میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در17 آگوست 2020 ساعت 5:55 ق.ظ سرویس:برگزیده ها 2 دیدگاه 441 بازدید

کشفِ یکی از راه های باستانی لارستان در ایستگاه برکه شیخ بریز+ عکس

کشفِ یکی از راه های باستانی لارستان در ایستگاه برکه شیخ بریز+ عکس

رسول احمدلو*:‌ راه های ارتباطی همواره به عنوان یکی از مهم ترین عوامل تشکیل دهنده بزرگترین تمدن های بشری، مطرح بوده اند. راه های ارتباطی نه تنها مسیر آمد و شد مردم عادی، اقوام مختلف، قوای نظامی و بستری برای شکل گیری فعالیت های تجاری بوده اند بلکه به عنوان مهم ترین وسیله ارتباط جمعی، وسیله انتقال دستاوردهای فکری و فرهنگی انسانها را در طول تاریخ فراهم آورده اند.

پس از تشکیل حکومت­ها نقش جاده­ها در زندگی بشر پر رنگ­تر شد و قدرت های بزرگ جهان به راه­های ارتباطی به عنوان شاخصی مهم در سیاست های توسعه­طلبانه خود در تمامی زمینه نظیر تجارت، صنعت گسترش اراضی، تبادلات فرهنگی و … اهمیت دادند. از این رو دولت های مختلف با انگیزه های متفاوت اقتصادی، وابستگی پست و تشکیلات بریدی برای اداره مملکت و نیز کارکرد امنیتی راه ها و تمرکز قوا به راه ها توجه خاص داشته اند.

در لارستان امرای میلادی سعی و اهتمام ویژه ای در توسعه منطقه­ تحت نفوذ خود داشته اند. از جمله اقدامات آنها احداث راه ها و امکان بین راهی بوده که شهر لار را به مراکز مهم تجاری و مذهبی متصل کرده است.

از جمله این راه ها، مسیر لار- کاسه دار- بریز- شرفویه- بنارویه- کاریان می باشد که در این نوشتار ایستگاه یا دالان (گردنه برکه شیخ و صحرای پازنی) در این مسیر مورد بررسی قرار می گیرد.

در قرن های گذشته کارونیان پس از خارج شدن از شهر لار به سمت «کاسه دار» رفته و پس از عبور از گردنه این منطقه وارد دشت بزرگ پازنی (صحرای بین کورده و دنگز)  می شدند و به گردنه برکه شیخ می رسیدند. گردنه ای صعب العبور که عبور و مرور فوق العاده سخت بوده است.

حکام لار برای سهولت عبور کاروانیان، قوای نظامی و… حدود یک کیلومتر از گردنه صحرای پازنی به سمت برکه شیخ را جاده سازی نموده اند. به دلیل شیب تند کوه و دره، مهندسین وقت! جاده را به صورت پیچ پیچ ساخته اند تا عبور کاروان ها با مشکل روبه رو نگردد.

مواد و مصالح برای ساخت این جاده سنگ و ساروج و عرض جاده حدوداً یک متر و ۲۰ سانتی متر و به صورت سنگ فرش می باشد.

کاروانیان پس از عبور و بالا رفتن از این جاده فوق العاده زیبا وارد یا تنگه ای می شدند. در بخشی از وسط این تنگه نیز آثار جاده باستانی مشخص می باشد. کاروانیان پس از عبور از این تنگه وارد دشت بزرگ برکه شیخ  بریز می شدند.

در این دشت کاروانسر و آب انبار بسیار بزرگی به چشم می خورد که کاروان ها در آنجا اتراق نموده و پس از خارج شدن از این ایستگاه به سمت شرفویه حرکت می نمودند.

نکته مهم این که این مسیر بسیار کوتاه تر از مسیر فعلی لار- شیراز می باشد. تا چندین دهه قبل عشایر لارستان از این مسیر ییلاق و قشلاق می کرده اند. با احداث جاده لار به جهرم و یکجا نشینی عشایر منطقه این مسیر مهم از رونق افتاده است.

*دانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی


2 نظر

  1. ناشناس گفت:

    0

    0

    اینها کانال انتقال آب هست، با جاده اشتباه گرفته اید

  2. علیرضا گفت:

    0

    0

    امرای میلادی!!
    یادسریال قهوه تلخ افتادم.

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان