میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در۲۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۵:۵۶ ق.ظ سرویس:برگزیده ها, یادداشت 11 دیدگاه 488 بازدید

چیستی و چرایی «وحدت»

چیستی و چرایی «وحدت»

آفتاب لارستان: متن پیش رو به قلم حجه الاسلام والمسلمین سیدعلی اکبر موسوی در تبیین و ضرورت «وحدت» به مناسبت هفته وحدت نوشته شده و برای سایت آفتاب لارستان ارسال شده است.

رئیس سابق حوزه علمیه لارستان در این یادداشت سعی کرده اند تحلیل متفاوت و دقیق تری از معنای وحدت بین فرق مسلمین ارائه کنند که مطالعه آن را به مخاطبان ارجمند پیشنهاد می کنیم.

***

سیدعلی اکبر موسوی: هفته وحدت و میلاد فرخنده و مبارک رسول اعظم، معمار خُلق و اخلاقیات اسلامی و همچنین ولادت ششمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت، امام جعفر صادق(ع) را خدمت ولی امر مسلمین جهان، رهبر فرزانه انقلاب، مراجع عظام، روحانیت معظم، تشیع و تسنن، حوزه های علمیه و عموم مسلمانان جهان مخصوصا امت ولایتمدار و انقلابی جمهوری اسلامی ایران به ویژه مردم متدین و همراه و ولایی لارستان بزرگ تبریک و تهنیت عرض می کنم.

وحدت در منطقه لارستان که حاصل تلاش های گسترده رهبران دینی و بزرگان و معتمدین تشیع و تسنن بوده زبان زد عام و خاص است و یکی از ارزش های بزرگ دینی، اخلاقی و اجتماعی است چون حقیقتا مردم شریف این منطقه متوجه شده اند که مسلمانان فرهنگ مشترکی داشته و از این نوع جهان بینی برخوردار هستند.

همه آنها خدای یگانه را می پرستند و به نبوت رسول اکرم(ص) ایمان دارند.

کتاب همه قرآن و قبله آنان کعبه است. مسلمانان با هم و مانند هم حج می گذارند مانند هم نماز می خوانند و مانند هم روزه می گیرند و جز در بعضی امور جزئی با هم اختلاف چندانی ندارند.

خورشید فروزان اسلام در اوج تیرگی و ظلمت و جهل بشر طلوع کرد.

نور امید و رهایی در دل انسان های اسیر جاهلیت تابیدن گرفت و دیدگانشان روشن گشت.

نغمه توحید سراسر گیتی را درنوردید و قوم ها و قبیله های پراکنده را با دعوت به اعتصام به ریسمان الهی متحد و منسجم ساخت.

این همه به برکت میلاد نور پیام آور توحید، رسول وحدت حضرت محمد(ص) بود که با بعثت خویش شعار برادری و اخوت را برای جوامع بشری به ارمغان آورد.

اکنون بیش از ۱۴۴۰ سال از آن روزهای پرشکوه می گذرد و هنوز هم آن نغمه شورانگیز قلب و اندیشه مومنان را به یکدیگر نزدیک می سازد.

گرچه فرق اسلامی خصوصا شیعه و سنی در روز ولادت آن حضرت اختلاف نظر دارند اما در سال و ماه ولادتش وحدت نظر است. روی این جهت از دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول را هفته وحدت نامیدند.

یکی از آموزه های مهم قرآن کریم وحدت است لذا در آیه ۱۰۳ سوره مبارکه آل عمران می فرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا…»

قرآن علاوه بر تاکید بر وحدت مسلمانان حتی در آیه ۶۴ سوره آل عمران به پیروان سایر ادیان نیز توصیه می کند که بر اساس توحید با همدیگر وحدت داشته باشید.

«قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ…» بگو ای اهل کتاب بیایید از آن کلمه حق که میان شما و ما یکسان است پیروی کنید که جز خداوند یکتا را نپرستیم و چیزی را با او شریک قرار ندهیم.

اختلافات جزئی مانعی برای حدت و همدلی بین مسلمانان نباید باشد. وحدت بین مسلمانان یک وحدت تاکتیکی و بنا بر مصالح سیاسی نیست. این وحدت مانند اتحاد دو گروه سیاسی برای رسیدن به یک هدف مشترک بصورت مقطعی نیست. مثلا اگر دو گروه سیاسی در جامعه اسلامی وجود داشته باشند که یکی بی دین و ملحد باشد و گروهی دیگر مسلمان و موحد، اتحادی بین آنان برقرار نمی گردد.

همچنان که بنیانگذار جمهوری اسلامی امام امت رضوان الله تعالی علیه، با کمونیست های ایران با وجودی که آنها نیز با نظام ستم شاهی مبارزه می کردند دست برادری نداد و آنان را متحد مبارزاتی مردم مسلمان قلمداد نکرد.

وحدت اسلامی به معنای دست برداشتن از اعتقادات مذهبی نیست و کسی از وحدت اسلامی این انتظار را ندارد که از میان مذاهب اسلامی یکی انتخاب شود و سایر مذاهب کنار گذاشته شوند و یا اینکه مشترکات مذهاب مختلف را گرفته و مفترقات آنها کنار گذاشته شود و یک مذهب جدید اختراع گردد که عین هیچ یک از مذاهب موجود نباشد.

منظور از وحدت شیعه و سنی کنار گذاشتن مسائل اختلافی و تکیه بر مشترکات و مبنا قرار دادن آنها در تعامل با یکدیگر و در مسائل مربوط به جهان اسلام و صحنه بین المللی است. بگونه ای که مسلمانان فارغ از اختلافات با پرهیز از تفرقه در مسائل جهان اسلام هم سو و هم جهت حرکت کنند.

مقام معظم رهبری دامه برکاته ضمن تاکید فراوان بر حفظ وحدت در تعریف و تبیین وحدت می فرمایند: ما در مساله وحدت جدی هستیم، ما اتحاد مسلمین را هم معنا کرده ایم.

اتحاد مسلمین به معنای انصراف مسلمین و فرق گوناگون از عقاید خاص کلامی و فقهی خودشان نیست بلکه اتحاد مسلمین به دو معنای دیگر است که هردوی آنها باید تامین شود. اول اینکه فرق گوناگون اسلامی یعنی تشیع و تسنن حقیقتا در مقابله با دشمنان اسلام همدلی و همدستی و همکاری و همفکری کنند. دوم اینکه فرق گوناگون اسلامی سعی کنند خودشان را به یکدیگر نزدیک کنند و تفاهم ایجاد نمایند؛ بسیاری از فتاوای فقها و علماست که اگر مورد بحث فقهی عالمانه قرار گیرد ممکن است با مختصر تغییری فتاوای دو مذهب به هم نزدیک شود.

حرف ما در هفته وحدت این نیست که سنی بیاید شیعه شود و یا اینکه شیعه بیاید و سنی شود؛ حرف ما این است که مسلمانان باهم متحد شوند و با یکدیگر دشمنی نکنند؛ محور هم کتاب خدا و سنت نبی اکرم و شریعت اسلامی باشد.

در خاتمه جا دارد در این فرصت یادآور شوم که برادران ایمانی و فرزندان گرامی در خطه لارستان بزرگ (شهرستان های لارستان، خنج، گراش و اوز) علی الرسم و علی السنه علمای سلف عظام و معتمدین گرام همچنان آوای روشن همدلی و وحدت را سر داده و این امانت گران سنگ دینی و اجتماعی و آباء و اجدادی خویش را چون گوهر گران بهایی نگه داشته و نام لار و لارستان و خطه جنوب کماکان و الی الابد با واژه روشن و امیدبخش وحدت همراه و همگام سازند.

و آخر دعوانا ان الحمدالله رب العالمین

و صلی الله علی محمد آله الطاهرین


11 نظر

  1. ناشناس گفت:

    0

    1

    حضرت آقای موسوی
    این قلم شیوا را چرا تا کنون به کار نگرفته اید. مشغله حوزه زیاد بوده است؟
    حالا که فارغ تر هستید بنویسید

  2. ناشناس گفت:

    0

    1

    احسنت بر سید بزرگوار یادگار مدبر و متفکر حضرت آقا که خود محور وحدت منطقه هستند

  3. یک آشنا گفت:

    0

    1

    حاج آقا خدا قوت
    شما انصافا خیلی برای حوزه ومردم زحمت کشیدید. خداوند اجرت دهد. هرجا خدمت به مردم کنی همانجا خداوند هم آنجاست.
    یک موضوع می خواستم با شما در میان بگذارم که فرصت نشد بیایم خدمتان… واین این بود…

    این دوره یک کار اشتباه انجام دادید وآن هم طرفداری از کسی که نتوانست جبران محبت های شما بکند. (البته شما نیازی به جبران نداشتی)
    چون طرف هم گویا فهمیده بود که شما اینبار طرفداری از ایشان نمی کنی . می خواستم یاد آور شوم مرام اینگونه افراد همیشه اینگونه بوده است. ولی یقین داشته باش خدا جای حق نشسته ومی نشیند.

  4. ح ت گفت:

    0

    0

    بی شک تاکید بر عقاید و مناسک مشترک می تواند موجب تعالی همزیستی مسالمت آمیز طولانی مدت فعلی اهالی منطقه گردد. هرچند جای طرح های مشترک برای تحقق این مهم در تحقیقات اهل علم خالی است. با این حال نشان دادن و برجسته ساختن ابعاد این تجربه همزیستی مسالمت آمیز می تواند الگویی ارزشمند در اتحاد ملتها و مذاهب باشد. البته باز هم خوب است اسباب و عوامل تحقق این همزیستی هم مورد مطالعه و مداقه قرار گیرد. در کل این نوشتجات می تواند انگیزه هایی برای بررسی های بیشتر فراهم کند. شکرالله مساعیکم

  5. شاگرد همیشگی گفت:

    0

    1

    خدا قوت و درود بر حضرت آقـــا
    سالم سلامت و مستدام باشید

  6. ح . لاری گفت:

    0

    1

    سلام و درود بیکران بر سید عظیم الشان و محور همه خوبیهای منطقه لارستان

  7. ناشناس گفت:

    0

    1

    تغییر مدیر حوزه علمیه رو قبل از همه معاندین باید به گراش و لامرد و جهرمیها تبریک گفت.
    حیق اقا

  8. یک لارستانی گفت:

    0

    0

    حوزه علمیه ملک پدری خاندان هیچ قوم و طایفه و گروهی نیست و هیچ شخصی هم در هیچ نهادی مسئول مادام العمر هیچ مرکز دینی نیست الا….. شرایط خاص مثل وقف واقف . اکنون بعد از ۳۰سال مدیریت حاج آقا سید اکبر موسوی شرفویی به نظر تغییر و تحول امری عادی به نظر می رسد این همه جنجال نشان می دهد تغییر و تحول ها بعد از یک دوره طولانی در لارستان امری سیاسی و شیطنت جماعت اصلاح طلبیه و غیر وادام دار به مباحث اخلاقی و دینی است . چه خبرتان است این همه سرو صدای الکی

  9. ناشناس گفت:

    0

    0

    بعد از فوت علماء عظیم الشأن شهــرمان
    این اتفاق ضربه ی سنگینی برای شهر و منطقه است
    باید چند سال بگذرد تا صدای آن ودردش را متوجه شـــویــم.

  10. ناشناس گفت:

    0

    0

    درود بر سید بزرگوار و مدیریت دلسوز وسختکوش سابق حوزه علمیه لارستان

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان