میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در5 اکتبر 2014 ساعت 1:15 ق.ظ سرویس:یادداشت 13 دیدگاه 3,210 بازدید

«واتس آپ» و سرعت گير جاده ها!

«واتس آپ» و سرعت گير جاده ها!

mobasheriاحمد مبشري: شاملو نوشته ای دارد به این مضمون خلاصه که ما آدم ها کارهایی می کنیم. شهر می سازیم (یا می ساختیم) بعد دورش را دیوار می کشیم. یعنی: «ورود ممنوع» بعد برای همین دیوار دروازه قرار می دهیم، یعنی: «بفرمایید صفا آوردید».  بعد برای همین دروازه­ی «بفرما قربونت برم» نگهبان می گذاریم، یعنی «هی… هی… کجا… کجا؟!» بعدتر همین نگهبان که حقوقش کم است و کفاف پول شارژ اینترنت بچه اش را نمی دهد، و هر مرگی دارد؛ کلید دروازه را  به دشمن می دهد. (می داد). گرچه ماجرای «درها و دیوار چین» مدتها است از حوصله زندگی آدمها خارج شده است، اما اندیشه ایجاد دیوارهای مدرن (منظورم دیوار برلین یا دیوار حائل اسراییل و فلسطین نیست) با همین مصیبت ها روبرو است. و آخرالامر کلید دروازه دیوار شهر در دستان همان سرباز ناراضی است. وجیزه فوق ابتدائا عرض شد اما…

* اما برای سهولت رفت و آمد خودروهایی که «آدمها» سوارند، جاده ساخته ایم (اند) و آسفالتش کرده ایم. بعد به بهانه این که «آدمها» با خودروهای ساخته خودشان تند می روند و خودشان را می کُشند و سرعت مجاز و حق تقدم را رعایت نمی کنند، آسفالت ها را خراشیده اند و سرعت گیر ساخته اند. مسیر لار به شیراز جا به جایِ پر تعداد جاده، حتی اگر حق تقدم مرور با خودرو مروری جاده باشد، چنان جاده و آسفالت را خراشیده و تراشیده اند که بیشتر به عملیات خرابکارانه می ماند. جاده ها و خیابان های شهری، مزین به سرعت گیرهایی است که دلیل وجودی شان، عدم رعایت سرعت مجاز از سوی رانندگان است. امّای مهمی که وجود دارد این است که در برخورد با این شیارها، اگر سرعت مجاز یا پایین تر از آن را رعایت کنید، ماهی نگذشته حلقه ای لاستیک روی دستتان می ماند + هزینه جلوبندی خودرو. راه حل مبارزه با شیارهای کف جاده سرعت زیاد است.

یعنی برای رد شدن از دیوار چین، باید با تانک یا پراید خود محکم به آن بکوبیم.

* آنچه که از منظر این مقاله، وجه تمایز کشورهای جهان سومی چون ما با کشورهای جهان سومی چون امارات یا غربی ها است، شاید میل به کنترل و تنبیه و جریمه پیش از فرهنگ سازی و نهادینه کردن قانون به معنای عام (نه لزوما مقررات راهنمایی و رانندگی) باشد. کلام واضح تر این که متصدیان امور، با فراموشی یا کم محلی به آموز، فرهنگ سازی و درونی کردن قوانین، صرفا با امور بازدارنده و تنبیه و جریمه، سعی در اعمال قانون دارند. که همین عامل پاشنه آشیل رعایت قوانین و در اینجا مقررات راهنمایی و رانندگی است.

* پلیس راهنمایی و رانندگی ایران، مدتی تلاش خود را به آموزش رانندگان و شهروندان و آنگاه بهسازی خودروها، و در نهایت جریمه رانندگان خاطی اختصاص داد که کمربندی ایمنی در قاموس زندگی و رانندگی شان معنایی نداشت. پس از گذشت چند سال از اجرای این طرح، رانندگان بسیاری را می توان یافت که در مسیر کوتاه چند ده متری هم، بدون کمربند ایمنی، پشت فرمان نمی نشینند. آیا مساله سرعت در تقاطع های غیر اصولی و استاندارد، از معضل کمربند ایمنی خودروها پیچیده تر است؟! وقتی در اندیشه متصدیان چند گانه امر و متولیان حرکت در جامعه، بازدارندگی و جریمه، سهل الوصول تر و مقرون به صرفه تر باشد تا بهبود شرایط تقاطع جاده ها و خیابان ها، فرهنگ سازی و رعایت عام قانون توسط همه، سرعت گیرهای فراوان و بی مورد و تخریب جاده توسط سازندگان آن تنها راه باقی مانده برای مقابله با حرکت پرشتاب خواهد بود.

* اولین تلفن همراه را حوالی آمدنش به ایران دیدم. گزینه ای داشت به نامmessage ، برایم شوق انگیز بود روزی را ببینم که نوشته های کوتاه را بتوان با گوشی همراه ارسال و دریافت کرد. پروسه ورود سیستم اس ام اس به جامعه، خیلی بحث انگیز نشد. آرام آمد و نشست. چیزی در حد ارتقاي دوچرخه به موتور گازی. شیرینی داشت در حد خاطره سوپر کاپ و موتور بی صدایش. اما «واتس آپ» و «وایبر» صدا و سرعت و شتاب غریبی دارد. می توان تند راند. هم گوسفند را جابه جا می کند هم نامه هم بیانیه و موشک کروز. موتور وی ۸ پرقدرتی دارد. و ما نوستالوژی کالسکه ی نداشته، در عمق جانمان رخنه کرده.

* شاید می خواهم بگویم سرعت گیر، فیلتر، یا شیار و شخم زدن اینترنت کم پهنا و کم سرعت ما راه حل درستی در کنترل تند روی با واتسآپ و وایبر و تانگو نیست. یا از ابتدا ارتقاي دوچرخه به موتور گازی، غلط بود و «مرگ بر اندروید» درست، یا حال که فرمان به دست هر راننده ای است، حکایت را کمی پیچیده تر باید نگریست. اندکی باید کارکرد و بسیار دانست. کسانی که نگران سرعت موتور های هارلی جاده های خاکی و اینترنتی ایران اند، ریشه گرد و خاک نشسته به صورت جوانان را، در جایی دورتر بیابند. و الا سرعت گیر و بازدارندگی حکایتی است که از چرخاندن قلم بر می آید و بخشنامه ای پر شتاب و تمام!

* آیت الله آملی لاریجانی: قوه قضائیه برنامه ای برای فیلتر واتس آپ و وایبر و تانگو ندارد.

طاهره-خوشه-چين--لار-(2)


13 نظر

  1. سکینه گفت:

    0

    0

    بازم به احمد که با نگاه موشکافاته ما رو به ابزارهایی که استفاده میکنیم بدون فرهنگ استفاده و اینکه چند ساعت از وقت و انرژی مان صرف آن میشود و ته آن هیچ ،واتس آپ و….نهایتش چند جوک و شوخی و…بقول دوستم ایمهمه آدم بیکار وجود داره …که ریشه در سرگردانی و بیهوده گذرانی وقت نسل نو دارد و زنگ خطری است که از آن غافلیم ،تکنولوژی خوب وعالی است برای روابط و تسریع در انتقالات ،

  2. علیرضا گفت:

    0

    0

    خداوند به ما صبر دهد

  3. j.z گفت:

    0

    0

    سلام . واقعا ممنون.

  4. ناشناس گفت:

    0

    0

    دیدگاه های جالبی دارید… ممنون از بابت متنهای موشکافانه ای که میذارید…

  5. هم پیمانان احمد گفت:

    0

    0

    احمد جان متنت خیلی خفن بود.
    بابا ننویس اینا رو. یهو دیدی ش یه منطقه گیر بده چرا مثلا رنگ واتساپ سبزه یا بنفشه. بیخیال داداش.
    ننویس میگم یهو میگه چرا تو آفتاب مطلب نوشتی!!! یا اصلا گیر بده چرا با لینک آفتاب فلان کار کردی
    خلاصه خالو جان
    ارادت دارممممم

  6. 0

    0

    خیلی راحت میتوانستید بنویسید فیلتر کردن این موارد کار اشتباهی بوده یا هست، باید اول فرهنگ صحیح استفاده از این وسایل نهادینه شود.
    در کل طنزش به دفاعش می چربید و قشنگ بود

  7. سعید.ب گفت:

    0

    0

    متن جالبی بود
    به نظر من یه گذر به عقب تر هم می زدیم جالب بود
    اگه توجه کنیم خواهیم دید مسئولان و همه ی ما که الان در جامعه به نوعی شریک هستیم در مدارسمون اینگونه تربیت شده ایم.
    متاسفانه در مدارس بجای اینکه از همان ابتدا به ترویج فرهنگ صحیح تربیت توجه بشه به ترویج فرهنگ تنبیه و جریمه توجه شده.

    خب نتیجه اون هم بهتر از این نخواهد شد.

  8. ناشناس گفت:

    0

    0

    شاید موهبتی , فرصتی است . بیرون از شبکه هایی زیستن که وجودشان امری چنان بدیهی است مثل وجود – – – رگ های درشت- ابتدایی – ان در دو نقظه تجمع شب های تعطیل شهر نمودی بی رنگ دارد .

  9. ص.ک گفت:

    0

    0

    جالب بود احمد آقامبشری

  10. ح ت گفت:

    0

    0

    چرخ اتومبیل فکر میکنه همه میچرخند اتومبیل فکر میکنه همه تو جاده زندگی می کنند اما کسی که چرخ و اتومبیل و راننده رو که میبینه می دونه که همه اینها بهانه ای برای زندگی انسانه
    باید مسائل کشور را با احاطه بر مسائل مختلف دید و دربارش قضاوت کرد
    حتی خیلی از مسائله که هیچوقت مطرح نمیشه و مبنای یک عملکرده که چه بسا خیلیا بهش اعتراض دارند

  11. عنایت سیار گفت:

    0

    0

  12. ناشناس گفت:

    0

    0

    دمت گرم

  13. تارونه گفت:

    0

    0

    بسیار زیبا و هوشمندانه

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان