میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در29 دسامبر 2019 ساعت 12:07 ق.ظ سرویس:عناوین اصلی بدون دیدگاه 502 بازدید

هفته پژوهش در لارستان باحضور دو مسئول استانی گرامی داشته شد+ اسامی پژوهشگران برتر+ گزارش تصویری

هفته پژوهش در لارستان باحضور دو مسئول استانی گرامی داشته شد+ اسامی پژوهشگران برتر+ گزارش تصویری

آفتاب لارستان/ زینب دلام: مراسم تقدیر از پژوهش گران لارستان به مناسبت هفته ی پژوهش، صبح امروز (شنبه) در سالن شهید نوبخت لار برگزار شد. در این مراسم، پس از قرائت قرآن توسط آقای انصاریان، قاری برگزیده مسابقات قرآن و عترت کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس و پخش سرود ملی، یاسمن زینلی، مدرس آموزشکده ی سمای دانشگاه آزاد اسلامی لارستان، به عنوان مجری بر روی صحنه آمد و ضمن گرامی داشت هفته ی هفته پژوهش با شعار «پژوهش اثربخش، فناوری ارزش آفرین و رونق تولید» از دکتر طاهری، ریاست مجتمع آموزش عالی و دبیر ستاد بزرگداشت هفته ی پژوهش خواست برای ارائه ی گزارش پشت تریبون بیاید.

طاهری در سخنانی کوتاه، ضمن ارائه ی گزارشی از وضعیت پژوهشی شهرستان لارستان و اقداماتی که در این مدت یک ساله از هفته ی پژوهش سال گذشته تا امسال صورت گرفته گفت: امیدواریم نتیجه ی همه ی فعالیت های پژوهشی و فناورانه، رونق تولید باشد.

وی خاطرنشان کرد: در هفته ی پژوهش نزدیک به ۱۴ کارگاه برگزار شد و حدود ۲۴۰ نفر در این کارگاه ها حضور پیدا کردند که این موضوع نشان می دهد علاقه مندی به فعالیت در حوزه ی پژوهش وجود دارد.

رئیس مجتمع آموزش عالی لارستان تصریح کرد: سعی می کنیم علاوه بر الفبای پژوهش، ابزارهای پژوهشی (روش های جستجوی منابع تحقیقاتی و شاخص های علم سنجی)، اخلاق پژوهشی و سرقت های علمی را نیز را در این کارگاه ها آموزش دهیم.

پژوهش باید به کارآفرینی، اشتغال و تولید تبدیل شود

در ادامه ی این مراسم، جلیل حسنی، فرماندار ویژه ی لارستان پشت تریبون آمد و ضمن سخنانی با گرامیداشت هفته ی پژوهش اظهار کرد: یکی از نیازهای اساسی جامعه امروز ما که سابقه ای دیرینه نیز دارد و از ابتدای خلقت بشریت وجود داشته، بحث تحقیق و پژوهش است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه امروز در جامعه ی بشری در حوزه های مختلف از آن برخوردار هستیم، نتیجه ی تحقیقات و پژوهش هایی بوده که گذشتگان ما از همان دوران اولیه تا دوران صنعتی و پس از آن در دوره ی کنونی که دوره ی فناوری و تکنولوژی است انجام داده اند.

فرماندار وِیژه لارستان تصریح کرد: این تحقیقات باید به کارآفرینی، اشتغال و تولید تبدیل شوند و بتوانند چرخ تولید، صنعت و اقتصاد را به حرکت درآورند و اقتصادی را ایجاد کند که پویا و درون زا باشد و از وابستگی به اقتصادهایی که سلطه بر جهان امروزی دارند، حداقل مستقل باشد.

پس از سخنان حسنی و پخش کلیپی از نظرات مقام معظم رهبری در مورد علم افزایی و پژوهش، سید مجتبی زبرجد، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز پشت تریبون آمد.

مهم ترین ضلع پژوهش، تامین مالی آن است

زبرجد ضمن تحسین سخنان فرماندار ویژه ی لارستان اظهار کرد: زمانی که کلمه ی پژوهش مطرح می شود، ناخودآگاه به ذهن می رسد که این پژوهش باید خروجی ای داشته باشد. نخستین و مهم ترین ضلع پژوهش، جامعه است؛ به عبارت دیگر، همان جایی که نیازمند این پژوهش است. ضلع دوم، پژوهشگر است اما ضلع سوم که از همه مهم تر است، ضلعی است که تامین و حمایت مالی را انجام می دهد.

وی خاطرنشان کرد: در کشور، مرسوم است که حمایت مالی توسط دولت انجام می شود اما شهرستان لار به این موضوع زبان زد شده که کسانی هم می توانند بدون حمایت دولت و فقط برای رضای خدا و ساخت شهر و کشورشان بیایند و متولی مالی شوند.

امیدواریم تفکر خیران لار، به شیراز و کل کشور نیز گسترش یابد

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز اضافه کرد: ضلع سوم (حمایت مالی) که بسیار هم بااهمیت است اگر وجود نداشته باشد دو ضلع دیگر کار اصلی شان را نمی توانند انجام دهند اما در شهرستان لار به خوبی این کار پیش رفته و امیدوارم این تفکری که در لار وجود دارد به شیراز و کل کشور نیز گسترش یابد.

علوم انسانی، مکمل فناوری است

زبرجد تصریح کرد: دلیل اینکه بسیاری از پژوهش هایمان نتیجه بخش نیست به این علت نیست که پژوهشگر یا متولی مالی کار خود را خوب انجام نمی دهند بلکه ضلع دیگری نیز باید وجود داشته باشد که این ها را به هم مرتبط کند و آن، پژوهش ها در حوزه ی علوم انسانی است. به عبارت دیگر، حتی اگر پژوهش هایمان در راستای یک فناوری است باید یک پژوهشگر علوم انسانی بیاید این پژوهش در حوزه ی فناوری را هدایت کند که نمونه ی بارز آن «کمربند ایمنی» است اما چیزی که باعث شد این اختراع استفاده شود، حوزه ی علوم انسانی بود.

حوزه ی فناوری از حوزه ی علوم انسانی پیشی گرفته است

وی اظهار کرد: در حوزه ی فناوری کم کم حرف برای گفتن داریم اما متاسفانه در حوزه ی علوم انسانی هنوز این اتفاق نیفتاده است؛ نخستین دلیل آن هم این است که حوزه ی علوم انسانی زیاد متولی دارد. به عبارت دیگر، منِ مهندس خود را در این حد می دانم که به راحتی در رابطه با مقولات علوم انسانی اظهار نظر کنم و چون تعداد ما زیاد است اگر در تاکسی بنشینید همه در مورد علوم انسانی حرف می زنند و هیچ کس هم قبول ندارد که حرفی که می زند اشتباه است و همین باعث شده که اندیشمندان واقعی علوم انسانی نتوانند حرف هایشان را بگویند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز افزود: دلیل دوم این است که برخلاف پژوهش های فناوری، پژوهش های علوم انسانی زمان می برد تا نتیجه خودش را نشان دهد و متولیان پژوهش هم زیاد حوصله ندارند.

سید مجتبی زبرجد خاطرنشان کرد: دلیل سوم این است که بسیاری از نتایج علوم انسانی، امنیتی می شود به عنوان نمونه اگر در شهرستان لار یا شیراز بررسی شود که چند درصد از زنان جامعه اعتیاد دارند و آمار آن پخش شود، تشنج در جامعه به وجود می آید.

وی تصریح کرد: تا موقعی که علوم انسانی وارد پژوهش عقب رفت نشود هر کاری کند منجر به شکست خواهد شد. به عنوان نمونه، فکر نمی کنم دیگر پژوهشی وجود داشته باشد که در زمینه ی کمبود آب و خشکسالی در دانشگاه ها انجام نشده باشد اما از خشکسالی رها نشدیم دلیل آن هم این است که علم ثابت کرد در فلان موقعیت جغرافیایی نباید چاه حفر شود اما می بینیم که این کار انجام می شود چون از این سمت نماینده ی مجلس فشار می آورد.

راه همواری را درپیش داریم چون رهبری حامی ماست

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز اظهار کرد: می خواهم به پژوهشگران این امید را بدهم که ما مطمئنا راه بسیار همواری را در پیش رو داریم به خاطر اینکه بالاترین مقام رسمی کشور حامی ماست. اگر به سخنان مقام معظم رهبری گوش دهید همه در این راستاست و اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد به خاطر متولیانی است که نمی توانند این چرخ را به راحتی بچرخانند؛ بنابراین، امیدوارم بتوانیم اهدافی که مقام معظم رهبری تبیین کرده اند به خوبی به سرانجام برسانیم.

در ادامه ی مراسم، امین رضا ذوالقدر رئیس پارک علم و فناوری استان فارس بر روی صحنه آمد.

وی در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه دکتر زبرجد، نوه ی شهید دستغیب هستند گفت: پدر و مادر مادربزرگ من نیز اهل لار بودند بنابراین در اینجا از آماری که فرماندار ویژه در مورد لارستان می دادند خوشحال شدم و به نوعی افتخار کردم.

این کتاب را بخوانید: «دانشگاه نسل سوم در انقلاب صنعتی چهارم»

رئیس پارک علم و فناوری استان فارس با معرفی کتاب «دانشگاه نسل سوم در انقلاب صنعتی چهارم» به نویسندگی ایرج نبی پور اظهار کرد: دکتر نبی پور فوق تخصص بیماری های گوارشی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هستند که با ماموریتی که از طرف دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشتند سعی کردند بحث دانشگاه های نسل سوم را در دانشگاه های علوم پزشکی تبیین کنند.

ذوالقدر اضافه کرد: این کتاب، حاوی نکات بسیار خوبی است و من با اینکه چندین بار خوانده ام اما هر بار که می خوانم باز هم نکات جدید و بهتری در آن پیدا می کنم. بنابراین توصیه می کنم که حتما این کتاب به دیگران نیز معرفی شود.

وی خاطرنشان کرد: ما انقلاب های صنعتی مختلفی را تجربه کرده ایم. در انقلاب صنعتی اول که در سال ۱۷۸۴ اتفاق افتاد، ماشین های بخار ایجاد شدند و نیروی مکانیکی جایگزین روش هایی شد که تا پیش از این استفاده می شد. در نتیجه ی این انقلاب برخی از کشورها توانستند به کشورهای ابرقدرت تبدیل شوند. پس از آن، در اواخر قرن نوزدهم و شروع قرن بیستم، انقلاب صنعتی دوم رخ داد که در آن، بیشتر بحث ارتباطات شکل گرفت. نتیجه ی انقلاب صنعتی سوم نیز، تلفن های هوشمند بود.

امین رضا ذوالقدر تصریح کرد: هر کدام از این انقلاب ها که رخ می داد برخی از کشورها خودشان را در گروه کشورهای ابرقدرت قرار می دادند. سپس، بعضی از کشورهایی که در انقلاب های قبلی پیشرو نبودند در انقلاب صنعتی سوم توانستند توسعه پیدا کنند.

یک انقلاب صنعتی جدید در حال اتفاق افتادن است

وی اظهار کرد: چند سالی بیشتر نیست که انقلاب صنعتی چهارم آغاز شده است و هنوز برخی از کشورهای پیشرفته نیز این موضوع را باور ندارند که آیا این انقلاب شروع شده یا نه یا همان انقلاب قبلی است در حالی که بررسی های علمی نشان می دهد که یک انقلاب صنعتی جدید در حال اتفاق افتادن است که سرعت و گستردگی این انقلاب بسیار بیشتر از انقلاب های پیشین است. بنابراین، اگر از الآن خودمان را به ابزارهای این انقلاب تجهیز کنیم می توانیم از کشورهای پیشرو باشیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان فارس خاطرنشان کرد: برخی از کشورها در انقلاب های قبلی، خط تلفن ثابت نداشتند یا توسعه پیدا نکرده بودند اما در انقلاب سوم، اینترنت ۵G دارند. بنابراین، دیگر مهم نیست که آن ها هنوز خط تلفن ثابت ندارند.

ذوالقدر تصریح کرد: در انقلاب چهارم که کشورها تازه دارند رقابت را شروع می کنند اگر بتوانیم با سرعت اینرقابت را ادامه دهیم مطمئنا می توانیم از کشورهای موفق باشیم چون توانمندی موفق شدن در این انقلاب را داریم.

اگر قدر نیروهای نخبه را ندانیم، آن ها از کشور می روند

وی افزود: نیروها و فارغ التحصیلان نخبه ی دانشگاهی ای را داریم که کمتر کشوری در دنیا چنین امکانی را دارد اما باید مراقب باشیم که بسیاری از کشورهای موفق دنیا در انقلاب های پیشین با کمک نیروها و فارغ التحصیلان کشورهای دیگر توانستند رشد کنند؛ بنابراین، اگر ما قدر نیروهای نخبه ای که در حوزه های مختلف از جمله رباتیک، الکترومکاترونیک، هوش مصنوعی و… هستند را ندانیم این فارغ التحصبلان از کشور می روند و در جایی دیگر از حضور این ها استفاده می شود.

دانشگاه نسل سوم، دانشگاه کارآفرین است

رئیس پارک علم و فناوری استان فارس گفت: این انقلاب بر عملکرد دانشگاه ها نیز تاثیر گذاشته است به نحوی که ما به ماموریت سنتی دانشگاه که آموزش و پژوهش است ماموریت سومی را در این انقلاب پیوند زده ایم که این ماموریت نقش مشارکتی دانشگاه در توسعه ی اجتماعی و اقتصادی جامعه است و دانشگاه باید نتایج علمی خودش را در اقتصاد منطقه به کار گیرد؛ به عبارت دیگر، دانشگاه نسل سوم، دانشگاه کارآفرین است و انقلاب صنعتی چهارم منبعی بی انتها از فرصت های کسب و کار است.

دانشگاه نسل سوم باید به خلق ثروت بپردازد

امین رضا ذوالقدر خاطرنشان کرد: کارآفرینی در انقلاب صنعتی چهارم خیلی راحت تر اتفاق می افتد که نمونه ی آن همان موضوع «تاکسی های اینترنتی» است که همگی با آن آشنایی داریم. بنابراین در دانشگاه نسل سوم این یک نکته ی کلیدی است که دانشگاه باید به خلق ثروت بپردازد.

وی اضافه کرد: در زمان کنونی، دانشگاه های مطرح دنیا بدین شکل است و بخش عمده ای از بودجه هایشان را خود دانشگاه تامین می کند. در ایران نیز دانشگاه هایی داریم که به سمت این مسیر با سرعت بسیار زیادی حرکت کرده است که نمونه ی آن، «دانشگاه صنعتی شریف» است.

رئیس پارک علم و فناوری استان فارس اظهار کرد: دانشگاه باید در کسب و کارهای محلی و منطقه ای با ایجاد شرکت های دانش بنیان زایشی مشارکت کند که فشار اجتماعی گفتمان اقتصاد نیز این را می طلبد.

دانشگاه کارآفرین، دانشگاهی است که از دانشش بهره می برد

ذوالقدر افزود: این بحث مطرح است که دانشگاه نسل سوم بر روی عناصر کارآفرینی استوار و ساخته می شود و در دانشگاه کارآفرین، دانشگاه به صورت یک سازمان کارآفرین از همه ی اعضای دانشگاه (اعضای هیئت علمی، کارمندان و دانشجویان) باید کارآفرین باشند. این موضوع بقیه ی مولفه ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد؛ به عنوان نمونه، دانشجویان باید یاد بگیرند که چطور طرح های اشتغال را بنویسند و ایده ها و نظرات خودشان را به محصول برسانند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه کارآفرین، دانشگاهی است که از دانشش بهره می برد و دانشگاه هایی که از این مسیر تبعیت نکنند، در انقلاب صنعتی چهارم محکوم به شکست هستند.

در صورتی می توانیم موفق شویم که همگرا و همراه باشیم

رئیس پارک علم و فناوری استان فارس تصریح کرد: در استان، ارتباط بسیار نزدیکی با دانشگاه شیراز به عنوان دانشگاه مادر، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه صنعتی شیراز و پارک علم و فناوری ایجاد شده است.

امین رضا ذوالقدر اظهار کرد: من قبل از اینکه این مسئولیت را بپذیرم، معاون آقای دکتر زبرجد بودم و هنوز هم این ارتباط به همان شکل حفظ شده است. بنابراین، از دوستان می خواهم این ارتباط تنگاتنگ حفظ شود و مرزی وجود نداشته باشد. ما در صورتی می توانیم موفق شویم که همگرا و همراه باشیم. تعامل بسیار موثری باید بین شرکت های دانش بنیانی که در شهرستان هستند با شرکت های سایر شهرستان ها در استان شکل بگیرد و جلساتی را باهم داشته باشند. اگر هر کسی به صورت یک جزیره ی مستقل کار کند، خروجی چشم گیری نخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: از خیرانی که در شهرستان لارستان در حوزه ها و دوره های زمانی مختلف کارهای ارزشمندی را انجام دادند که افتخاری برای استان فارس است تشکر می کنم که از جمله ی این اقدامات، می توان به مرکز رشد خیرسازی اشاره کرد که تا سال آینده به بهره برداری می رسد.

به گزارش «آفتاب لارستان»، در پایان این مراسم از پژوهش گران برتر دانشگاه های لارستان تقدیر شد:

دکتر حجت ا… رخ گیره، عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی لارستان

دکتر مجید آرزومند، عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی لارستان

دکتر سیروس فارسی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی لارستان

دکتر محمد کارکن، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی لارستان

دکتر نظام الدین منگلی زاده، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی لارستان

دکتر یونس جلوداری، آموزش و پرورش لارستان

دکتر عبدالکریم افروزه، عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی لارستان

دکتر مهرزاد سرفرازی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی لارستان

دکتر محمد آهسته، مرکز علمی و کاربردی لارستان

دکتر سید روح ا… قرشی، دانشگاه پیام نور لارستان

دکتر رمضانی، ریاست حوزه علمیه لارستان

راضیه رحمتی، دانشکده علوم پزشکی لارستان

علیرضا کیان: آموزشکده فنی و حرفه ای لارستان

تعدادی از عکس های «ریحانه دوست کامی» از این مراسم را در ادامه ببینید:


ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان