی لار و زور لاری ها رو دوست ندارم ببینم .خوب احترام بگذارید .دست دوستی دراز کنید نه تفرقه

    • به کوری چشم شما گفت:

      1

      0

      […] اگه خلاف این گفته ات را ثابت نکنی
      هر کدام رو به منبع رسیدی و اشتباه بود و وجود نداشت اونوقت بیا دم از جعلی بودن بزن

  16. عبدالغنی گفت:

    4

    1

    از کینه ورزی شما همان بس که سه جوان اهل گراش و بستک و اوز را بیمار میدانید وهرگز بویی از گفتگو و عدالت و احترام نبرده اید و این همان نشان فاشیسم فرهنگی لارستان است و بدانید حق هر شهر است که با گویش خود هویت خود را بدست بیاورد !من حق دارم حافظ گویش خودم باشم

  17. علی گفت:

    1

    0

    پس شما گراشیا که اینقدر از لاریا بدتون میاد چرا بچه هاتونو برای ادامه تحصیل می فرستید به لار؟
    خب در همان شهر اچمی خود بمانید و در مدارس خود درس بخوانید

    • گراشس گفت:

      0

      1

      واسه اینکه تمام امکانات دولتی رو دادن به شما

    • پول و پارتی گفت:

      0

      0

      شما که پول و پارتی دارین و خوب بلدین با پول همه نوع دروغی رو راست جلوه بدین
      خب اگه راست میگید پولاتون رو به جای صرف چیزای کاذب کردن صرف بچه هاتون کنین در شهر اچمی خودتون درس بخونن والا به خدا

  18. 0

    0

    برادران هر چه زودتر قصبه اچمی ولارستانی را تمام کنید این مسایل سبب کدورت دلها میشود وباعث عقب ماندگی بیشتر منطقه میشود شهرهای لامرد وجهرم در حال رشد وتوسعه هستند وما درگیر اچمستان دست از خو د خواهی بر داریم که با این بحث ها به جایی نمی رسیم وچیزی عاید لار واطراف ان نمیشود سود این اختلاف ها را دیگران خواهند برد لطفا تمامش کنید که این بحث علمی واکادمیک نیست

    • مشکوک گفت:

      0

      0

      جناب رجایی باید دید کدوم گروه و جناح و منطقه و با پول دستور چه کسی به طور همزمان حمله کردن که ذهن ها رو منحرف کنن!

  19. محسن گفت:

    3

    0

    من کتاب زبان شناسی نخوندم و واحدی پاس نکردم خیلی با واژه زبان لارستانی و اچمی و ریشه ان اشنایی ندارم ولی از این همه حمله و توهین و نوع ادبیات لاریها که مشخص هست با هماهنگی و برنامه ریزی اساسی به ۳ جوان دانشجو صورت گرفته اصل مطلب و تقلب دوباره لاریها شدم و ۳ جوان دانشجو توصیه میکنم از قارقار کلاغها دلسرد و سست نشوند که در دنیا به قطار در حال حرکت سنگ پرانی میکنند

  20. عبدالجبار گفت:

    2

    0

    لار و اسراییل سیستم واحدی دارند که برای مشخص نشدن واقعیات و بجای حرکت در مسیر درست برای شفاف شدن هر موضوعی با یک هجمه دسته جمعی و توهین و تشر سعی در به عقب راندن اشخاص و گروهها میشوند و این قصه دیروز و امروز نیس و مختص فقط این اختلاف نظر هم نیس تا بوده همین بوده از قدیم

    • آنکس که نخواهد که بداند گفت:

      0

      1

      این همه منبع با سند و مدرک و آنها بدون هییییچ گونه سند و با چهارتا نظر دور و بر خودشون این متن گزاف رو نوشتن

  21. محمد گفت:

    3

    1

    از بندر لنگه تا خنج و از قدیم الایام میگفتن زبان اچمی این زبان لارستانی از کجا در اوردین خوب مسقطی نیس که زرت اسم لارستانی براری روش.

  22. ناشناس گفت:

    1

    1

    انقدر احوالاتتون خرابه که به کباب لاری میگین کباب ماستی
    اتش نشانی خبر کنید
    چون زبان فقط و فقط زبان لاری هست ,مسقطی هم فقط وفقط لاری هست,کباب هم فقط وفقط لاری هست
    و
    شماهم جزیی از لار

  23. هادی گفت:

    1

    2

    برای من که کلمه اچمی هم نامانوسه هم بی کلاسیه

  24. سمیه گفت:

    2

    0

    سخن و گفتار پند آموز: به خاطر سه چیز هیچگاه کسی را مسخره نکنید : چهره،والدین(پدرومادر) و زادگاه
    چون انسان هیچ حق انتخابی در مورد آنها ندارد
    یک بچه اسرائیلی وقتی دنیا میاید بیگناه هست همچون نوزادان دیگر
    اما ان فرزند بیگناه در زادگاهی به دنیا آمده که خود حق انتخابی نداشته و یک اسرائیلی خوانده میشود

    و ما حق انتخابی نداشتیم که لار به دنیا امدیم
    پس لطفا ما را به خاطر این مسخره نکنید
    بخدا حقی نداشتیم

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان