میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در18 ژانویه 2021 ساعت 3:08 ب.ظ سرویس:برگزیده ها 5 دیدگاه 547 بازدید

کریدور ۲۰۰ کیلومتری لار-بندر ایجاد شود هم آب می‌آید هم جاده هم توسعه

دکتر «مجتبی آراسته» در همایش «لاراُستان»:

لارستان نباید به سمت «صنایعِ آلوده» برود/ امروزه «روستا»ها هستند که «لارستان» را تقویت می‌کنند/ کریدور ۲۰۰ کیلومتری لار-بندر ایجاد شود هم آب می‌آید هم جاده هم توسعه/ منتظر دولت و مجلسی‌ها باشیم این کریدور تا ۲۰ سال دیگر هم ساخته نمی‌شود / باید «گردشگریِ هدفمند» در لارستان ایجاد شود

به گزارش آفتاب لارستان، «دکتر مجتبی آراسته» دانش‌آموخته دکترای شهرسازی، گرایش برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در چهارمین نشست از سلسله همایش‌های مجازی «لاراُستان» که جمعه شب با موضوع «حوزه نفوذ و جایگاه لارستان در مراجعات منطقه‌ای» برگزار شد گفت:

چهار نوع منطقه داریم: ۱. مرکزی (هسته‌ای)، ۲. همگن (مرزهایش از طریق جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی تعیین می‌شود)، ۳. کاربردی و عملکردی (پیوستگی و همبستگی بین کانون‌ها را نشان می‌دهد و بر این اساس مرز آن منطقه تعیین می‌شود)، ۴. قراردادی (مبتنی بر چارچوب‌های اداری و سیاسی است)؛ منطقه‌ای موفق است که این چهار منطقه در حد اعلا با هم همپوشانی داشته باشند، یعنی منطقه‌ای می‌تواند دارای بهترین عملکرد باشد که هم از لحاظ کاربردی، همگنی، قراردادی و هم از نظر مرکزی با هم همپوشانی داشته باشد.

دوره صفویه دوران شکوفایی لار است؛ ابریشم که تجارت اصلی دوره صفویه بود در مناطق شمالی تولید می‌شد، در کارگاه‌های اصفهان، کاشان و یزد به منسوجات تبدیل می‌شد یا به‌صورت خام، از طریق بنادر صادر می‌شد، لار هم در این مسیر ترانزیتی بود؛ در واقع، لاری‌ها درطول تاریخ به این نتیجه رسیده بودند که می‌توانند در این مسیر ترانزیتی بهترین خدمات لجستیکی را به کاروان‌های تجاری دهند و مزیت نسبی لار در این موضوع ایجاد شد.

ظرفیت لار برای اتصال به بنادر بسیار قوی است، از یک طرف، بندرعباس (بندر شهید رجایی و بندر شهید باهنر) و از طرف دیگر، بندر لنگه و بندر عسلویه را داریم، اما در این فاصله، نتوانسته‌ایم از این ظرفیت استفاده کنیم.

در حوزه برنامه‌ریزی منطقه‌ای در لارستان، متاسفانه کم کار شده است.

استنباط من از روابط روستا-شهری در منطقه لارستان، یک رویکرد شبکه‌ای است، به‌عنوان نمونه منِ شهروندِ اهلِ لار ممکن است برای تامین نیازهایم حتی به خور بروم یا برای خرید یک کالای ارزان به لطیفی بروم، شغلم در اوز باشد یا برای تفریح به پارک گراش بروم، یا شهروند گراشی برای تامین نیازهایش به لار بیاید…

نقش بائن، براک و روستاهای دیگر همچون کورده، بریز و… را نباید دست کم بگیریم، در حال حاضر، اقتصاد لار به منطقه هرمود، صحرای باغ و روستاهای آن وابسته است، ما الآن دیگر نمی توانیم نگاه بالا به پایین داشته باشیم و روستاهای ما هستند که ما را تقویت می‌کنند.

در حال حاضر، با توجه به نفوذی که بسیاری از روستایی‌های ما در شهرهای حوزه خلیج فارس دارند و ما نداریم، در بسیاری از مواقع، آن‌ها می‌توانند به ما کمک کنند.

«بندر خشک» یک نقطه مَفصَلی است که گونه‌های مختلف حمل و نقل را به هم پیوند می‌دهد، در بهترین حالت، حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی را به‌هم پیوند می‌دهد و کالاها از پایانه‌های مختلف برای صادرات یا واردات در بندر خشک متمرکز می‌شوند.

لار ظرفیت «بندر خشک» را دارد؛ در واقع، لار به‌دلیل نزدیکی به بزرگ‌ترین بندرگاه ترانزیتی کشور یعنی بندر شهید رجایی و مناطق آزاد قشم و کیش بهترین نقطه برای احداث بندر خشک با توجه به تعاریف علمی که از بندر خشک وجود دارد است.

یک بندر خشک، ویژگی استقرار «منطقه ویژه اقتصادی» در درون خودش را هم دارد، یعنی هر منطقه ویژه اقتصادی بندر خشک نیست اما هر بندر خشکی می‌تواند منطقه ویژه اقتصادی شود.

نگاه منطقه ویژه اقتصادی صادرات محور است چه صادرات به داخل، چه صادرات به خارج.

لار به دلیل مجاورت با منطقه ویژه شهید رجایی و منطقه ویژه اقتصادی آلومینیوم‌سازی هرمزگان، منطقه آزاد قشم و کیش و منطقه ویژه عسلویه می‌تواند نقش پشتیبانی خودش را در جایگاهی که قرار دارد افزایش دهد.

ما نباید اشتباه شهرهای اطراف را تکرار کنیم و به سمت صنایع آلوده و از بین برنده محیط زیست برویم، تلاش ما باید این باشد که به سمت صنایع پاک و فرآوری شده برویم؛ در واقع یکی از ویژگی های بندر خشک این است که تجارت و بازرگانی و ترخیص کالا و گمرک را از نظر نرم‌افزاری تسهیل می‌کند و تجار دیگر اذیت نمی‌شوند که کالاهایشان را از بندرگاه ترخیص کنند یا فرآیند اداری کالاها برای صادرات را انجام دهند و یک سری مزایای معاملاتی و بازرگانی برای لار دارد که لارستانی‌ها در این موضوع خبره هستند و مطمئن باشید که مزیت بندر خشک نه تنها برای لار بلکه برای گراش، خور، لطیفی، اوز، خنج و… هم است.

اگر منطقه ویژه اقتصادی را بیاوریم و کریدور لار-بندرعباس را تقویت کنیم، خود دولتی‌ها و پایتخت‌نشین‌ها می‌آیند در لار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به جای اینکه دغدغه جاده لار-جهرم-شیراز و شهرهای دیگر را داشته باشیم کافی است که کریدور لار-بندر که ۲۰۰ کیلومتر بیشتر نیست را تقویت کنیم و بعد از آن متوجه می‌شویم که چه مزایایی برای ما دارد، اگر این کریدور را ارتقا دهیم بحث انتقال آب به احتمال زیاد حل می‌شود، می‌توانیم توسعه صنعت فرآوری شده و توسعه کشاورزی، انرژی های پاک و گردشگری داشته باشیم.

ما تا زمانی که نخواهیم راه‌ها و کریدورهایمان را تقویت کنیم و زیرساخت مان را آماده کنیم متاسفانه در این فرآیند همیشه باید حسرت بخوریم؛ ما ابتدا باید کریدور لار به بندرعباس، لار به بندرلنگه و لار به لامرد را تقویت کنیم، اگر این کریدور تقویت شود مناطق آزاد را دوباره از طریق بنادر به لار وصل می‌کند و لار می‌تواند پیوند دهنده این کریدور به سمت شیراز، اصفهان و تهران باشد.

لاری‌ها همیشه در بحث تعاونی و مشارکت مشهور بودند، یک تعاونی تشکیل دهیم و خودمان راه ۲۰۰ کیلومتری بندرعباس به لار را احداث کنیم چون اگر بخواهیم به انتظار دولت‌مردان و مجلسی‌ها بنشینیم تا ۲۰ سال دیگر هم هیچ اتفاقی نمی‌افتد؛ ما خودمان باید دست به دست هم دهیم، همان‌طور که در طول تاریخ نیز کاروانسراها، بازارها و آب‌انبارها را خودمان ساختیم، کاش می‌شد این کریدور را هم خودمان بسازیم و آن موقع بود که سرمایه‌ها از جاهای مختلف به سمت ما سرازیر می‌شد؛ پس تا موقعی که زیرساخت آماده نشود این موضوع برای ما به یک حسرت تبدیل می‌شود.

در گردشگری منطقه‌ای، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که گردشگر از مسیری که برایش تعریف می‌شود لذت ببرد و با زیبایی‌هایی که در آن منطقه وجود دارد آشنا شود.

یکی از نمونه‌های گردشگری، گردشگری خرید یا تجاری است، بسیاری در قشم و کیش خرید می‌کنند و بعد وقتی به لار می‌آیند می‌بینند که این جنس در لار ارزان‌تر است، در حالی که قشم و کیش معافیت مالیاتی دارند و باید ارزان‌تر باشد اما لارستانی‌ها به‌حدی منصف هستند که جنس‌ها در مجتمع‌های تجاری‌شان ارزان‌تر است.

در گردشگری تاریخی، لار، گراش، جویم، بنارویه، اوز و خنج جزو شهرهای تاریخی هستند.

گنبدهای نمکی، چشمه‌های آب گرم، جزیره هندورابی، جزایر لاوان، قشم، کیش و… ظرفیت ژئوتوریسم، اکوتوریسم، ورزش‌های آبی، گردشگری تاریخی و گردشگری خرید دارند و در این ایام که مناطقی همچون روسیه و نروژ خیلی سرد است یک تور گردشگری برای آن‌ها در این منطقه تعریف کنیم و این ظرفیت را آماده کنیم که آن تور گردشگری در لار اتراق کند، در عرض چند روز کل منطقه لارستان را به آن‌ها نشان دهیم و اگر دوست داشت به مجتمع‌های تجاری هم بروند و خرید کنند و در پایان، به کیش و قشم بروند و لذت ببرند، یعنی این گردشگری منطقه‌ای باید به یک گردشگری هدفمند تبدیل شود.

یکی از گونه‌های گردشگری در دنیا، گردشگری غذاست، شهر لار در بین شهرهای استان فارس از نظر تنوع غذایی بالاترین رتبه را دارد، یعنی حتی رتبه‌مان از شیراز هم بالاتر است، اما هنوز یک جشنواره گردشگری غذایی در منطقه لارستان نداریم و متاسفانه خیلی منطقه‌مان را دست کم می‌گیریم.

فیلم کامل این سخنرانی را از لینک زیر در صفحه لاراستان در اینستاگرام ببینید:

https://www.instagram.com/lar.ostan

 

مطالب مرتبط:

گزارش نشست دوم همایش لاراستان

گزارش نشست اول همایش لاراستان

سخنرانی دکتر احمدعلی افکاری در همایش لاراستان

سخنرانی دکتر حسین رادمرد در همایش لاراستان

سخنرانی دکتر علی رئوفی در همایش لاراستان


5 نظر

  1. ککام اوزی گفت:

    0

    0

    خود گویم و خود خندم به به چه هنرمندم

  2. ناشناس گفت:

    0

    0

    جناب دکتر جملات پاشنه را از قلم انداختی اتصال لار به منطقه بزرگ اقتصادی کشاورزی فورگ و فدامی در گروه سی و پنج کیلومتر اسفالت مانده . لار به مزیجان فاصله ای حدود بیست تا سی کیلومتر است . مزیجانی که از جویم و بنارویه و بیرم به لار نزدیک تر است . حرف شما کاملا منطقی است اگر مردم با پول خود این دوجاده را کلید بزنند . چون این مردم و بازار است که از منفعت ان برخوردار می شوند . منفعتی که هم لار و هم گراش و هم اوز از ان تاثیر می پذیرد پس همت مردم هر سه شهرستان می طلبد

  3. ناشناس گفت:

    0

    0

    فاصله مزیجان تا لار . ( از دهکویه تا مزیجان بین بیست تا سی کیلومتر ) می باشد

  4. شهروند گفت:

    0

    0

    واقعا این ظرفيت ها در منطقه وجود دارد ولی نیاز به برنامه ریزی و پیگیری در جهت عملیاتی کردن ان دارد که اگر به مرحله اجرا برسد مسلما این نتايج نیز حاصل خواهد شد.

  5. احمد۹ گفت:

    0

    0

    لار و لاریها باید نگاه بالادستی را کنار بگذارند تا چنین اتفاقی بیفتد . سالیان دراز این نگاه باعث شده لارستان کهن و قدیم و بزرگ چند شهرستان از ان جدا شود و بقیه هم شتاب جدا شدن دارند . خودنگری جدایی می اورد . تا لار و لاریها فکر کنند باید بقیه مطیع اوامر انها باشند چنین پروژه ای عملی نخواهد شد چون بدون دیگر شهرستانها و بدون همیاری صمیمانه و شفاف نمی شود چنین کاری که بزرگ هم هست پیش برد

پاسخ به نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان