میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در23 سپتامبر 2014 ساعت 12:42 ق.ظ سرویس:مطلب شما 31 دیدگاه 5,548 بازدید

چرا نبايد «حجاب» اجباری باشد؟

چرا نبايد «حجاب» اجباری باشد؟

10700732_1540236552875428_595141744696142011_oابوذر شريعتي: سه دهه از اجباری شدن حجاب می گذرد درسال ۱۳۶۳ با تصویب قانون مجازات اسلامی در مجلس شورای اسلامی، عدم رعایت حجاب در معابر عمومی موجب حکم حد شرعی ۷۲ ضربه شلاق می شود.

این سه دهه فرصت مناسبی برای اظهار نظر و قضاوت در باره این قانون است بنده دیدگاه خودم را نسبت به حجاب اجباری در ضمن نکات ذیل بصورت اجمالی بیان می کنم و در انتها به نتیجه گیری می پردازم.

۱) تعزیر حقیقی…

شارع مقدس برای برخی گناهان حد مشخص و ثابتی قرار داده مثلا حد زنا را صد ضربه شلاق یا حد شرب خمر را هشتاد ضربه شلاق قرار داده اما بسیاری از گناهان حد مشخصی ندارند و شارع اختیار اندازه آن را به حاکم شرع سپرده و حاکم براساس این اختیار و متناسب با شرایط زمانی و مکانی این اندازه را مشخص می کند که به آن تعزیر می گویند. مجازات بی حجابی مبتنی بر این اختیار حاکم تشریع شده؛ حال سوال ما این است بین گناهانی مثل بی حجابی یا دروغ یا غیبت یا… چه تفاوتی وجود دارد که بی حجابی تعزیر دارد اما غیبت تعزیر ندارد با آنکه چه بسا با استناد به کمیت و کیفیت روایات مرتبط با غیبت بدانیم غیبت نزد شارع قبیح تر از بی حجابی باشد.

۲) فَلته

عرب از فلته وقتی استفاده می کند که کاری دفعتا بی درنگ و بدون تامل انجام دهد. قضیه ی حجاب ما نیز اینگونه بوده. هر چقدر که ارکان اصلی نظام متفکرانه و با بررسی همه جوانب بنا گشته اما به عکس مبانی فرعی نظام این گونه نبوده مبانی اصولی مانند اصل ولایت فقیه از سالها پیش از انقلاب یعنی حوالی سالهای ۴۲ با سخنرانی ها و طرح درس هایی در قم نجف و نوفلوشاتو شکل یافته بود برای همین مردم به وضوح دنبال حکومتی بودند که تحت اشراف امام باشد. اما قضیه حجاب اینگونه نبود تا وقوع انقلاب کسی روحش هم از حجاب اجباری با خبر نبود تا آنکه روزنامه ی کیهان با این تیتر منتشر شد: زنان باید با حجاب به ادارات بروند.

در صفحه اول این روزنامه به نقل از امام خمینی نوشه‌ شده‌ بود: «در وزارتخانه اسلامی نباید معصیت بشود. در وزارتخانه‌های اسلامی نباید زن‌های لخت بیایند. زن‌ها بروند اما باحجاب باشند. مانعی ندارد بروند کار کنند لیکن با حجاب شرعی باشند.» (کیهان ۱۶ اسفند ۵۷ شماره ۱۰۶۵۵ صفحه ۱)

اینگونه بود که جرقه ی حجاب اجباری زده شد منتها هیچ کار فرهنگی و فکری در این زمینه صورت نگرفته بود این بود که از همان ابتدا با مخالفتها یی روبرو شد. البته این کار در آن برهه امری طبیعی بوده چونکه هر انقلاب معمولا دستاوردها و ارزش های حکومت قبل خود را زیر سوال می برد. انقلاب ما نیز در این مسئله مستثناء نبوده و بی حجابی را که جزو ظواهر حکومت پهلوی به شمار می آمده  نفی می کند و آن را از مظاهر حکومت طاغوت می شمارد. «مرگ بر ارثیه رضا کچل» جزو شعار های حامیان حجاب بوده که در برابر بی حجابان سر می دادند.

۳) کاریکاتوریسم فقهی

کاریکاتور، تصویر ناموزونی ست بدین صورت که برخی از اجزای شخص فراتر یا فروتر از اندازه ی واقعی آن به تصویر کشیده می شود و این ناموزونی باعث مضحکه شدن تصویر می گردد. دین و به طور اخص احکام دین نیز می تواند اینگونه باشد وقتی ما به برخی از احکام فراتر از حدود حقیقی آنها بهاء دهیم یا برخی احکام را فروتر از آن چیزی که هست ببینیم تصویر مضحکی از دین در واقعیت بوجود می آید. ما باید به حجاب به عنوان یکی از احکام فقهی درکنار سایر احکام مثل دروغ مثل غیبت مثل تهمت مثل استهزاء و … نگاه کنیم اما ما آنقدر حجاب را بالا بردیم که گویی در ردیف اصول دین قرار دارد این سخن اغراق نیست کافیست در جمع مذهبیون سنتی باشید تا سخن بنده را تصدیق کنید.

در باور این عده کسی که بی حجاب باشد همراه با شمر و ابن ملجم در جهنم خالدون فیها خواهند ماند و در مقابل کلید بهشت با حجاب است و این حجاب می تواند هر گناهی را بپوشاند در صورتی که تا جایی که بنده اطلاع دارم شیعیان لبنان این گونه نیستند. بی حجابی نزد آنان مانند دروغ گویی است مانند غیبت است؛ همچنان که ما دروغ می گوییم یا غیبت می کنیم و ککمان هم نمی گزد نگاه آنان به حجاب اینگونه است.

۴) عقب افتادگی فقهی

  حجت الاسلام شجونی (۱) در گفتگویی که با مسیح علینژاد، خبرنگار صدای آمریکا  در ضمن بحث حجاب اجباری دارد، علینژاد از وی می پرسد آیا از نظر شما زنی که حجاب ندارد را باید شلاق زد؟ حاج آقا شجونی در ضمن پاسخ می گوید: این دختری که باسنش رو اینجوری قلمبه کرده جوان هفده هجده ساله اونو می بینه این «باعث تحریکش میشه»؟!

درست است که این حرف شما را به خنده وامی دارد اما نباید از آن به سادگی گذشت. چرا که این حرف نظام فکری فقهای سنتی ما را که غالبا تصمیم سازان این مملکت اند نشان می دهد. نگاهی که زنان را ضعیفه ی ناقص العقل می بیند! در این دیدگاه زنان موجوداتی تعریف می شوند که خداوند برای تحریک مردان آفریده! پس برای آنکه جامعه به فساد کشیده نشود این موجودات محرک باید در خانه بمانند و در صورت اضطرار به بیرون خانه بروند. این دیدگاه هر چند حضور زن در اجتماع را می پذیرد اما نه به عنوان حکم اولی بل با توجه به اضطرار موجود و آن اضطرار هم بواسطه ی برخورد با تمدن غرب است که پیش آمده.

شما می توانید در استدلال هایی که این عده در حمایت از حجاب اجباری می آورند دقت کنید که زنان را برای دوری از شر تحریکشان مجبور می کنند یا در خانه بمانند یا به اجبار محجبه کنند. این گروه باید بدانند هستی در مسیر کمال گام برمی دارد. فقه نیز مستثنی از این حرکت نیست. نمی شود با فقه هزار سال پیش زندگی کرد همچنانکه انسان امروز انسان هزار سال پیش نیست. فقه امروز نیز نمی تواند همان فقه هزار سال پیش باشد گاها که احکام فقهی فقهای اسبق را مرور می کنیم به وضوح این اختلاف را مشاهده می کنیم و ناکارامدی احکام فقهای اسبق را در دوران حاظر می بینیم. مثال بارز آن برده داری است و همینطور سایر احکام در مقابل فقهای نواندیشی هستند که دیدگاه نو و به روزی از فقه دارند. آنان زنان را به زن بودنش می شناسند نه به زنانگیش؛ لذا در نسخه ای که این گروه می پیچند گشت ارشاد جایی ندارد و زنان مجبور نیستند بر خلاف میل باطینی شان پوشش های نامناسب با روحیه و اقلیمشان بپوشند.

۵) حجاب اخلاقی یا حجاب فقهی؟

قانون حجاب از تعریف فقها نسبت به موضوع حجاب پیروی می کند. طبق قول مشهور فقها، حجاب زن عبارت است از پوشش کل بدن غیر از وجه و کفیین؛ پس اجباری بودن حجاب یعنی اجباری شدن این نوع پوشش اما پر واضح است که این نوع اجبار قابل پیاده شدن نیست چرا که خیلی از افراد محجبه نیز هستند که ممکن است بخشی از موها یا بدنشان تعمدی یا غیر تعمدی در معرض دید نامحرمان قرار بگیرد. طبق تعریف فقه از حجاب این گروه نیز بی حجاب محسوب می شوند اما در عرف نه می توان آنها را بی حجاب به حساب آورد و نه با حجاب (فقهی).

البته در جامعه ی ما گروه سومی نیز هستند که به آنها بد حجاب اطلاق می شود که این واژه در فقه جایگاهی ندارد. اصولا فقه نگاه دوگانه ای به موضوعات دارد یا سفید است یا سیاه یا صفر است یا یک یا مسلمان است یا کافر یا مومن است یا مشرک یا باحجاب است یا بی حجاب. این نگاه نمی تواند قانون ساز باشد چرا که قانون باید منعطف باشد اما در مقابل حجاب فقهی، ما حجاب اخلاقی داریم. حجاب اخلاقی حجابی است که عرف جامعه آن را می پذیرد و نسبت بدان متعهد است حجابی که حد و حدودش توسط عرف مشخص می شود. بر اساس این دیدگاه فساد آوری در بحث حجاب وقتی صورت می گیرد که فرد حدود حجاب عرفی را رعایت ننماید. در این حالت خود جامعه فرد متخطی را طرد می کند و دیگر نیازی به گشت ارشاد یا قانون حجاب اجباری نیست.

براساس حجاب اخلاقی در شهر خودمان کسی نمی تواند با لباس شنا در خیابان تردد نماید نه به خاطر ترس از تعزیرات آن بل بخاطر عدم پذیرش عرف جامعه. اما پوششی مثل مانتو تا همین ده پانزده سال پیش کمترین جلوه را در شهرمان داشت علی رغم عمومیتش در شهرهای بزرگ اما امروزه کاملا عرفی شده یعنی جامعه آن را پذیرفته و این نشان می دهد جامعه نسبت به آن کمترین اثر پذیری منفی را دارد.

۶) کاسه ی داغتر از آش

انقلاب و نظامی که پدران ما ایجاد کردند داعیه ی برپایی حکومت پیامبر (ع) و عمل بر طبق سنت آنان را دارد در صورتی که دلیل تامی مبنی بر اجباری بودن حجاب در آن دوره نداریم و نمی توانیم چنین اعمالی را به حکومت معصومین (ع) منتسب دانیم حال که چنین است چرا بشویم کاسه ی داغتر از آش؟!

۷) حیا گستری

نکته پایانی اینکه اگر ما به جای تمرکز افراطی به بحث حجاب تلاش می کردیم عنصر حیا در جامعه گشترش یابد و تمرکزمان را روی بسط این عنصر قرار دهیم در این صورت بحث پوشش خودبه خود حل می شد و جامعه در مسیر تکامل خود به صورت صحیح حرکت می کرد.

***

در پایان به نظر این احقر بعد از سه دهه از قانون حجاب اجباری و با مشاهده ی مزایا و معایب آن می توان بازنگری جدی نسبت به اصل اجباری بودن حجاب داشت و با دقت و احتیاط بیشتر و با بررسی همه جانبه ای موضوع در این مسیر گام برداشت. حتی وقتی بیانات مقام معظم رهبری نسبت به موضوع حجاب را بررسی می کنیم می بینیم معظم له نیز نگاه جبرگونه نسبت به این قانون ندارند و کاملا منطقی با این موضموع مواجه می شوند. ایشان در سفری که به خراسان شمالی داشتند درضمن دیداری که با روحانیون داشتند فرمودند:

…بعضى از همین‌هائى که در استقبالِ امروز بودند و شما – هم جناب آقاى مهمان‌نواز، هم بقیه‌ى آقایان – الان در این تریبون از آنها تعریف کردید، خانمهائى بودند که در عرف معمولى به آنها میگویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد می ریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ى به این اهداف و آرمانهاست. او یک نقصى دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقصهاى این حقیر باطن است؛ نمى‌بینند. «گفتا شیخا هر آنچه گوئى هستم/ آیا تو چنان که مینمائى هستى؟»

ایشان بی حجابی را در ردیف سایر رزایل اخلاقی میبیند و نگاه دگم اندیشانه ای نسبت به این موضوع ندارند آرزو میکنیم این نوع نگاه در مسئولین فرهنگی نیز تسری بیابد.

پي نوشت: ———–

۱) عضو جامعه روحانيت مبارز


31 نظر

  1. محمدحسین گفت:

    0

    0

    سلام علیکم
    در رابطه با مطلب فوق نقدهایی اساسی وجود دارد که مطالب به مرور عرض خواهد شد.خداوند در قرآن خطاب به پیامبر می فرماید :
    یا ایها النبی قل لازواجک وبناتک ونساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنى ان یعرفن فلا یؤذین وکان الله غفورا رحیما
    اى پیامبر، به همسران خود و دختران خود و همسران مؤمنان بگو که لباس هاى خود را بلند کنند تا تمام بدنشان را در بر بگیرد و بپوشاند زیرا این کمترین حدیست که بوسیله اش (بعنوان زنان پرهیزگار) شناخته خواهند شد و مورد اهانت قرار نخواهند گرفت. خداست عفو کننده و مهربان ترین. همچنین: مهمترین آیه ی حجاب در قران آیه ۳۰ سوره ی نور است که می خوانیم : ای پیامبر !به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را از نگاه به نامحرم فرو خوابانند و دامن عفت خود را حفظ کنند و زینت و آرایش خود را جز آنکه قهراً آشکار می شود بر بیگانه آشکار نسازند و باید به وسیله مقنعه و چارقد سینه و گردن خود را بپوشانند و زینت خود را آشکار نسازند جز برای شوهران و سایر افراد محرم خود. پس مسئله حجاب یه مسئله کاملا اسلامی و دستوری الهی است که بشر بر اساس نظریات و علایق شخصی حق دخل و تصرف در آن را ندارد.
    در اصل اجرای حجاب اسلامی و اجباری بودن آن هیچ شک و تردیدی وجود ندارد و احتمالا تک سلولی ها هم می دانند که عدم وجود حجاب در جامعه بمعنای تخریب زیربنای اخلاق می باشد. وقتی حرمت یک زن در جامعه شکسته شود و هر کسی حق ورود به حریم او ولو با نگاه جنسی داشته باشد و خلوت و جلوت یکی شود، دیگر چه ارزشی در جامعه باقی خواهد ماند؟ بله برخی سیاست های مقطعی در رابطه با اجرای احکام اسلامی اشتباه بوده است اما این مطلب به این معنا نیست که تمام افراد جامعه حق داشته باشند سلایق شخصی خود را هرگونه که خود بخواهند در جامعه اجرا کنند. براستی چگونه است که برخی افراد معیار و ملاک همه چیز را در جامعه قانون می دانند اما اگر قانونی برخلاف میل آن ها تصویب شود به آن دیکتاتوری و خرافه پرستی می گویند؟ آیا قانون بد بهتر از بی قانونی نیست؟
    فرموده اید”هر انقلابی دستاوردها و ارزش های حکومت قبل را زیر سوال می برد…” آیا از نظر شما اجبار رضاخان در بی حجاب کردن نوامیس مردم دستاورد و ارزش محسوب می شود؟ چگونه است که آن اجبار ارزش محسوب می شود و این اجبار خلاف ارزش؟ اجبار رضاخان در کشف حجاب نشانگر این است که حتی در آن روز هم که نه از انقلاب خبری بود و نه از جمهوری اسلامی، حجاب جزء عرف و اصول مسلم جامعه ایرانی بوده است.
    و اما مقایسه ای که بین ایران و برخی از کشورهای عربی کرده اید هم نشان دهنده بی خبری شما از فلسفه حجاب و عدم شناخت شما از آن جوامع می باشد. بسیاری از بی حجابی هایی که در دیگر کشورهای اسلامی می بینیم، محصول سیاست های طاغوتی حکومت های آنهاست. حجاب از سالیان دور در بین زنان این کشور محبوبیت زیاده داشته و یک امر ریشه دار هست اما مثلا دولت مصر سیاست ترویج بی حجابی را در پیش گرفته بود و مثلا تکلیف می کرد که تمام زنان مجری، بدون حجاب باشند. و اگر کسی محجبه میشد اخراجش می کردند.
    البته این وضع در کشورهای دیگر مثل ترکیه با حکومت سکولار (جدایی دین از امور اجتماعی) و یا مالزی با حکومت پادشاهی مشروطه هم صادق است. حکومت ترکیه از زمان آتاتورک تا همین چند سال پیش به شدت دین ستیز بوده، حتی حجاب در مدارس این کشور ممنوع بوده. الان هم اگر چه دولت ترکیه “اسلامگرا” هست اما اسلامی نیست.
    حال ایران با داشتن نظام جمهوری اسلامی، که تمام قوانین ریز و درشتش را (از جمله قانون حجاب) از شریعت ناب اسلامی گرفته چگونه می تواند مقلد نظام هایی با مشخصات فوق باشد؟
    چگونه ایران شیعه، از لبنانی تقلید کند که شیعیانش در مظلومیت کامل هستند و حداقل دخالت را در تصمیمات اجتماعی دارند. مارونی ها سالهاست که با کمک غربی ها پنجه بر شاهراه های قدرت و ثروت لبنان کشیده اند و همه چیز را در دست گرفته اند.
    اگر نظام سوریه و مردمش یا هر کشور مسلمان دیگری آنچنان که باید، به حجاب توجه نمی کند شاید چندان مورد ملامت نباشد. اما نظام جمهوری اسلامی چگونه میتواند توصیه های کسانی را که موجودیت و محبوبیتش را مدیون آنهاست نادیده بگیرد و نسبت به حجاب بی تفاوت باشد؟ بیش از دویست هزار شهید، گرانبهاترین دارئی شان را برای اجرای احکام اسلامی داده اند. وصیت نامه شهدا را ببینید ، اکثریت قاطع آنها درباره حفظ حجاب در جامعه، وصیت کرده اند. چه بسا وصیت نامه هایی که در زیر باران گلوله نوشته شده اند اما در آنها توصیه به حجاب از قلم نیفتاده است. پس چگونه است که ما خیلی راحت لم می دهیم. و در امنیت حاصل از این جانفشانی ها، می گوییم: ای بابا هزارتا موضوع مهمتر داریم به حجاب گیر ندید.
    از بحث های اسلامی هم که بگذریم، ما دارای تمدن چندین هزار ساله ای هستیم که هیچ کدام از کشورهای مذکور ندارند. ویل دورانت (نویسنده کتاب معتبر تاریخ تمدنها) معتقد است نقش پوشش و حجاب زنان در ایران باستان چنان برجسته‌است که می‌توان ایران را منشاء اصلی پراکندن حجاب در جهان دانست.
    استدلال های شما من را به یاد خزعبلات خودشیفته فراهانی می اندازد. ایشان میفرماید”من با حجاب مشکل بنیادی دارم. از حجاب متنفرم. در اسلام حجاب را برای جلوگیری از شهوت مردان مقرر کرده‌اند اما من دوست ندارم در چنین اجباری قرار بگیرم. مشکل اینجا است که بعضی‌ها فکر می‌کنند ما از شکم مادرمان با لباس و حجاب بیرون آمده‌ایم” . یعنی چون لخت بدنیا آمده ایم معنایش این است که لخت بگردیم.

    • یک گفت:

      0

      0

      ترجمه ایاتی که اوردید از کیست؟ ترجمه و تفسیر ایات قران بسیار متفاوتند – هرچند چند سالی است بعضی از تفاسیر اجازه چاپ مجدد داده نشده!
      در ضمن بنده تک سلولی نیستم اما قویا با حجاب اجباری مخالف می باشم و در هیچ جایی از تاریخ اسلام و حکومت پیامبر و امامان حجاب اجباری در جامعه دیده نمی شود

    • ناشناس گفت:

      0

      0

      ای بابا ، کو گوش شنوا ، هرچقدر هم بگذره وضع حجاب بدتر می شه که بهتر نمی شه . من خودم تو خانواده فوق العاده مذهبی بزرگ شدم که یک دونه دختر و زن مانتویی (حتی سنگین) هم در خانواده نداریم . ولی موافق حجاب اجباری به هیچ عنوان نیستم .

  2. علی گفت:

    0

    0

    با تشکرات بسیار فراوان از نویسنده محترم به امید روزی که افراط و تند روی از جامعه ما رخت بر بندد

  3. لارستان بیدار گفت:

    0

    0

    چرا مسئولین در لار جلو زنان مانتوی و بدحجاب که از روستاها میان لار نمیگیرن تا اینقدر فضای شهر لار رو خراب نکنن

    • نیما گفت:

      1

      0

      واقعا من هر وقت دختر و یا زن مانتوی در بازار امام و یا شهرقدیم بازار قیصریه می بینم فکر می کنم […] است
      چقدر اینهایی که از […] میان فضای شهر لار رو خراب میکنن باید فکری کرد

  4. ناشناس گفت:

    0

    0

    احسنت

  5. ناشناس گفت:

    0

    0

    سلام. مطالعه کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر ( پی در اف ) نوشته امیر ترکاشوند را به دوستان توصیه می کنم. نگاه سنتی و سخت گیرانه به حجاب را فرو می ریزد و تصور ما را از بدعت های اموی در حجاب و کنترل زن به هم می ریزد. دست مریزاد آقای نویسنده

  6. محمد گفت:

    0

    0

    عالي بود آقاي شريعتي. شما تا حالا كجا بودي با اين قلم و دانش زيبا.

  7. ناشناس گفت:

    0

    0

    عالي بود. عالي بود. باز هم بنويسيد.

  8. ناشناس گفت:

    0

    0

    مطلب فوق پر از اشکالات اساسی هست که با یک جستجوی ساده در اینترنت همه ایرادات وارده رو میشه جواب داد. البته تاکید ایشون بر رعایت سایر فروعات همانند حجاب حرف درستیه.

  9. علی گفت:

    0

    0

    شما لاری ها خیلی پر رو شدید حرف های گنده تر از خودتون میزنید . ارزش ها رو زیر سوال میبرید

    • اشکان گفت:

      0

      0

      شما اهل کجا هستی که به خودت اجازه میدی در امور لاری ها دخالت و فضولی بکنی ؟؟!!

    • علی گفت:

      0

      0

      همون جایی که شما به خودتون اجازه میدید که تو امورش دخالت و فضولی بکنی

    • اشکان گفت:

      0

      0

      فعلا که شما اومدی اینجا داری تو کار بقیه دخالت می کنی

    • حسن گفت:

      0

      0

      این امور لاریها نیست یه چیزیه که تو کل کشور قانونه شما هم بهتره قانونی باشید
      البته که شما لاریها تا به حال با سرو صدا کار کردید و به هیچ جا نرسیدید…

    • x گفت:

      0

      0

      علی آقا شما احتمالا” گراشی هستید.اگر این طور است قطعا” از […] می باشید.
      بنابر این بهتر است بش از این با شما هم کلام نشویم.

  10. م.ح گفت:

    0

    0

    کمی با دقت تر
    کم اشتباه نداره !

  11. x گفت:

    0

    0

    در دهه چهارم انقلاب اسلامی هستیم.به نظر من بیش از ۹۵ درصد بانوان ایران حجاب مورد نظر نظام را رعایت نمی کنند.این به هیچ وجه اغراق آمیز نیست.کافیست سری به هر نقطه از هر کجای مملکت بزنید و به طور تصادفی امار بگیرید.حتی در شهرهای مذهبی نظیر قم و مشهد.دیگر مساله حجاب از دست در رفته است.جون ایمان و اعتقاد به این قضیه نیست.یا اینکه خیلی کم شده است.بهتر است دستگاه های مسئول بیایند و برای تقویت ایمان قلبی بانوان کاری بکنند.با بگیر وببند تا الآن که نشده و دیگر هم نمی شود.حجاب یک فریضه دینی است.فقط با ایمان و اعتقاد قلبی کسی با حجاب می شود و در صورتی که با عتقاد و البته انتخاب خود کسی با حجاب شود تحت هر شرایطی هم حجاب را کنار نمی گذارد.درست مانند مسلمانان کشورهای غیراسلامی که حتی با وجود اخراج از مدرسه و دانشگاه هم حاضر نمی شوند پا روی اعتقاداتشان بگذارند.

    • رضا گفت:

      0

      0

      عرض سلام
      برادریاخوابیدیاخودتان رابه خواب زده ایدویاچشم دیدن نداریدطبق کدام آمار شمامی گید۹۵درصدمردم بی حجابند نخیرخیلی هم مردم حجاب دارند اگرآنهایی که حجاب ندارند درجامعه دارند جلوه میکنند مثل سیب خرابی است که درمیان سیب های سالم خودنمایی می کند وگرنه الحمدلله مادران وخواهرانی دراین جامعه زندگی می کنند که اهل عفاف وعفت هستند یه مقداری تإمل کنیدوبعدحرف بزنید الکی زود قضاوت نکن برادر.

    • x گفت:

      0

      0

      آقا رضا من بیدارم.ولی فکر کنم شمائید که خواب تشریف دارید.اولا” لزوما” کسی که با حجاب است اهل عفاف نیست.شما ببینید همین بانوی دانشمند ایرانی که موفق به کسب بالاترین درجه علمی در ریاضیات شده با اینکه حجاب ندارد اما هیچ کس نمی تواند او را عفیف نداند.دوما” من گفتم ۹۵% بانوان کشور حجاب مورد نظر نظام را رعایت نمی کنند نه اینکه بی حجابند.ثالثا” آمار ۹۵% مورد اشاره نظر بنده است.هیچ آمارگیری هم نشده اما تخمین من همین حدود است.اگر بتوان یک تحقیق آماری دقیق انجام داد احتمال زیاد می دهم که اثبات شود.مثلا” بنشینید کنار یکی از خیابانهای مرکز شهر که معمولا”از همه اقشار جامعه در آن تردد می کنند به طور تصادفی ۱۰۰۰ زن یا دختر بالغ را شمرده و حجاب او را تایید یا رد کنید اطمینان دارم ۹۵% هم بیشتر رد می شوند.رابعا” شما هم اگر کمی تامل کنید شاید نیازی نباشد حرف دیگران را الکی بشمارید.

    • ناشناس گفت:

      0

      0

      برادر رضا
      اصلا خواهر مادر شما جزء اون پنج درصد با حجاب
      اینقدر خودتو ناراحت نکن

  12. اشکان گفت:

    0

    0

    سلام دوستان
    اقا رضا درست میگه
    الان درصد زنان محجبه خیلی بیشتر از اونهایی هست که حالا به هر دلیل حجاب رو رعایت نمی کنند.
    ولی مسیله ای که نگران کننده هست اینه که بدلیل سیاست های غلط این معضل داره هر روز گسترش بیشتری پیدا می کنه.
    و اگر برنامه ریزی های رسانه های غربی و شبکه های ماهواره ای معاند نظام رو در نظر بگیریم معلوم نیست تا چند سال اینده جامعه به کدام سمت خواهد رفت .
    انشاالله خدا بخیر کنه

  13. طلبه کمترین گفت:

    0

    0

    درتایید پاسخ نگارنده باید بگویم که ترجمه ایه حجاب کاملا خلاف مراد خدا ترجمه شده واین راهر تک یاخته ای که اندکی سواد عربی داشته باشد میداند.من فسر القران برایه فلیتبوا مقعده من النار.برادر بترس ازانچه مراد خدا نیست به خدا نسبت دهی تا حرف خویش را به کرسی بنشانی .گاهی برخی از خدا هم نعوذ بالله حزب اللهی ترند

  14. علی گفت:

    0

    0

    باز هم توهین از نوع خود بزرگ انگاری لاری . ببخشید زنای نجیب روستا نجابتشون از همه بیشتره و اگه به یکی از روستاهای نزدیکتون برید به عینه می بینیدکه نمونه هستن . همین ها اگه یه روز لار نیان تمام بازار لار می خوابه

    • x گفت:

      0

      0

      اولا” که اینروزها با وجود امکانات ارتباطی متعدد دیگر چندان تفاوتی بین رفتارهای فرهنگی و عقیدتی مردم شهر و روستاها نیست.در مورد اینکه می فرمایید زنان نجیب روستا نجابتشون از همه بیشتره بایستی عرض کنم زنان نجیب نجابت دارند حال بر چه اساسی می توان نجابت را اندازه گیری کرد که شما می فرمایید بیشتر است من نمی دانم.ضمنا” اینکه می فرمایید روستائیان اگر به لار نیایند بازار می خوابد هم بایستی گفت اگر لار نبود روستائیان کجا می رفتند؟شیراز؟تهران؟بندر؟ یاشاید هم دبی ! ؟!به هر حال بایستی یک جایی می رفتند برای تهیه مایحتاج.خوب اگه بازاری های لار روستائیان را تحریم کنند چی میشه.البته که ضرر می کنند.اما چه کسی بیشتر ضرر می کند.معلوم است.روستائیان.چه بخواهید چه نخواهید لار به عنوان مرکز شهرستان و البته یک فرمانداری ویژه و انشاالله مرکز استان فارس جنوبی یک شهر برزگتر،توسعه یافته تر،استراتژیک تر و تاثیر گذار تر است.بیایید به جای قومیت گرایی و تخریب لار که در هر صورت مرکزیت لارستان برزگ و کهن با همه شهرها و روستاهایش می باشد در پناه لار برای پیشرفت و توسعه منطقه خودمان یا همان لارستان بزرگ تلاش کنیم.البته با هم می گویم از نوادگان […]انتظاری نداریم.

  15. سکینه گفت:

    0

    0

    حجاب و حیا لازم وملزوم هم اند ، حجاب مختص زنان نیست ، مردان نیز باید حجاب را رعایت کنند ، برخی آقایون که آرایش و زیر ابرو و مارک لباس زیرشون …رو هم د رمعرض دید میذارن ، حجاب ریشه در باور و اعتقاد مذهبی و درونی افراداست ، با زور و چماق نتیجه عکس میدهد، بجای نمایشگاههای مسخره و رفع تکلیف ادارت به طور اساسی ریشه یابی واز خود مردم نظرسنجی شود ، چرا رنگهای شاد جایگزین رنگهای سیاه نمی شود ، مگر از نظراسلام سیاه مکروه نیست ، در مرکز اسلام و اعراب رنگ لباس سفید است بجای شاخه و شونه کشیدن بهتر است فکر اساسی کرد وگرنه… چرا یک نمایشگاه وهمایش از حجاب و ریشه تارخی و رعایت آن درتمام ادیان آسمانی یهود رزتشت مسیحیت ، اسلام و…برگزار نمیشود د رتمام ادیان حجا ببوده است منتها اکنون همه به بیراهه می روند..

    • x گفت:

      0

      0

      حجاب و حیا لازم و ملزومند؟ببخشید مریم رجوی هم حجاب دارد.به نظر من حجابش از خیلیهای دیگر هم بهتر است.آیا به نظر شما این شخص حیا دارد؟ اما مریم میرزاخانی حجاب ندارد.آیا می توان نتیجه گرفت که حیا ندارد.؟ حجاب البته به معنای دقیقش حجاب اسلامی مورد تایید فقه اسلامی یک فریضه است.انجام فرائض دینی منوط به داشتن ایمان قلبی است.مثل نماز و روزه. ضمنا” انجام یک فریضه دینی ملاکی برای تشخیص خوبی یا بدی کسی نیست.طالبان و القاعده هم نماز می خوانند.آیا انها انسانهای خوبی هستند؟به همین دلیل هم نمی توان صرف داشتن حجاب کسی را با حیا دانست و یا اینکه با بی حجابی افراد بتوان نتیجه گرفت بی حیا هستند.در مورد استفاده از رنگ شاد هم بر می گردد به خود بانوان که چرا استفاده نمی کنند.خوب بفرمایید از طراحان لباس دعوت کنید به ارائه طرح های متنوع رنگی.کسی که مانع نشده.

  16. علیرضا گفت:

    0

    0

    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام
    ایا آیه‌ای در قرآن وجود دارد که خداوند در آن سخنی به این مضمون به پیامبر بفرماید:
    ای پیامبرهرقدر بگویی این‌ها (اشاره به بخشی از اعراب بادیه) حجاب را رعایت نخواهند کرد.
    اگر چنین آیه ای در قرآن وجود دارد لطفاً به بنده بگوئید. با تشکر

  17. ح ت گفت:

    0

    0

    شکی نیست که احکام دین را باید با روشهای تبلیغی خودش رواج داد اما مفهومش آن نیست که با قانون شکنان هم برخورد نشود
    این دو مساله در دو حوزه مختلفند
    دیگر اینکه مساله حجاب اکنون فقط وجه فرهنگی و مذهبی ندارد
    برنامه دشمنان ما شکست نظام اسلامی از طریق گسترش فساد است لذا موضوع جنبه مهمتری پیدا می کند و نمی توان فقط با نگاه فرهنگی یا فقهی به آن نگریست

  18. رضا گفت:

    0

    0

    بسم الله الرحمن الرحیم باسلام حجاب نباید اجباری باشه چون خداوند به انسان عقل وقدرت تصمیم گیری و قدرت اختیار داده پس باحجاب اجباری به شعور انسانی و در نهایت به افریدگارش توحین شده ضمنا شخصیت واعمال انسان با تمدن و اصیل با حجاب وبدون حجاب نباید تغییر کند چون بحث حجاب قدمتش کمتر از تاریخ بشریت است اگر حجاب جباری بود خدا ادم وحوا را با پوشش می افرید یعنی خدا نمی توانست این کا را بکند حال انسان باید انرا تا یین کند اگر باز بودن موی سر زینت حساب شود پس موی سر مردان هم یک نوع زینت محسوب میشود و باید روسری بپوشند واقعا برای ایران متاسفم که چنین افکاری توش هست کوروش کبیر بعداز فتح هر کشوری دستور میداد که هر کسی همانطور که قبل ار فتح کردنش زندگی می کردندند باشند اما حالا تو سرزمین خودش حجاب را تحمیل میکنند

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان