میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در10 می 2020 ساعت 5:36 ب.ظ سرویس:عناوین اصلی 21 دیدگاه 816 بازدید

گفت و گو با «منوچهر عابدی راد»/ فرهنگ کهن بوم لارستانی، سازگاری و تعامل است/ در تمام تاریخ بگردید حتی یک ورق پاره هم پیدا نمی کنید که به استناد آن بگویید زبان ما «اچمی» است!

گفتار و نوشتارهایی درباره زبان مردم جنوب فارس(۴)

گفت و گو با «منوچهر عابدی راد»/ فرهنگ کهن بوم لارستانی، سازگاری و تعامل است/ در تمام تاریخ بگردید حتی یک ورق پاره هم پیدا نمی کنید که به استناد آن بگویید زبان ما «اچمی» است!

در ادامه انتشار مجموعه گفتار و نوشتارهای با موضوع زبان مردم منطقه جنوب فارس و بخش هایی از هرمزگان به سراغ مهندس «منوچهر عابدی راد» رفتیم و سوالات ثابت خود از اندیشمندان این حوزه را از وی پرسیدیم که فایل صوتی این گفت گو در این پست می آید.

گفتنی است مهندس عابدی راد، دارای مدرک کارشناسی ارشد منابع طبیعی است و از سوابق شغلی وی نیز می توان به معاونت فرمانداری لارستان و مدیرکلی منابع طبیعی استان فارس اشاره کرد.

وی همچنین از نویسندگان کتاب تاریخ مفصل لارستان است، مقالات متعددی درباره تاریخ منطقه جنوب در مجلات و رسانه های مختلف نوشته و دبیری علمی دو همایش لارستان شناسی باحضور اندیشمندان محلی و ملی را برعهده داشته است.

در ادامه می توانید چکیده سخنان مهندس عابدی راد درباره عنوان زبان مردم منطقه را بخوانید و پس از آن فایل کامل صوتی این گفت و گو را بشنوید و دانلود کنید:

محدوده هایی که زبان مشترک دارند درد مشترکی هم دارند و حالت خویشاوندی به همه آنها دست می دهد.

حوزه فرهنگی لارستان از شرق استان بوشهر تا غرب استان سیستان و در سرحدات به فارس و کرمان می خورده و در جنوب هم تمام جزایر و بنادر خلیج فارس و حتی آن سوی خلیج مثل حوزه عمان را دربر می گرفته است که دارای زبان و واژه های مشترک هستیم.

روح فرهنگ و زبان همه ما مشترک است و حس خویشاوندی را ایجاد می کند و عنوان این زبان در درجات بعدی اهمیت است.

نمی توانیم مرز فرهنگی مشخصی بین مناطق همزبان بگذاریم چراکه همه ما یک «قومیت» را تشکیل می دهیم.

اصطلاح «سرحدی» که ما استفاده می کنیم درواقع به معنی تفکیک آنها با مشی و روابط فرهنگی قومیت ماست و در همه جای حوزه فرهنگی و زبانی مشترک ما استفاده می شود.

افتخار ما این است در زبان لارستانی واژه های بیگانه کمتری وارد شده اند.

واژه های که در لارستان استفاده می کنیم واژه های کهن ایران است. واژه های زمان اشکانی و پیش از ساسانیان و درواقع ما واژگان هخامنشیان را وارث شده ایم.

تنها نقطه ای از ایران که اعراب نتوانستند به شمشیر فتح کنند حوزه فرهنگی لارستان است و آتشکده «یزد» بعدها آتش خود را از آتشکده «کاریان» برمی دارد.

در حمله مغول ها هم تنها نقطه ای که فتح نشد حوزه فرهنگی و زبانی لارستان بود و پای مغول ها به این سرزمین باز نشد لذا در طول تاریخ ما سنت و فرهنگ و زبان خود را حفظ کرده ایم و فرهنگ ما پایدار و قدرتمند است.

مرز اصلی بین ما و بقیه فرهنگ ها حوزه جغرافیایی تاریخی لارستان است ولو اینکه «کمزار»ی و «جلفار» حوزه متعلق به کشوری دیگر باشد؛ اصلا مهم نیست! مگر الان افغانستان، فرهنگ ایران را با خود ندارد؟ مگر آذربایجان تمام فرهنگ ایرانشهر را با خود ندارد؟ مگر تاجیکستان مناسبات همگون با ما ندارد؟! در حوزه جنوب هم مرکز اقتدار فرهنگی به نام لارستان داریم و تفکیک سیاسی به معنی تفکیک فرهنگی نیست.

مرز سیاسی بر اساس رشد مناطق اتفاق می افتد و بسیار خوب است. هرمزگان بیش از ۱۰۰سال قبل از لارستان جدا شد. بندرلنگه هم حدود ۱۰۰ سال قبل تفکیک شد و بعدها هم بستک و لامرد و خنج و گراش و اوز و این حقشان است.

افرادی که به دنبال واژه های سخیف و تحقیرآمیزی برای جداکردن خود از فرهنگ لارستانی هستند کار بسیار نادرستی می کنند! در تمام تاریخ بگردید حتی یک ورق پاره تاریخی هم پیدا نمی کنید که به استناد آن بگویید زبان ما «اچمی» است اما در عوض هزاران سند تاریخی داریم که بتوانیم با آنها فرهنگ تاریخی خود را برای نسل های آینده تبیین کنیم.

فرهنگ کهن بوم لارستانی، فرهنگ سازگاری و تعامل و دوستی است و این را طبیعت سخت و بی آب به ما آموخته است. دلسوز هم بوده ایم و کارهای خیر بزرگی انجام داده ایم.

در ادامه فایل صوتی سخنان منوچهر عابدی راد را بشنوید و دانلود کنید

[دانلود کنید]

سلسله نوشتار و گفتارهای اندیشمندان درباره عنوان زبان مردم جنوب فارس:

گفت و گو با دکتر «بهزاد مریدی»/ مناقشه برسر یک «عنوان» می تواند خسران برانگیز باشد

دکتر صادق رحمانی:‌ فاصله گذاري هوشمند در حوزه گويش

گفت و گو با دکتر «کاظم رحیمی نژاد»/ «لاری» عنوان یک «قوم بزرگ» است نه فقط مردمی که در شهر لار زندگی می کنند


21 نظر

  1. ص.کامجو گفت:

    1

    0

    بسیار جالب و شنیدنی ومنطقی علمی وتجربی زبان وفرهنگ لارستانی را تبیین کردند .
    درود وسلام بر استاد بزرگوار مهندس عابدی راد

  2. ناشناس گفت:

    1

    0

    کاغذ پاره رو دوس داشتم خوب اومدی

  3. لارستانی باز نشسته وزارت کشور گفت:

    0

    1

    البته بیشتر مردم اوز گراش و خنج با واژه اچمی موافق نیستند اما اکنون که همه انها دارای شهرستانی مستقل ودارای هویت سیاسی واجتماعی وفرهنگی مستقل شده اند دیگر از پسوند لاری برای نمادهای فرهنگی خود نمیخواهند استفاده کنند لذا تعمد واصرار لاریها بر زبان لاری نوعی عناد ومخالفت با تنگ نظری وتمامیت خواهی در شهر لار به حساب می اید وگرنه زبان اچمی واژه ای نا زیبا وبازاری است با تحکم وصرفا سابقه تاریخی هم نمیشود نسل جدید را قانع کرد فعلا کوبیدن بر طبل تعصب واقتدار تاریخی در لار هم دردی دوا نمیکند باید با نزدیکی دلها وتعامل فرهنگی به این امر کمک نماییم

    • لار گفت:

      0

      0

      بحث سر پسوند لاری نیست ما گه گفتیم اونها هرچی دوست دارند خود را بنامند
      بحث سر انکار تاریخ است اونها از خود چیزی ندارند در ابهام افرینی در مسائل مربوط به لار هستند
      لطفا به اونها بگید از تاریخ خود بنویسید
      وگرنه دلیل اینکه بگن خروس لاری نیست کباب لاری نیست مسطقی لاری نیست و …. چیست
      آقا بگو اونها بنام شهرشون هرچی میخوان تبلیغ کنن چرا جای دیگه رو انکار میکنن
      مثلا برو بازار ارده هرنگ داریم یزد داریم لار هم داریم ولی اونها میگن ارده لاری چیه؟چرا ارده لاری است؟اصلا ارده مال … است و …

  4. ادم منصف گفت:

    0

    0

    صحبت های هم بزرگان که به اسناد تاریخی در باره زبان لاری مراجعه میدهند متین اما نسل تحصیلکرده وامروز منطقه که در شهرستانهای مستقل درجنوب فارس زندگی میکنند نمیخواهند صرفا تابع ارا ونظرات تاریخ نسلهای گذشته باشند این شهرستانهای جدید همراه با نسل جدید به دنبال هویت سیاسی اجتماعی وفرهنگی دیگری هستند واصولا مانند ما نسل قدیمی ها ممیخواهند بگویند که ماها همه لارستانی هستیم والسلام

  5. محمود گفت:

    0

    0

    جناب آقای مدیرمحترم سایت آفتاب لارستان دیگه بیشترازاین این مسائل تفرقه انگیزراکشش ندین چون جناب عابدی به کل مناطق گراش واوزوخنج و گذشته فرهنگی این سه شهرستان توهین کرده وبااین حرفها فقط رنجش مردم سه شهرستان گراش واوزوخنج راازلاربه دنبال دارد کل مطالب این آقا سراسرازتوهین وبی احترامی به فرهنگ گذشته این مناطق بوده وازشما میخواهم به عنوان برادرکوچکترمقاله هرکسی را چاپ نکنید ممنون

  6. او زی شهرستانی گفت:

    0

    0

    چرا این آقا فقط همه چیزرادرلارمیبیندوکل فرهنگ مناطق اوزوگراش وخنج راپوچ میداند […] باتوهین که به مردم مناطق یادشده میکند

  7. ناشناس گفت:

    0

    0

    ارزوی موفقیت و تندرستی برای اقای عابدی راد

  8. اوزی دوستدار منطقه گفت:

    0

    0

    جناب اقای عابدی راد قطعا توجه دارند که ایجاد شهرستانهای جدید فصلی نو در نگرش های اجتماعی وفرهنگی جامعه ومنطقه جنوب فارس ایجاد کرده است نسل جوان ضمن مطالعه وبررسی تاریخ منطقه لارستان خواهان یک تجدید نظر کلی در نوع تفکر سنتی به منطقه است هر کدام ازشهرستان های جدید مانند گراش اوز خنج و…. به دنبال هویتی تازه وبدور از تمامیت خواهی وسلطه طلبی دیگران هستند بنابر این تکیه کردن به تاریخ گذشته لارستان در این جریانات نمی تواند جوابگوی مطالبات ودر خواستهای این نسل جوان باشد که به دنبال استقلال وهویت تازه ای هستند

    • ناشناس گفت:

      0

      0

      هویت شما گم نشده است بلکه خودتان را به آن راه زده اید زبان وفرهنگ شما حداقل اوزی یا گراشی یا خنجی است. اگر لارستانی قبول ندارید. فرهنگ وزبان شما اچمی نیست.

  9. از خنج شمسی گفت:

    0

    0

    خدمت اقای عابدی راد به نظر میرسد بیش از اندازه به تاریخ وفرهنگ گذشته منطقه اهمیت میدهید درحالیکه شرایط امروز منطقه وچشم انداره اینده بسیار مهم تر است نسل اینده تنها به گذشته وتاریخ منطقه کار ندارد دنیا به یک دهکده جهانی وبا افکاری نو در حال گذار است ودر این عرصه به معیار های گذشته تکیه نخواهد کرد باتشکر

  10. اوز وزطتنم گفت:

    0

    0

    زبان ما فقط اچمی است و چه خنج و چه گراش و چه ماکه اوزهستیم ازپسوندلاری ولارستانی بدمون میاد زبان فقط اچمی است وبس

    • لار گفت:

      0

      0

      چ م ی های عزیز مختارید
      فقط ایندفعه خواستید در تلوزیون اسم ببرید بگید زبان اوز چ م ی است نا جنوب فارس

  11. تاریخ قضاوت می کند گفت:

    0

    0

    جناب عابدی راد با تمام احترامی که برایتان قائل هستیم اما باید گفت که نظرات شما به درد عوام می خورد، بسیاری از این نظریات صحیح نیست و به دور از موازین علم تاریخ به شمار می آید. به طور کلی صحبت های این چنینی جانبدارانه و غیر علمی و بر آمده از نگاهی عقب مانده و ناشی از ناسیونالیسمی کور است که فراتر از محدوده های محلی جایی را نمی بیند، در عصری که دنیا به صورت دهکده جهانی در آمده و نگاه به نواحى جغرافیایی و محلى به صورت نگاهی علمی و توریستی در آمده ، این گونه صحبت های شیفته وار که چشم را بر واقعیات می بندد مربوط به جوامع ماقبل مدرن است.
    نمونه نگاه جهانی به محدوده های محلی با اقلیم مشابه دبی و امارات متحده عربی است که شیخ نشین هایشان را به صورت نواحی قابل توجه به لحاظ پیشرفت و ارزشهای فرهنگی، تکنولوژیک و گردشگری و جلب توریست در مقیاسات جهانی در آورده اند.
    پیشرفتی که اتفاقأ لارستانی ها هم در آن نقش داشته و از آن بهره اقتصادی برده اند.
    خوب اگر خواهان پيشرفت هستید بیایید و از تجربه های این کشورها الگو برداری کنید و لارستان را به منطقه ای دارای جاذبه های فرهنگی و گردشگری تبدیل کنید.
    با جعل تاریخ و دل سپردن به افتخاراتی که ریشه در واقعیت ندارند جز ترویج جهل و دروغ و دوری از توسعه فرهنگی نتیجه ای حاصل نخواهد شد.
    اقای عابدی راد جوری بنویسید و سخن بگویید که در بیرون از لارستان هم اعتبار کسب کنید، ما مطالب شما را در گروه های بیرون از لارستان میبینیم و شاهد موجی از تاسف و انزجار نسبت به دیدگاه های شما هستیم.
    ما میدانیم که شما واقعیت مستند تاریخ منطقه را خوب میدانید اما نمی‌خواهید بگویید و این کاری بسیار مذموم و ناپسند هست، رویه ای که متاسفانه در کتاب تاریخ مفصل لارستان هم پیش گرفتید. اما هر چه شما بیشتر بر ادامه ی این رویه ی متعصبانه و غیر علمی پافشاری کنید، منتقدان شما هم بیشتر روشنگری خواهند کرد و آن وقت روسیاهی برای ذغال میماند! کما اینکه اکنون هم کتابی نقادانه چاپ و منتشر شده است.
    بنظر خودتان مورخان صد سال آینده در مورد شخصیت علمی شما چه خواهند گفت؟
    موفق و موید باشید

    • عابدي راد گفت:

      0

      0

      درود بر شما. پيام شما برامده از يك نقد دلسوزانه و قابل احترام است. و من با احترام به تك تك واژه هاي شما توجه كردم. اما شما بايد هر كدام از بيانات بنده كه غير قابل قبول مينمايد را به شكل مصداقي ارائه فرماييد. و در غير اينصورت متوجه منظور شما نميشوم و پاسخ بر نقدي كلي ، عملي نيست. شما با طرح مصداق نقد قطعا از من سند خواهيد خواست. و من موظف به ارائه سند خواهم بود. و اگر سندي ارائه نشد شما حق داريد كه رد كنيد. و امادگي دارم اسناد لازم هر كدام از محل تشكيك حضرتعالي ارائه دهم. دوم اينكه به عصر حاضر و امثال امارات و مناطق ازاد اشاره فرموديد ،، از منظر رد يابي اسناد تاريخي. بنده شما را به سفرنامه ممره ونيزي در حدود سالهاي ١٥٣٥ ميلادي ارجاع ميدهم. تا نمونه كامل بازار ازاد و منطقه فري زن حدود پانصد سال قبل ، در همين حوزه لارستان و در زمان حكومت امير عادلشاه لاري ملاحظه بفرماييد.

  12. عابدي راد گفت:

    0

    0

    درود بر همه فرهيختگان و حقيقت جويان. ،،مستحضريد كه متن قلمي شده فوق بريافته از يك مصاحبه صوتي است و امكان ارائه اسناد و مدارك در مصاحبه ها مرسوم و معمول نيست و بنابراين براي رفع هر نوع برداشت مغاير با حقيقت و يا خداي نخواسته تشكيك در خصوص مطالب ارائه شده در مباحث تئوريك ، بزودي اسناد و دلايل تاريخي و مستندات لازم در تاييد مصاحبه فوق را در يك صفحه جداگانه بنام : مراجع مطالعاتي تاريخ لارستان ••••با ادرس كامل از تواريخ ملي (نام كتاب و نويسنده ،تاريخ ارائه سند. بر گرفته از نسخه خطي يا كتاب چاپي. نام انتشاراتي. سال انتشار. )خواهم نمود. ان شاالله كه اين اقدام روشني بخش دريافتهاي ذهني و راهي جديد براي محققين و منتقدين دلسوز در جهت اشنايي با تاريخ منطقه لارستان و خليج فارس باشه

  13. امیرحسین گفت:

    0

    0

    جناب عابدی راد اصلا خجالت نکشید، بگین لاری نه یک قوم بلکه یک دین است. واقعا هرچه این بحث ادامه می‌یابد ابعاد جدیدی از اندیشه شما و دوستانتان هویدا می‌شود. خوشحالم که این جریان راه افتاده.

  14. تاریخ قضاوت می کند گفت:

    0

    0

    بنده قصد نداشتم صحبت های شما را از طریق منابع تاریخی نقد کنم اما خوب اگر سند میخواهید به کتاب خطه ی لار تالیف غلامحسین محسنی مراجعه کنید!
    اقای عابدی راد از شما خواهش می کنیم هر چه زودتر این رویه سفسطه آمیز و بازی با تاریخ را تمام کنید چرا که ادامه ی آن منجر به جدی نگرفتن و از اعتبار ساقط شدن کل پژوهش های فارس شناسی در سطح کشور در آینده ی نزدیک خواهد شد و این آسیبی بزرگ به شان و منزلت مورخان و نویسندگان فارس است. لطفا تاریخ را فقط برای تاریخ بنویسید نه برای سیاست.

    اما جهت اطلاع خوانندگان دو موضوع از عرایض شما را روشن می کنم.
    ۱_ جوابیه عدم فتح لار در زمان حمله اعراب مسلمان:
    در ان زمان اعراب به فتح کوره ها و ولایت های فارس اقدام کردند که جغرافیای لار کنونی در آن زمان بخشی از سرزمین های استان دارابگرد بوده و عملا با فتح قلعه ی دارابگرد سراسر منطقه تا خلیج فارس فتح شده است. که بعدا طبق بند چهارم صلحنامه، حکومت و خراج دارابگرد در اختیار امام حسن مجتبی ع قرار میگیرد.
    روشن بودن اتشکده کاریان دارابگرد در قرن چهارم دلیلی بر عدم فتح منطقه و عدم تسلط اعراب نیست، تا نیمه اول قرن نخست هجری تمام ایران فتح شده بوده است. روشن بودن آتشکده کاریان و بسیاری از اتشکده های ایران تا قرن ها بعد نشان میدهد علی رغم فتح ایران توسط اعراب اما همچنان آزادی دینی وجود داشته و زرتشتیان در دین خود در فارس و اصفحان و…. آزاد بوده اند.

    ۲_نقد موضوع عدم فتح لار توسط مغولان:
    در این زمان هم لار بخشی از ولایت شبانکاره بوده و با فتح دارالملک ایج عملا تمام ولایت فتح شده است. همچنین شما را به کتاب حافظ ابرو و کتاب مستوفی ارجاع میدهم که در مورد تاخت و تاز لشکر نگودریان مغول به جنوب فارس آورده اند:
    تمامت گرمسیرات فارس را زیر و زبر کردند.
    یا کتاب تاریخ شاهی قراختاییان که حمله مغول را به تمامی منطق کورستان، فورگ، رستاق، خنج، فسا، ایراهستان و.. شرح داده است.
    مورد سوم شما نمیتوانید حاکمیت فرهنگی ایران بر اقوام خود را با لار مقایسه کنید، حاکمیت ایران یک درازای حداقل سه هزار ساله دارد اما شهر اسلامی لار مدت خیلی کمتری حاکمیت بر توابع خود داشته است و خیلی از مناطق چون جویم و خنج قدمت بسیار بالاتری دارند.
    مورد چهارم، در مورد واژه سرحدی که عرض کردید بسیار ناشیانه و ناپخته بود. سرحدی یا سردسیری در مقابل گرمسیری قرار دارد و یک تقسیم بندی جغرافیاییست نه تقسیم بندی فرهنگی یا قومی اما شما سعی دارید ان را به جدایی قومی تبدیل کنید. در کتب تاریخی هم ایالت فارس به دو اقلیم سردسیر و گرمسیر تقسیم شده است و متقابلا همین اکنون هم اهالی شمال فارس به جنوبی ها میگویند اهالی گرمسیر.
    و این موضوع اصلا ربطی به هویت فرهنگی یا قومی ندارد بلکه تنها یک مرز بندی مکانیست.

    • ناشناس گفت:

      0

      0

      این آقا سوادش بدرد جایی می خورد که مدرک به ایشان داده اند.

  15. ناشناس گفت:

    0

    0

    غلامحسین محسنی سوادش در حد جایی است که مدرکش گرفته است.

  16. اوزی دوستدار منطقه گفت:

    0

    0

    در مورد اطلاعات واگاهی از مسایل اجتماعی وفرهنگی یک شخص تنها مدرک تحصیلی ومحل اخذ ان چندان مهم نیست مهم فعالیت وپژوهش فرد ومیزان معلومات ورعایت بی طرفی ونداشتن تعصب کور نسبت به یک مساله است برخودر تاریخی بدون وابستگی وتعصب به زادگاه هر مخاطبی را تحت تاثیر قرار میدهد وگرنه پرداختن به عنوانین ومدرک تحصیلی ونوع دانشگاه وانهم در این روزگار حقانیت کسی را ثابت نمیکند

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان