میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در24 آوریل 2015 ساعت 12:48 ق.ظ سرویس:مطلب شما 26 دیدگاه 5,962 بازدید

يازده نكته در جواب «ابوذر شريعتي»

يازده نكته در جواب «ابوذر شريعتي»

آفتاب لارستان: متن حاضر با امضاي «عبدالرضا» و در پاسخ به مقاله «چالش بي حجابي و نهي از منكر در جامعه» نوشته ابوذر شريعتي براي اين سايت ارسال شده است. متن كامل اين يادداشت را در ادامه بخوانيد:

***
در اين مقال سعي كرده ام پاسخی کوتاه به یادداشت «چالش بی حجابی و نهی از منکر در جامعه» نوشته ابوذر شریعتی را تقدیم حضورتان می کنم؛ امید است که مورد توجه قرار گیرد.
۱) معنای لغوی بساری از کلمات با معنای اصطلاحی آن متفاوت است و اگر کسی  با تمسک به معنای لغوی کلمه، معنای اصطلاحی را نقد کند، درحقیقت مرتکب مغالطه شده است .
۲) اساسا کتاب لغت مرحوم راغب اصفهانی پیش اهل فن از منابع اصیل نمی باشد و باید به کتب قدیمی تر مراجعه کرد.
۳) مطلبی که مرحوم راغب مطرح می کند درحقیقت  ملازمه حکم عقل وشرع است؛ یعنی احکام شرع، خلاف عقل سلیم نیست؛ و این به این معنا نیست که اگر حکمی را خلاف عقل خود دیدیم و فلسفه آن را در نیافتیم، آن را خلاف شرع  بدانیم! مثل اینکه چرا نماز صبح دورکعت و نماز ظهر چهار رکعت است را عقل درک نمی کند اما لازم است آن را انجام دهد.
۴) اینکه عقلا، نهی دینی را زشت می دانند، صحیح نمی باشد؛ چراکه  «العقل ما عبد به الرحمن و اكتسب به الجنان»یعنى عقل آن است كه به آن خدا عبادت شود و بهشت كسب و تحصیل گردد؛ اینکه عرفان لاابالی جامعه چیزی را قبیح بدانند و به این معنا نیست که عقل سلیم هم آنرا قبیح بداند؛ خصوصا حکمی که خداوند متعال در قرآن به صورت نص صریح آورده است.
۵) ازکجای کلام راغب استفاده می شود که امر به معروف و نهی از منکر باید فقط ناظر بر مسائل و امور اجتماعی باشد و امور فردی را در نظر نمی گیرد!؟
۶) اینکه شارع مقدس می گوید نهی از منکر و نمی گوید  نهی از حرام، به معنای تباین و تضاد منکر وحرام نیست، بلکه منکر اعم از حرام و مصادیق منکر بیشتر از محرمات است و حداقل مصداق منکر، محرماتی است که در قرآن وعده عذاب درباره آن آمده است؛ البته برخی محرمات را شارع مقدس تأکید بیشتری می کند مثل بردن آبروی مردم، ظلم و تعدی به مردم، دروغ خصوصا شهادت دروغ، توهین و مسخره کردن مردم، غیبت و تهمت، دزدی، اسراف، اختلاف افکنی بین مردم و…
۷) آیا واقعا فهم عمومی جامعه حتی بدون در نظر گرفتن متون دینی بدحجابی را قبیح نمی دانند!؟ البته مراد نویسنده از بی حجابی معنای لغوی نبوده و گرنه کسی به قبح و زشتی آن شک ندارد !
۸) درکلام آقای شریعتی تعارض وجود دارد؛ وی می گوید: لباس نامناسب به نحوی که عرف جامعه آن را بپذیرد؛ آیا لباس نامناسب در مبنای ایشان همان لباسی نیست که جامعه نمی پسندد!؟
۹) ازکجا معلوم اگر آن پیامبر الهی به قدرت می رسید، حدود را اجرا نمی کرد!؟ مگر پیامبران (ص) درحکومتشان حدود را اجرا نمی کردند!؟ البته اجرای حدود، شرایط بسیاری دارد که اگر رعایت شود، شاید به ندرت حدی ثابت گردد! بعلاوه اینکه برخی فقها همچون آیت الله سید احمد خوانساری، اساسا اجرای حدود را از مختصات امام معصوم (علیه السلام) می دانند و اجرای حدود را در زمان غیبت حتی در زمان بسط یدفقیه، جایز نمی دانند.
۱۰) اجرای حدود غیر از امر به معروف و نهی از منکر است؛ اگرچه هردو برای دفع فساد در جامعه است اما هم ماهیت آن دو و هم شرایط و هم مجریان آن با هم متفاوت است؛ امر به معروف واجب همگانی است برخلاف حدود!
۱۱) این مطلب نویسنده درست است که نمی توان جامعه را به زور با ایمان کرد و اگر جامعه ای خواست کاری را برضرر خود بکند حتی خدا هم جلوشان را نمی گیرد مثلا اعضای یک قایق اگر همگی بخواهند کشتی را سوراخ کنند و درآب غرق شوند خدا مانع آنها نمی شود اما اگر انسان عاقلی در میان آنها بود، آیا نباید آنها را ارشاد کند و از کارشان نهی کند!؟


26 نظر

  1. رامين گفت:

    1

    1

    برو بابا خشكه مذهب

    • ناشناس گفت:

      0

      1

      جنابعالی(!) به قطع یقین نه معنی خشک رو میدونی نه میفهمی مقدس یعنی چی!!!

    • گمنام گفت:

      0

      1

      اگه شماعلیه دین شبهه پراکنی کنید میشه آزادی ولی اگه دفاع کنیم میشه خوشک مذهب واقعا خدارحم کنه به آدم جاهل !

  2. ناشناس گفت:

    0

    1

    احسنت به حاج عبدالرضا خدا خیرت بده

    دلمون گرفت از این همه مطالب بی اساس که افتاب می زنه .

  3. آهو دشتی گفت:

    0

    0

    سوال :
    این شیوه فعلی امر به معروف و نهی از منکر تا کنون چقدر تاثیر داشته است؟

    بالاخص در مورد حجاب چقدر بازدهی داشته است؟

    آیا وضعیت حجاب و عفاف بهبود یافته یا روزبه روز اوضاع بدتر شده است؟

    • حامد گفت:

      0

      2

      مشکل اینه که این شیوه کامل اجرا نمی شه
      یک مدتی اجرا میشه دوباره رها میشه
      نیروی انتظامی رو کمربند بستن در ماشین سخت و تا آخر وایساد، حالا دیگه فرهنگ سازی شده و جا افتاده
      اگر برای اجرای قانون حجاب هم به این شکل عمل کنه درست میشه
      در کنارش مسئولای فرهنگی مثل ارشاد و نهادهای فرهنگی دانشگاهها و آموزش و پرورش و… هم یه تکونی به خودشون بدن و کار کنن

    • آهو دشتی گفت:

      1

      0

      عجب !!!
      یعنی مساله حجاب و عفاف از نظر شما مثل بستن کمربند ایمنیه؟
      شاید هم راست می گین!
      وقتی جریمه و کارت زرد و هزار جور مسخره بازی در مورد حجاب انجام بشه دیگه دقیقا مثل راهنمایی و رانندگی میشه دیگه !

    • دانشجوی لاری گفت:

      0

      2

      این بحث ها چیه؟
      در لار که اکثر دخترهای لاری محجبه و فرهنگی هستن
      مشکل شهر لار اینه که دخترهایی که از روستاهای اطراف میان لار مانتوی و بدحجابن
      باید یک اقدامی در این مورد کرد تا فضای لار حفظ بشه.

  4. حمید گفت:

    0

    0

    خوب عبد الرضا بااین دلایلی که آوردید اکه بازم یک عده ا ی خواستن بی حجاب یا بد حجاب وارد جامعه بشن باید چی کار کرد؟

  5. حامد گفت:

    0

    2

    باید فرهنگ قانون مندی جا بیفته، هر قانونی حالا چون بحث حجاب مطرحه دارم درباره حجاب میگم
    پیشنهاد تو چیه؟ به نظر تو چه کار کنن مسئولین فرهنگی و امنیتی تا دخترها به قانون حجاب احترام بذارن و هیچ کس اون رو دور نزنه؛ تا امنیت روانی و جانی پسرها و حتی خود دخترها حفظ بشه؟

    • حمید گفت:

      0

      0

      من از عبد الرضا پرسیدم سوال رو که با سوال جواب نمی دن از شما هم می پرسم اولا چطور فرهنگسازی کنن ثانیا اکه باز هم یک عده ای بی حجاب یا بد حجاب اومدن بیرون باید چکار کرد؟

    • دانشجوی لاری گفت:

      0

      1

      باید کار ایجابی و سلبی با هم انجام داد
      هم راهنمایی و آگاهی و هم برخورد با متخلفین لجباز

  6. ناشناس گفت:

    0

    1

    موارد مختلف داریم که پیامبر (ص) حدود را اجرا نموده است.

  7. حمید گفت:

    0

    0

    دانشجوی لاری اگر پس از انجام دادن کار سلبی و ایجابی و برخورد با متخلفین لجباز باز هم بد حجاب داشتیم باید چه کار کنیم ؟ لطفا بگید برخورد از نظر شما تا چه حدی خوبه؟

  8. نوجوان لاری گفت:

    0

    1

    در جواب تمام دوستان که راه حل خواسته بودند بین نظرات
    اول این که آدمی که خوابه رو میشه بیدار کرد اما کسی که خودش رو به خواب زده نه
    دوم برای فرهنگسازی همه ما نشستیم منتظر همدیگه مگه بدحجاب های تو شهر و جامعه چه کسانی هستند؟
    همین خواهر و مادر و خویشاوند ماها هستن اگر ما بلد باشیم واقعا واقعا واقعا حجاب و ارزش حجاب رو برای اطرافیانمون توضیح بدیم فکر نمی کنم اگر طرف مقابل منطقی باشه حرف ما رو رد کنه و اگر هم منطقی نبود بزارید تو جاهلیت خودش بمونه اما تو عموم و جامعه حاضر نشه چون حق دیگران رو ضایع می کنه و…
    و آخرین نکته هم مردم و هم مسئولین وظیفه دارند در حفظ سلامت جامعه چه جسمی و چه روانی
    اگر همسایه ما معتاد شد ما هم در اعتیادش سهیم هستیم و ممکنه این اتفاق دامنگیر خانواده خودمون هم بشه
    پس بهتره یه تکونی به خودمون بدیم و با همکار. هم اول خودمون رو درست کنیم و بعد جامعمون رو

  9. ناشناس گفت:

    0

    0

    خدا کنه زن عفیف باشه چادر و بی چادر مهم نیست

    • امید گفت:

      0

      0

      خدا کنه مردها هم دست زورشون رو از سر زنها بردارن و به جای کشیدن چادر روی سر زنها، روی نگاه زشت و هوسناک شون به زن رو بپوشونن

  10. امید گفت:

    1

    0

    شما سؤالات زیادی پرسیدی، اجازه بدین منم یه سؤال بپرسم.
    اگر تمام زنان ایران چه مسلمان و چه غیر مسلمان به امربه معروف و نهی از منکر شما گردن نهادند، آیا از آمار اختلاس ها کم میشه؟

  11. ناشناس گفت:

    0

    0

    باسلام به نظر من اگه ما با فلسفه علم اسلامی که همان مبنای علم غربی است آشنا بشیم ودر آن مهارت پیدا کنیم هم زندگی عالمانه تری داریم وهم خودمان تولید علم خواهیم داشت . اسلام وغرب وکل فلسفه جهانی بر اساس سه بعد۱- نگرش(عقاید،پندار،نهاد،…)۲-فرهنگ(اخلاق ،گفتار،ناخودآگاه،…)۳-عمل(احکام،قوانین،خودآگاه،…)حال باید دید آیا حجاب واصلا اهل به معروف ونهی از منکر مربوط به کدام بعد است،اگر جزء خوب وبد است پس مربوط به فرهنگ است

  12. معصومه گفت:

    0

    0

    باسلام به نظر من اگه ما با فلسفه علم اسلامی که همان مبنای علم غربی است آشنا بشیم ودر آن مهارت پیدا کنیم هم زندگی عالمانه تری داریم وهم خودمان تولید علم خواهیم داشت . اسلام وغرب وکل فلسفه جهانی بر اساس سه بعد۱- نگرش(عقاید،پندار،نهاد،…)۲-فرهنگ(اخلاق ،گفتار،ناخودآگاه،…)۳-عمل(احکام،قوانین،خودآگاه،…)حال باید دید آیا حجاب واصلا امر به معروف ونهی از منکر مربوط به کدام بعد است،اگر جزء خوب وبد است پس مربوط به فرهنگ است در اینصورت به راحتی نمیتوان ان را در گروه قوانین یعنی باید ها ونبایدها جای داد واین مسئله نیاز به تفکر وتولید علمی در این زمینه دارد

  13. اسمان گفت:

    0

    0

    یه عده ای دین را فقط حجاب زن وریش مرد میدونن اینقدرکه دزدیها واختلاسهابه جامعه ودین مردم ضربه زده خانم بی حجاب ضربه نزده

  14. همایون گفت:

    0

    0

    با خواندن این نقد، دلم برای فلسفه سوخت! آقای عبدالرضا، پیشنهادی دوستانه دارم که برای هماوردی و نقد اندیشه ورزانی چون ابوذر شریعتی لااقل ابتدا با مبانی منطق ، مغالطات و فلسفه اخلاق آشنا شوید، سپس مطالب ایشان را دوباره بخوانید و آنگاه اگر هنوز نقدی داستید، اصولی و صحیح بفرمایید. من الله التوفیق …

  15. ناشناس گفت:

    0

    0

    سوال من اینه که چرا آقایون باید سرشون باز باشه اما خانمها بسته
    خوب مثل زمان پیامبر و حتی دوره قاجار آقایون هم کلاهی شب کلاهی عمامه ای سر خودشون بزارن
    یک بام و دو هوا که نمیشه

  16. علیرضا گفت:

    0

    0

    خب نمیشه که سر آقایون باز باشه اما سر خانم ها بسته
    به آقایون هم بگین مثل زمان پیامبر یا همین دوره قاجارکلاهی عمامه ای شب کلاهی سرشون بزارن
    یه بام و دو هوا که نمیشه

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان