میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در۲۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۶:۳۵ ق.ظ سرویس:برگزیده ها, یادداشت 39 دیدگاه 594 بازدید

هویت یابی «نومتعصبان» با حمله به «زبان لارستانی»!

هویت یابی «نومتعصبان» با حمله به «زبان لارستانی»!

حامد توانا:

از هوای نفس پیروی نکنید تا عادلانه قضاوت کنید./ قرآن کریم

در ۲۴ ساعت گذشته سه مقاله در سایت های شهرهای اوز(اینجا)، بستک(اینجا) و گراش(اینجا) منتشر شده است که شگفتی اهل دانش و فرهنگ را برانگیخته است. در این سه مقاله هماهنگ این ادعا مطرح شده که نام زبان مردم منطقه «اچمی» است.

این ادعا هرچند پایه های سستی دارد و به خودی خود فروریختنی است اما نباید این ادعا را که با هویت تاریخی مردم منطقه گره خورده بی پاسخ گذاشت بخصوص که شیوه استدلال بکار برده شده در هرسه مقاله در موضوع مورد بحث کاملا ژورنالیستی و با تکیه بر احساسات و تعصبات است و هیچ مبنا و مستند قابل قبولی در آنها مشاهده نمی شود.

ما برای هریک از مقالات یک پاسخ کوتاه ارائه کرده و قضاوت را به اهل فکر و اندیشه واگذار می کنیم. شیوه ما در این نقد شیوه نقضی است و استفاده از اسناد و مدارک برای اثبات عنوان «زبان لارستانی» بر عهده متخصصین مربوطه است.

آقای «ملتفت» در سایت «اوز امروز» در یک نگاه و عنوان کلی انتخاب نام اچمی را نگاهی زیبایی شناسانه! قلمداد می کند در حالی که عموم افراد این عنوان را نوعی تمسخر و تحقیر زبان مردم منطقه می دانند. وی برای صحت استعمال عنوان «زبان اچمی» به دو استدلال کاملا ضعیف تکیه کرده است:

دلیل اول ایشان تفسیرپذیری پدیده هاست. این دلیل بطور خلاصه یعنی مهم نیست تاریخ در مورد زبان اهالی منطقه چه می گوید بلکه مهم این است که برپایه سنت مهاجرت اهالی منطقه به اقصی نقاط جهان، که با تعبیر «اچم» از آن یاد می شود، می توان نام اچمی را پذیرفت. این استدلال یک نوع آسمان ریسمان کردن برای حصول نتیجه مدنظر مستدل است.

در پاسخ به این دلیل باید گفت: اول، تفسیرپذیری برچه اساس و مبنایی پذیرفته شده است؟ دوم، بحث تفسیرپذیری اصالتا مربوط به فهم متون است لذا چگونه می توان آن را به هرپدیده ای حتی نام و عنوان اشیاء تعمیم داد؟ این مثل آنست که شما به فردی بگویید چون شما لنگ می زنید من شما را با نام «لنگان» می فهمم و نام می برم! شیوه تفسیر به هیچ وجه نمی تواند به حوزه اموری که متکی بر «نص» است وارد شود در غیر اینصورت هیچ نام و عنوانی در هیچ زمان و مکانی معتبر نخواهد بود.

دلیل دوم ایشان «تمایل افراد» برای بکار بردن نام زبان اچمی است. جالب این است که ایشان یک نظرسنجی محدود شفاهی از برخی افراد غیر لاری، ارایه کرده و مدعی شده بیشتر مردم تمایل به نام اچمی دارند. اول اینکه این نظرسنجی محدود که معلوم نیست دقیقا به چه شیوه ای انجام شده، هیچ ارزش علمی ندارد. دوم، چگونه می توان در نامیدن پدیده هایی که مبنای خاصی در نامگذاری دارند، نظر مردم را دخیل کرد؟! این کار هم فلسفه نامگذاری را زیر سوال می برد هم نام ها و عنوان ها را به نشانه های سست و لغزنده که به آراء مردمی بستگی دارد، بدل می سازد. این مثل آن است که خود جناب ملتفت برای کشف نام خودش به آراء و نظرات مردم مراجعه کند و مثلا اگر او را «غیرملتفت» بنامند او هم بپذیرد.

آقای «تدین» در سایت «بستک نیوز» هم مقاله ای طولانی در اثبات نام جعلی اچمی برای زبان مادری خود نوشته اند. مبنای ایشان در اثبات این مدعا دو چیز بیش نیست:

۱.بی اعتباری هر منبع معتبر

۲.مراجعه به دیدگاه مردم در تعیین نام زبان خود

ایشان در شرح و تفصیل های احساس برانگیز خود از زبان مادری شان چنان صحبت کرده اند که انگار مقوله زبان اساسا هیچ ربطی به فرهنگ، تاریخ، جغرافیای سیاسی و عوامل دیگر ندارد. ایشان مدعی می گردد زبان مادری اش نامی ندارد و رسالت او یافتن نامی برای آن است؛ در حالی که در جای دیگر اعتراف نموده، برای هر زبانی، همیشه نام و عنوانی بوده است.

ایشان مراجعه به هر منبع و مرجع معتبر برای اطلاع از نام زبان را بی ارزش قلمداد نموده و سبک دلخواه خود را در نامگذاری زبان مادری اش ارائه می کند. از نظر ایشان پذیرش نام هایی مانند لاری و لارستانی، قبول یک فاشیسم فرهنگی است. اما باید از ایشان پرسید؛ چرا کسی در هیچ جای ایران نام فارسی را یک تحمیل و زورگویی فرهنگی نمی پندارد؟ و اگر می پندارد چرا ایشان با آنان همنوا نمی شود و در هدم نام زبان فارسی کوشش نمی کند؟ آیا ایشان پاسخی برای این سوال دارد؟ اگر دارند دقیقا در مورد نام زبان لارستانی بکار ببرند.

در پایان خطاب به جناب تدین می توان گفت: جناب تدین لطفا از مبنای مورد استفاده خود در حل اختلاف ایرانی ها و اعراب در مورد نام خلیج فارس استفاده کنید. شما که سوابق تاریخی، جغرافیای کهن سیاسی، نامگذاری در منابع معتبر را قبول ندارید؛ برای کدام قوم و ملت می توانید نام و عنوان کشور و سرزمین  و زبان شان را ثابت کنید؟ شما تنها می توانید با این استدلال همه نام ها و عنوان ها را محو سازید. همین!

آقای «نوبهار» در سایت «گریشنا» بحث را از مقوله زبان فراتر برده اند. ایشان با بکار بردن بی تعارف «اچمی هستم» مدعی است این منطقه نه تنها زبانش لارستانی نیست بلکه به لحاظ سابقه فرهنگی نیز لارستانی نیست بلکه این تعبیر، اشاره ای به این موضوع دارد که اچمی نام منطقه است چون عنوان «اچمی هستم» غالبا در پاسخ به سوال کجایی هستید، می آید.

ایشان عدم تمایل درونی به استعمال عنوان لارستانی برای زبان را در حد یک دلیل محکم قابل تکیه مطرح می کند؛ همان دلیل درخشان «دلم نمی خواهد پس نیست.»

همین جا می توان پرسید: جناب نوبهار اگر کسی دوست نداشته باشد با ذکر عنوان «نوبهار» شما را به شادابی و سرسبزی ربط بدهد، حق می دهید با نام «کهنه پاییز» نام ببرد؟! و اساسا اگر کسی مصرّ به این استعمال دل بخواهی باشد چطور ثابت می کنید «نوبهار» هستید؟ اگر پاسخی در مقابل وی دارید همان را در مورد زبان و جغرافیای فرهنگی منطقه استعمال کنید.

ایشان در ادامه عنوان رسمی لارستان و لارستانی را صرفا تابع یک مساله و گرایش سیاسی می داند اما آیا این مساله مربوط به یکی دو دهه اخیر است یا لار و لارستان سابقه تاریخی بس طولانی دارد؟ نظرتان در مورد نام ایران چیست؟ آیا نام ایران عنوانی متخذ از قدرت و جغرافیای سیاسی تاریخی قوم آریایی نیست؟ بهتر نیست نام ایران را هم بخاطر این ارتباط، نفی کنید تا سایر اقوام و نژادها ناراحت نشوند؟

جالب است که ایشان هیچ تعلقی بین مناطق و بخش ها با لارستان قائل نیست. این نشان دهنده نگاهی شدیدا متعصبانه است که همه چیز حتی تاریخ و فرهنگ را هم نادیده می گیرد. ایشان تفکیک سیاسی را دلیل محکمی برای تفکیک فرهنگی و زبانی می داند.

آقای نوبهار که در طول بحث خود دلیل قابل اعتنایی برای توجیه عنوان اچمی ارایه نکرده در پایان به ادعای بی اساس «اشتراک نظر اهالی منطقه در نام و عنوان اچمی» متوسل شده و تاکید می کند از این نام، بعنوان تنها نام قابل قبول همه، استفاده شود.

خلاصه نقدها:

متاسفانه هرسه مقاله مورد بحث از استدلال علمی و منطقی قابل قبول در موضوع بحث خود بی بهره اند. آنها در عین پذیرش صریح یا ضمنی رسمی بودن نام لارستانی برای زبان مردم منطقه به نفی و نقد منابع مربوطه اقدام نمی کنند چرا که می دانند آنجا که جای حرف حساب است؛ حرف حسابی ندارند.

آنچه که در شبه نظریه های این سه دانشجوی جوان دیده می شود، تنها یک هرج و مرج فکری ناشی از تعصب و احساسات است که از آن ها می توان حتی برای تغییر خود عنوان اچمی به هر نام دیگری استفاده کرد بلکه از استدلال آقایان می توان برای تغییر هر نام معتبر و تاریخی به نام های دیگر بهره برد. کلا استدلال آقایان به درد خراب کردن می خورد نه درست کردن؛ حتی احتمالا می توان چند دهه بعد نام اوز و بستک و گراش را با تکیه بر همین ادله به راحتی تغییر داد.

پس بهتر است جوانان دانشجوی ما که این مقالات را نوشته اند یک بار هم که شده با نگاه منصفانه علمی به مقاله خود نگاه کنند و تبعات استدلال های خود را در فضای فکر و فرهنگ برآورد نمایند.

رسالت دانش دوستان این نیست که به تبع گرایشات خود همه اصول و مبانی پذیرفته شده در فضای تفکر و اندیشه ورزی را نادیده بگیرند و برای اثبات نظرشان از هر خط قرمز منطقی و علمی عبور نمایند. خداوند حکیم، دانشمندانی را که به تبع هوای خود حقایق را پنهان می کنند سرزنش می کند.

مقالات مرتبط:

زبان شیرین مادری و «لارستانی» خود را «اچُمی» نخوانیم!/ دکتر اسدالله نوروزی

«زبان لاری» یک عنوان پذیرفته شده بین المللی است/ عبارت «زبان اچمي» كاملا اشتباه است/ دکتر محمد اورنگ


39 نظر

  1. منصور گفت:

    0

    0

    ببخشید سوالی داشتم ، نماینده محترم بعنوان عضو و رییس کمیسیون فرهنگی مجلس چه کاری برای اعتلای زبان لارستانی در کشور و دنیا انجام داده اند؟

  2. لارستانی گفت:

    0

    0

    البته در اوز گراش وبستک قلیل افرادی که اطلاعات و معلوماتی ندارند از روی نا آگاهی وتعصبات قرون وسطایی و بدون داشتن هیچگونه سند و دلیلی در برابر کتاب و اسناد معتبر زبان لارستانی خود را جای محققین به نام همچون دکتر خنجری دکتر اقتداری و زبان شناسانی در ژاپن و اروپا و استادان زبان شناس داخل کشور می خواهند تکیه بر جای بزرگ گان بزنند به گزاف که با صحبت هایی که در جامعه با افراد این شهرستانها۰می شود آنها موافق این عده قلیل نبوده وگا” آنها را مورد تمسخر قرار می دهند چرا که وتاب و اسناد معتبری وجود دارد که در رد افکار پوچ متعصبانه این عده قلیل می باشد

  3. زبانی اصیل لارستانی گفت:

    0

    0

    درود بر قلم توانای آقای توانا… متاسفانه پرده تعصب دیدن حقیقت را دشوار میسازد… اینها که میگویند زبان اچمی اچمی هنوز نمیتوانند مشخص کنند که تلفظ چ به فتحه درست است یا به ضمه و یا به کسره!!!!

  4. عصر بیداری گفت:

    0

    0

    سلام با تشکر از پاسخ صحیح شما ما در زبان لاری و لارستانی به این افراد می گوییم نوکیسه یا تازه به دوران رسیده .لارستان صبور است و مردم فهیم منطقه با هم روابط حسنه ای دارند لارستان از این قبیل افراد زیاد دیده است اتفاقا آنهایی که نان و نمک خورده اند و نمکدان شکسته اند و حسب بی خردی بعضی از مسولین را به پای همه مردم لارستان می نویسند اگر دوستان سعدی و زبان فارسی را هم نقض نکنند با شعر پاسخشان را می دهیم:
    جوانی سر از رای مادر بتافت
    دل دردمندش به آذر بتافت
    چو بیچاره شد پیشش آورد مهد
    که ای سست مهر فراموش عهد
    نه گریان و درمانده بودی و خرد
    که شبها ز دست تو خوابم نبرد؟
    نه در مهد نیروی حالت نبود
    مگس راندن از خود مجالت نبود؟
    تو آنی کز آن یک مگس رنجه‌ای
    که امروز سالار و سرپنجه‌ای
    به حالی شوی باز در قعر گور
    که نتوانی از خویشتن دفع مور
    دگر دیده چون برفروزد چراغ
    چو کرم لحد خورد پیه دماغ؟
    چو پوشیده چشمی ببینی که راه
    نداند همی وقت رفتن ز چاه
    تو گر شکر کردی که با دیده‌ای
    وگر نه تو هم چشم پوشیده‌ای
    معلم نیاموختت فهم و رای
    سرشت این صفت در نهادت خدای
    گرت منع کردی دل حق نیوش
    حقت عین باطل نبودی به گوش

  5. لارستانی زبان گفت:

    1

    1

    مطلب فوق فحاشی است.
    متاسفانه باید گفت که من حق را به این سه جوان می‌دهم
    نه از بابت اینکه اچمی درست است، بلکه چون حق انتخاب با ماها نیست. ببینید چکار کردیم که چنین واکنشی نشان داده اند.

  6. Razi گفت:

    0

    0

    جناب عالی اگه قبل از اچمی یا لاری بودن اول ادب رو لحاظ کنید خیلی بهتره
    فکر نکنم مسخره کردن فامیل دیگران کار درستی باشه
    مشخصا دیگر اچمی های غیور اهل کمال و ادب هستن وگرنه تلافی کردن اونم با فامیل شما کاری بس اسان و لذت بخش است جناب توانا 🙃😀

  7. 700 گفت:

    0

    0

    نام زبان ما لارستانی است به همان دلیل که نام خلیج فارس خلیج فارس است.
    به همان استدلالی که خلیج فارس خلیج عربی نیست زبان لارستانی هم اچمی نیست.

    • ح توانا گفت:

      0

      0

      بله دقیقا اگر انتخاب نامها را به دیگران واگذار کنیم هر عنوانی برای افراد و موضوعات محتمل است و الزاما چیز خوبی هم نیست.بنده برای تاکید بر همین مساله از نام خود آقایان استفاده کرده ام که کلا جنبه فرضی دارد.قصد هیچ توهینی نبوده است.توانا

    • ح.ت گفت:

      0

      0

      کامنت قبلی بنده مربوط به کاربر razi است. عذر میخوام. توانا

  8. 0

    0

    این نوع تفکر وگرایشاتی که در شهرهای اطراف لارستان بزرگ دیده میشود ومرتب هم رو به افزایش است وشما انرا نو متعصبان نام گذاشته اید نتیجه عمل متعصبان قدیمی در لار است که لارستان را در شهر قدیم وجدید خلاصه کرده اند وهمه امکانات وتوسعه را برای رادگاه خود طلب می کنند وبا توسعه متوارن منطقه وارتقای مناطق سر ناسازگاری دارند اری این تفکر نسل جدید در جنوب فارس به نیروی گریز از مرکز تبدیل شده است ودر تمام عرصه های اجتماعی کم کم خوش را نشان میدهد به نظر میرسد نسل جدید وفعال لار باید بدون تعصب به فکر چاره باشد با فشار وتحمیل خود نمیتوان در قرن حاضر بر منطقه حکومت کرد دنیا عوص شده همه شهرها ومناطق حق پیشرفت وتوسعه وارتقا داند مطمین باشیم که در عصر انفجار اخبار واطلاعات این شیوه مرکزیت در لار وتوابع برای نسل تحصیل کرده امروز دیگر قابل قیول نیست ومردم منطقه همراه با سایر مناطق ایران این سنگ وترازوی قدیمی در تقسیمات کشوری را تغییر خواهند داد بنابرین تا دیر نشده متعصبان به زادگاه در لار باید در افکار خود تجدید نظر نمایند تا به قول شما تفکر نو متعصبانه در منطقه بیش ازین رشد نگند با تشکر

    • لاري گفت:

      0

      0

      لارستاني نيست و نخواهد بود اچمي هستيم و خواهيم ماند

    • ناشناس گفت:

      0

      0

      قابل توجه آقای معلم محترم یا خانم معلم محترمه از اوز
      جسارتا شماازکدام امکانات و توسعه در لار دارید صحبت می کنید؟
      لار کدام امکانات و توسعه نصیبش شده که تک خوری کرده و به شما و سایر نقاط نداده؟
      در لار هر چه می بینیم از مکانها ی درمانی و آموزشی و ورزشی و….به انضمام بخش اعظمی از
      تجهیزات آنها یا به صورت صددرصدی از برکت وجود خیران ارجمندبوده و یا بعضی از آنها به صورت مشارکتی
      لطفا بفرمائید شما چه در لار می بینید که ما تا بحال از دیدارش محروم بوده ایم

  9. محبوبه وحیدیان گفت:

    0

    0

    ای کاش حداقل رشته دانشگاهی این ۳ نفر را می دانستیم که بدانیم رابطه ای با این نظریاتشون داره یا نه؟
    فقط یک نکته: واژه ی ( اچمی) همان قدر نامتجانس و بی پشتوانه و بدون سندیت است که به کار بردن واژه ی ( خلیج عربی) برای خلیج فارس.

  10. س راضی لاری گفت:

    2

    0

    سلام بر اقای توانا
    متن درخور و شایسته ای نوشته اید و بسیار منطقی

  11. دلیوز گفت:

    0

    0

    لاریها صلاحیت اظهار نظر درباره گویش منطقه وسیع جنوب فارس و هرمزگان ندارند چرا که لاریها پیشتاز نابودی این گویش در منطقه هستند تماما با بچه های خود فارسی صحبت می کنند و تکلم به زبان مادری رو بی کلاسی و عار می دانند. ضمنا کلمه کلید لارستان در سال ۶۲ توسط اتاق فکر لاریها تولید شد و درباره آن کتاب و مقاله و پیشینه جعل کردند و بهره برداری سیاسی کردند. ما گراشی ها ترجیح می دهیم عنوان زبان ما اگر اچمی نباشد گراشی باشد نه لاری یا لارستانی چرا که ما گراشی حرف میرنیم نه لاری و اصلا خودمون رو لارستانی نمیدونیم و برای خیات و قوام بخشی فرهنگی اجتماعی خودمان تلاش می کنیم.

  12. ناشناس گفت:

    0

    0

    هزاران درود و سپاس نثار شما جناب استاد توانا
    پاینده باشید

  13. ناشناس گفت:

    0

    0

    بخواهید یا نخواهید بدون تعارف و با افتخار اچمی هستیم.

  14. لارستان قدرت طلب گفت:

    0

    0

    شما جناب توانا بفرمایید از چه زمان کلمه (لارستان) و (لارستان بزرگ) بوجود آماده و زایده چه کسی و کسانی است؟ بعد بروید زبان اچمی را برچسب بزنید
    متاسفانه در لار افرادی مانند شما همیشه بوده و هست که جز لار جایی دیگر را نمی بینند و همیشه به این افتخار می کنید که تا بندر لنگه زیر سلطه شما بوده ولی هیچ گاه اثری از آبادانی توسط یک لاری در مناطق مختلف جنوب استان فارس پیدا نمی توان کرد.

  15. عبدالغنی گفت:

    1

    0

    اگرچه موافق این مباحث نیستم لکن از بعد از خواندن متوجه شدم نگارنده با ضعف و خشم و با توهین و با قیاس های مع الغیر قصد بر دفاعیه دارد ای کاش آنقدر بی کینه باشیم که با علم و فرهنگ به گفتگو بنشینیم اوزی و بستکی وگراشی و خنجی هرکدام گویش خو را دارند وحق بالفطره آنان هست که درباره گویش خود بنویسند!وحق من است گویش زیبای اوزی را لارستانی ندانم!

    • ناشناس گفت:

      0

      0

      آقای عبدالغنی توجیه شما بیشتر به شوخی شبیه بود…
      با این سخن شما پس هرکسی حق دارد سند تاریخی یک منطقه زبان یا … را با سلیقه خود تغییر دهد. لابد اعراب حاشیه خلیج فارس نیز حق دارند که خلیج فارس را با نام خلیج ع.ر.ب نامگذاری کنند.

    • ح توانا گفت:

      0

      0

      برادر قسمت دوم مطلب شما پاسخ قسمت اول است. کمی درباره تاریخ منطقه مطالعه فرمایید. توانا

    • ح توانا گفت:

      0

      0

      توهینی در کار نیست. مثالها برای فهم بهتر اشتباه آقایان بوده نه برای توهین. توانا

  16. دلسوز گفت:

    0

    0

    درود بر حامد توانا…ماشاالله به قلمت

  17. لارستانی گفت:

    0

    0

    زبان لارستانی درست است و بس….
    گراشی و خنجی و بستکی و اوزی و تمامی مردم خطه جنوب کشور زبان لارستانی دارند

  18. 0

    0

    تازه اول سحر است این مسایل در این دور وزمانه وبا این ارتباطات وبا این نسل جدید تحصیکرده نمیشود تنها با شواهد قدیم وباستانی وجزم رایی تاریخی حل وفصل کرد در اینده هم در مورد مسایل مختلف اجتماعی وفرهنگی منطقه اینگونه مباحث بوجود خواهد امد لاریها سعی نکنند با بی سوادی وتمسخر سایرین برتری جویی کنند الان در همه مناطق دکتر ومهندس در امور اجتماعی وفرهنگی وجود دارد ونظرات وایده جدید دارند که نمی شود با انگ بیسوادی وتمسخر دیگران را به حاشیه راند منطقه جنوب فارس ابستن تحولات ودگرگونی اجتماعی زیادی خواهد شد که بسیاری از موارد اجتماعی فرهنگی جغرافیایی وتاربخی را در اینده دگرگون خواهد کرد نسل تحصیکرده ودنیا دیده این خطه از جنوب فارس میدان دار این تعییرات خواهند بود ودراین راه هیچ شهر ی بر دیگری مزیت ندارد ونمی تواند معیار واندازه تعین کند باید قبول کنیم که همگام وهمراه مردم ونخبگان منطقه باشیم تا متوارن وبکسان در جریان تحولات تاریخی قرار گیریم

  19. گراشی گفت:

    0

    0

    با عرض سلام .من واقعیت اش هرکی می پرسد میگم لهجه ام اچمی هست و حتی بزرگان خنج نیز بر این امر معتقد هستند .آخه یه اشکنانی فکر میکنی میگه لهجه من لاریه یا زبانم.البته زبان که نیست گویش هست ترکیبی از لری و کردی.ولی ما گراشی ها و اوزی ها و بستکی ها می گوییم اچمی حالا شما لاریها بگویید لاری.چرا دعوا می کنید .امروز که لامرد با ساخت تونل از خنج و علامرودشت گردنه را از بین می برد و بزرگترین شرکت الومنیم سازی می زند که برای ۳۰۰۰نفر شغل ایجاد کند و دومین کارخانه سیمان خود را می زند و جاده لامرد به سمت خنج از فاز دیگر اجرایی می کند و مهم تر با الحاق روستاهای گاو بندی به دریا وصل می شود ما بحث الکی می کنیم .بپذیریم اچم زبانیم و اختلاف نکنیم .دست دوستی به گراش و اوز بدهید و بزارید اوز هم شهرستان شود و کینه ای نشود.الان لامردی ها شهرستان مهر که کنارشون هست به چشم قدرت در اعتلای خود می دانند ولی لار یک کارخانه برای گراش مجوزش نمی گیرد.بخدا اشتباه می کنید مسیولین لاری .الان بیایید به حقوق هم احترام بگزاریم.مگر شما لاری ها نبودیم با بلوار کشی غیر استاندارد به سمت گراش قصد داشتید ما رو مثل خور بکنید.مگر شما نبودید که جاده ما را به سوی دهستان های ما آسفالت نکردید که بعدها ما رو در تله بیاندازید.آموزش و پرورش گر اش افتتاح شد اشک می ریختید و ناراحت بودید و شهرستان شدیم ناسزا گفتید و هرچی ساخته شد مخالفت کردید و هنوز هم دارید زور می گویید .لار جمعیت ۷۰،هزار نفر دارد یعنی از جمعیت خود شهر جهرم نصف ان .بعد روز به روز مردم کوچ می کنند و این باید علت یابی شود.

  20. دکتر سعید محمودیان گفت:

    1

    0

    ۸۱. سال عمر کرده ام، تمام بنادر و جزایر خلیج فارس در تنگه هرمزگان دیدم و به تمام کشورهای خاورمیانه، حتی سرزمین اشغالی قدس واکثرکشورهای شمال آفریقا سفرکردم در هیچ جا کسی نیافتم که بمن بگویداز اچم هستم و اچ‌می حرف میزم. طی ده سال تحقیق و با مراجعه به دایره المعارفهای انگلیسی و عربی و فارسی، انسیکلوپدیا لارستانیکا تالیف نمودم و نامه های تحسین آوری از ایران شناسان مشهوری بمانند مرحوم ایرج افشار، محمدزرنگار و نوام چامنسکی دریافت کردم یک نفربمن نگفت چرا اسمی از اچم و اچ‌می نیاورده ام. این اچم کجاست. حالا که خلیج فارس خلیج العربی شده است و آوزیها، عوضی شده اند لارستان هم چه بهتر که اچم شود . با احترام دکتر محمودیان

  21. عبدالغنی گفت:

    0

    1

    شما که نوشته هایتان حاوی کینه وتوهین است ودر قالب تفهیم مطالب توجیه نکنید خلیج فارس مسئله ملی هست وهبچ ربطی مسائل داخلی وفرهنگی یک منطقه ندارد وباشد که لارستان پر مدعا بجای حمیت غیر منصفانه و زور گویی دست همدلی و دوستی دراز کند واین مسئله خواست مردم است !(زبان من لارستانی نیست )من هویت دارم !باشد که این متن تند وتوهین آمیز شما ویرخی یادداشت ها انسجام مارا برای اچمی بودن بیشتر کند تا لارستانی بودن

  22. بستکی گفت:

    1

    0

    دکتر. سعید محمودیان. اوزی. هستند. ودر. امریکا. زندگی. میکنتد

  23. 0

    0

    با این حرفها به جایی نمی رسیم دارید تخم نفاق ومخالفت در منطقه پرورش می دهید به لامرد وجهرم فکر کنید که چطور درحال پیشرفت وتوسعه هستند اما در منطقه لارستان واطراف مشعول این حرفها هستیم تمامش کنید که به جایی نمی رسیم وبیشتر از دیگران عقب می افتیم

  24. دکتر سعید محمو۸۱دیانبا گفت:

    1

    0

    با سلام و عرض تبریک. بمناسبت عید سعید حج به همه. خوب شد که این موضوع پیش آمد تا همگی فرصتی بیابیم دگرگون کردن نام همیشه خلیج فارس را محکوم نماییم. من طی مقاله ای تحت عنوان تاریخ بندر لنگه و حکومت شیوخ قاسمی در رد ادعای اعراب بر مالکیت جزایرتنب بزرگ و کوچک اپرا در فصلنامه ره آورد تابستان ۱۳۷۵ چاپ لس انجاس انتشاردادم. نوشتم که در آن دوران بندرلنگه شبیه قرن۱۸ و ۱۹ امریکا بود، مملواز مهاجرین مخصوصا قوم مهاجر لارستانی. همگی در صلح ‌صفا در محله های مثل آوری، بستگی و لاری زندگی می‌کردند بعدها مهاجرین بیشتری آمدند و محله های دیگری بوجود آوردند مثل بلوکی، خوری…و بحرینی و شماره محلات به۲۹ رسید که فقط یک محله، محله شیخی یادی از شیوخ قاسمی به جا گذاشتند. سال‌های بعد اخلاف آنها چه سنی و چه شیعه برادرم را به رییس انجمن و شهردار انتخاب کردند. کسی را ندیدم که بگوید اچ‌می هستم. من و برادرم به حسینه میرفتیم و هر وقت دسته سینه زنان از جلو منزل ما رد میشدندبه آنها شربت میدادیم. چون ۶۷ سال قبل بود و تابستان گرم بندر لنگه. همه لارستانی بودیم و لارستانی با هم حرف میزدیم. همه فقیر و مسکین بودیم و خوش و خرم. با اخلاص دکتر محمودیان

  25. دبیر اوزی گفت:

    0

    1

    لاری ها که اینقدر واکنش نشان می دهند چرا در حفظ زبان لارستانی نمی کوشند بنده باواژه ی نازیبا وساختگی اچمی به هیچ عنوان موافق نیستم ولی سوالم از لاری ها اینه اگه به گفته های خود باورقلبی دارند و زبان لاری را یک زبان اصیل وریشه دار می دانندچرا ازحرف زدن به زبان وگویش خود خجالت می کشند وفارسی حرف می زنند تمام همکارانی که دراوز دارم ولاری هستند باوجود اینکه بلدهستند لاری صحبت کنند با ما فارسی صحبت می کنند.درحالیکه درشهر اوز افرادی که درسن وسال آنها هستندهمچنان به گویش اوزی حرف می زنند.

  26. Saeed Mahmoodian, M.D. گفت:

    0

    0

    Where is Mr. Vousooqi, the professor of history and author of several books to clear up these arguments. And where is Dr. Khonji? ? Editor of Aftab Larestan should stop to such atrocities before get out of control. Kind regards; Saeed Mahmoodian, M.D.

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان