میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در۳۰ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲:۵۸ ق.ظ سرویس:شهر و شهروند 3 دیدگاه 315 بازدید

پُلی که معلق شد/ سرنوشت یکی از دو پل هوایی لار به کجا می انجامد؟!

پُلی که معلق شد/ سرنوشت یکی از دو پل هوایی لار به کجا می انجامد؟!

آفتاب لارستان: اگر از «پل» همیشه برای وصل کردن استفاده می شود لااقل بر سر پل های هوایی شهر لار همواره اختلاف بوده است. اختلاف بر سر جانمایی، شکل و امکانات و حتی بر سر استقبال یا بی تفاوتی شهروندان نسبت به آنها.

اما بهانه تهیه این گزارش باز کردن پل هوایی روبروی ورزشگاه تختی لار است که چند روز قبل اتفاق افتاد و از همان روز بحث های داغی در فضای مجازی در این باره شکل گرفت.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر: جای این پل از اول اشتباه بود!

آنطور که در خبرها آمد دلیل این کار نارضایتی مالک زمین طرف مقابل پل بوده و گویا وی توانسته با تقبل هزینه انتقال پل به مکانی دیگر شهرداری لار را ترغیب به این کار کند. از طرفی گویا نظر غالب اعضای شورای شهر نیز علیرغم اینکه این موضوع هنوز در صحن شورا مطرح نشده بر انتقال این پل به روبروی پارک حاشیه است.

برای نمونه رئیس کمیسیون عمران شورای شهر لار ضمن برشمردن معایب مکان قبلی این پل به سایت آفتاب لارستان گفت: عیب مکان قبلی پل این بود که یک سمت آن کاربری نیمه عمومی و سمت دیگر کاربری نیمه خصوصی داشت که مبین نوعی ناهمخوانی بین کاربری هاست و از لحاظ جانمایی نیز قبلا در شورای ترافیک استان جای این پل را در محدوده پارک حاشیه در نظر گرفته بودند.

سید مهدی میرپور با دفاع از نصب این پل مقابل پارک حاشیه تاکید کرد: اگر پل را مقابل این پارک نصب کنیم هم مشکل ناهمخوانی کاربری ها حل می شود، هم احتمال تصادفات به این دلیل که کریدور ترافیکی دارد و پهنه ای حجیم و متراکم است کمتر می شود و هم به مبلمان و تبلیغات شهری کمک می کند.

کارشناس حقوقی: شهرداری باید امتیاز بیشتری می گرفت

برای بررسی حقوقی این موضوع اما سراغ رضا حامدنیا وکیل پایه یک دادگستری رفتیم و از وی پرسیدیم شهرداری می توانست مقابل خواسته مالک زمین بایستد یا خیر؟

وی ضمن توضیح دو اصل حقوقی موسوم به قاعده «ید» و «لاضرار» بررسی این دو قاعده را در مورد انتقال پل مذکور ضروری دانست و گفت: باید بررسی شود که این پل چه مزاحمتی برای مالک زمین داشته است مثلا اگر کاربری زمین شخصی یا کشاورزی است مزاحمتی ایجاد نمی شود اما اگر کاربری آن تجاری است شاید محدودیت هایی ایجاد کند که آن هم باید بررسی و مقدار مزاحمت محاسبه و اثبات شود آیا این مزاحمت به حدی است که پل جابجا شود یا خیر.

وی در ادامه ضمن تاکید بر این نکته که اگر کاربری زمین تجاری نیست شهرداری لار لازم نبود کوتاه بیاید افزود: لااقل شهرداری لار امتیاز بیشتری می گرفت مثلا می توانست اگر مالک حاضر بود ملک را بفروشد شهرداری آن را می خرید و بعد پل را جابجا می کرد یا الان تغییر کاربری می داد و هزینه آن را از مالک می گرفت و از همین هزینه برای پلِ خود مثلا پله برقی تهیه و تبدیل به احسن می کرد.

کارشناس شهرسازی: برای استقبال مردم از این پل ها باید آنها را مجهز کرد

محمد امین گرامی کارشناس شهرسازی اما به قطعیت میرپور از انتقال پل دفاع نمی کند و معتقد است مطالعات لازم در مورد این پل از جمله بررسی ترافیک منطقه همچنین میزان استفاده شهروندان از آن تاکنون انجام نشده است.

وی ضمن بیان این نکته که امروزه در جهان از اینگونه پل های هوایی کمتر استفاده می شود دلیل آن را ضعف نگاه مدیران شهری کشور ما به مقوله انسان و ماشین عنوان کرد.

این دانش آموخته شهرسازی در ادامه البته چند پیشنهاد برای استفاده بهتر از این پل در شهر لار ارائه کرد و گفت: لازم است به این پل امکانات رفاهی بیشتری از جمله خنک کننده ها خصوصا در فصل های گرم سال پس از ایجاد پوشش برای مسیر حرکتی پل همچنین پله برقی و غیره افزوده شود.

وی البته هزینه پله برقی را زیاد و قریب به یک میلیارد تومان دانست و افزود این هزینه احتمالا از توان مالی شهرداری لار خارج است لذا بهتر است بجای پله برقی از آسانسور استفاده شود چراکه هم هزینه بسیار کمتر و حدود یک دهم پله برقی را دارد هم برای استفاده معلولین و افراد سالخورده راحت است.

با این وصف باید منتظر ماند سرنوشت یکی از دوپل هوایی شهر لار به کجا می انجامد. موضوعی که به نظر می رسد به تصمیم اعضای شورای شهر لار پس از ارئه طرح توجیهی توسط شهرداری وابسته است.


3 نظر

  1. ناشناس گفت:

    0

    0

    پل هوایی جلو ورشگاه تختی؟؟!! منظورتون روبروی تربیت بدنی هستش؟!

  2. علي لاري گفت:

    0

    0

    باسلام كجاي كارشهرلاركارشناسيش درسته اخه؟چهارراه باقرپوريان چراغ راهنمازدن مثلا كه بس بالاست وخاك گرفته اصلا معلوم نيست خيليام كه بي توجه اعتراض هم كني طلب كارميشن بعدش فلكه امام چرا كسي كارشناسي نكرده ميدوني وقتي ادم ميخوادردبشه چقدبايدتنش بلرزه خدايي ازطرف سهرقديم ميايي كه دوراه داره حالا ي نفرميخوادبره خيابون پمپ بنزين بطرف فاتحه يكي ميخوادبره شهرجديديكي داره ازطرف جاده پمپ بنزين ميادداخل حالا بخوادبره طرف خورو…خلاصه خيلي قروقاطيه واقعا شرم اوره اگه ميشه اينجالااقل ي چراغ راهنمابزنن مخصوص كه ازفلكه بعنوان تفريحگاه استفاده ميكنن ديگه بازخطربيشتره انگارچيزي كه بي ارزشه واسه مسول حمل ونقل جون مردم هستش

  3. بیکار گفت:

    0

    0

    متاسفانه مسیر شهرجدید به شهرقدیم بدلیل عرض زیاد و عدم وجود میدان که نقش سرعت گیر برای خودرو ها را دارد بیشتر به مسیر مسابقه اتومبیل رانی شبیه است تا خیابان . کاش بجای هزینه های اینچنینی با احداث چند میدان کوچک در مسیر هم نقش دوربرگردان داشت و هم سرعت خودروها کاهش پیدا می کرد. تا زحمت ماموران راهور راهنمایی و رانندگی جهت استقرار ودوربین و اخذ جریمه سرعت بالای ۶۰کیلومتر را کم میکرد.
    اگر دقت کنیم با توجه به یکپارچه شدن شهرقدیم و شهرجدید و ساخت و ساز مسکونی تجاری بسیار زیاد در این فاصله دیگر نمیتوان گفت که این مسیر بزرگراه است و سرعت زیاد خودروها در این فاصله بیمعناست.

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان