میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در۲۷ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲:۱۷ ب.ظ سرویس:اندیشه, مطلب شما 5 دیدگاه 578 بازدید

همزمانی «اعتکاف» در دو دین ابراهیمی

همزمانی «اعتکاف» در دو دین ابراهیمی

اسدالله زهره‌وند: این روزها در ماه رجب به سر می بریم که چند روز پیش در ایام البیض (روزهای ۱۳ تا ۱۵ ماه که شبهایش آسمان به خاطر قرص کامل ماه، سپید است) مؤمنین به اعتکاف در مساجد پرداختند. جالب است بدانیم که در چنین ایامی مسیحیان نیز خود را برای مهمترین عید پیروان مسیح در جهان یعنی «عید قیام» آماده می کنند. نام های دیگری که به این عید داده اند: «عید پاک»، «اوسترن»، «عید قیامت» و نیز «عید رستاخیز مسیح» است. چهل روز پیش از عید قیام، مؤمنین مسیحی روزه می گیرند و گروهی نیز به اعتکاف در دیرها می پردازند. یک هفته پیش از عید قیام، «یکشنبه ی نخل» نامیده می شود، زیرا به باورِ باورمندان مسیحی، مردم «اورشلیم» با شاخه های نخل به پیشواز مسیح رفتند و در سراسرِ این هفته که آن را «هفته ی مقدس» می گویند به سوگواری برای مسیح (د) می پردازند. مسیحیان کاتولیک و ارتودوکس در دسته های سوگوار در کوی و برزن به راه می افتند و با آیین های ویژه ای به سوگواری می پردازند؛ برخی با شلاق بر پشت خود می زنند و دیگران به تعزیه خوانی و شبیه گردانی پرداخته و داستان های انجیل را درباره‌ی تصلیب مسیح نمایش می دهند. سپس «جمعه نیک» از راه می رسد؛ یعنی در همان شهری که مردم با شاخه های نخل به استقبال عیسی رفته و به روایت انجیل جامه ها و رداهای خود را زیر پای او انداخته بودند او را بر چلیپا (صلیب) کشیدند.

شب یکشنبه‌ی پس از جمعه‌ی نیک را نیز شب «آسانسیون» یا فرازرفتگی (معراج) مسیح می گویند. این شب که فرا می رسد گروههایی ازمؤمنین در نمازخانه ها و کلیساها به احیا و شب زنده داری می پردازند، و صبح یکشنبه عید قیام از راه می رسد.

آیین مفصل عید قیام پیش از طلوع خورشید آغاز می شود که در مذاهب مختلف تفاوت هایی در برگزاری آن دیده می شود. در پایان نماز و نیایش در کلیساها، آیین «عشای ربّانی» انجام می شود و روحانی‌ای که مسئول برگزاری عشاء است با صدای بلند اعلام می کند که: «مسیح برخاسته است.» (به زبان یونانی در کلیساهای اُرتودوکس یونانی: «کریستوس آنِستی») زیرا به باور ایشان مسیح در شب آسانسیون زنده شده و از گور برخاسته است.

از سحرگاهان، دسته هایی از مردم برای برگزاری نماز عید قیام به سوی نیایشگاه‌ها به راه می افتند. باورمندان اُرتودوکس اینگونه رفتار می کنند که یکی از افراد مورد احترام، بخشی از انجیل را می خواند و مثلا می گوید: «عیسی برخاسته است» و مردم یکصدا فریاد بر می آورند که: «… و به آسمان رفت ». یا اینکه می گوید: «او اینجا نیست» و مردم پاسخ می دهند: «او برخاسته است» که چنین رفتاری ما را به یاد بیت خوانی هایی می اندازد که در میان ما مسلمانان به هنگام بدرقه و یا رفتن به پیشواز کسی که از آیین زیارتی مانند حج یا زیارت حرم مطهر یکی از ائمه (درود بر ایشان باد)، مرسوم است و پیوند و اشتراک میان ادیان و اندیشه های گوناگون ما را به شگفتی وامی دارد و یاد آور می شود که دلیلی برای دشمنی و کین توزی میان پیروان ادیان گوناگون وجود ندارد.

همچنین در عید قیام باورمندان به یکدیگر نمی گویند: «عید شما مبارک»، بلکه شخصی می گوید: «عیسی برخاسته است» و دیگری پاسخ می دهد: «آری به راستی برخاسته است».

  آیا عید جهانی «نوروز» مختص کشورهای فارسی زبان است؟

اینکه گمان کنیم عید نوروز تنها به کشورهای فارسی زبان اختصاص دارد امر کاملاً اشتباهی است، زیرا مهمترین عید مسیحیان جهان یعنی عید قیام که با فاصله زمانی اندکی با عید نوروز در پایان فروردین انجام می شود دارای عناصر مشترکی با عید نوروز است؛ مانند هدیه دادن تخم مرغ رنگی، و یا عید مهم یهودیان، «عید پسح» که در بیست وپنجم فروردین برگزار می شود نیز اشتراکات بسیاری با عید نوروز دارد؛ زیرا باورمندان یهودی درسفره عید پسح شیرینی هایی همانند سمنو می گزارند و آن را «حَلِق» می نامند و نیز سبزی تلخی که آن را « مارور» می گویند. این عید سالروز خروج قوم اسرائیل از مصر و رهایی از اسارت و بردگی فرعون است و یهودیان باور دارند که شیرینی حَلِق که شبیه و همرنگ گل است به این مردم یاد آوری می کند که روزگاری برده فرعون بودند و برای او خشت های گلی می ساختند!

همچنین عید مهم هندوها، «دیوالی » نیز نخستین روز بهار است و همچنین عید «سن پاتریک» ایرلندی ها که سالروز ورود مسیحیت به ایرلند است، در آغاز بهار با در دست گرفتن برگ های سبز گیاهان جشن گرفته می شود.

همه این ها در کنا ر عید آغا ز بهار که در کشور آلبانی از سوی شیعیان «بکتاشیه» (شیعیان هفت امامی) جشن گرفته می شود، زیرا که باور دارند حضرت علی (د) در این روز متولد شده است؛ و این نشان می دهد که عید نوروز می تواند مایه همگرایی و دوستی میان پیروان ادیان و اندیشه ها و ملیت ها و اقوام گوناگونی در سراسر جهان شود.


5 نظر

  1. ناشناس گفت:

    0

    0

    جالب بود
    همینطور است و اسلام تکمیل کننده ادیان دیگر خدا و برای اصلاح انحرافاتی بود که در ادیان الهی بوجود آوردند آمد لذا مشترکات زیاد است.

    • زهره وند گفت:

      0

      0

      درود بر شما به راستی اگر اسلام نبود نتیجه ی تلاش های پیامبران و ادیان پیشین بر باد می رفت و اگر هم آن ادیان و پیامبران نبودند انسان ها هرگز آماده ی پذیرش اسلام نمی شدند اما همه ی ادیان دچار تحریف گشته اند اما برخی از ادیان در این بین در اصول خود هم دچار تحریف شده اند و برخی دیگر اصولشان سالم مانده و یا در برخی ادیان چهره ی راستین پیامبرشان اصلا قابل تشخیص نیست اما در برخی ادیان می توان چهره ی راستین پیامبر را از درون تحریفات بیرن آورد و شناخت تحریف متون برخی ادیان اینگونه بوده که به متون دینی ایشان مطالب افزوده شده اما در برخی ادیان هم مطالب بدان ها افزوده شده هم از آن ها کم شده اگر چه قران دچار تحریف نشده اما در برخی احادیت و روایاتی که به عنوان تفسیر قرآن بکار گرفته شده اند اینگونه نبوده چنانکه امام صادق ( د ) فرمودند هر کس داستان « اوریای حتی » را درباره ی تفسیر [ و توضیح ] آیاتی از قرآن که درباره ی حضرت داوود نازل شده برای مردم نقل کند خداوند جایگاهش را پر از آتش خواهد کرد

  2. هادی گفت:

    0

    0

    {کریستوس آنستی ؛ مسیح برخاسته است ، آری بدرستیکه برخاسته است.} کسانی که به هر وسیله ای موجب نزدیکتر شدن مردمان ادیان مختلف به همدیگر هستند تا در روزگاری نه چندان دور همه یکی شوند و صلح فراگیر باشد، روحی الهی دارند و بوسیله خداوند ماموریت یافته اند تا دلها را به هم گره زده و یکی کنند و منتظر او ( مصلح) شوند. آفرین بر این انسانها و احسنت بر آفتاب که منتشر میکند.

    • زهره وند گفت:

      0

      0

      کریستوس آنستی هادی عزیز هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق . به امید اینکه منجی نخست در دلهای ما ظهور کند آمین صلح باشد آمین آمین

  3. ناشناس گفت:

    0

    0

    جالب يبد نه جالب بود

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان