میزان رضایت مندی شما از عملکرد شورای چهارم شهر لار چقدر است؟

نتایج

Loading ... Loading ...

انتشار در۲۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۸ ب.ظ سرویس:برگزیده ها, مطلب شما 14 دیدگاه 318 بازدید

پاسخ دوم «حامد توانا» به «امیرحسین نوبهار» در مناقشه «زبان لارستانی»

پاسخ دوم «حامد توانا» به «امیرحسین نوبهار» در مناقشه «زبان لارستانی»

آفتاب لارستان: همانطور که می دانید از دو روز پیش تاکنون با انتشار سه مقاله سه جوان گراشی، اوزی و بستکی در دفاع از عنوان «اچمی» برای «زبان لارستانی»، حامد توانا پاسخی با عنوان «هویت یابی نومتعصبان با حمله به زبان لارستانی» نوشت که در این سایت منتشر و بلافاصله با پاسخ «امیرحسین نوبهار» یکی از نویسندگان سه مقاله مورد اشاره مواجه شد(اینجا)

«توانا» حالا دومین پاسخ خود را نیز به «نوبهار» نوشته و برای سایت آفتاب لارستان ارسال کرده است که در ادامه می خوانید:

***

حامد توانا: این مقاله در پاسخ به پاسخی است که برادرمان جناب آقای نوبهار به مقاله بنده در سایت آفتاب لارستان داده اند. (اینجا)

ابتدا بنده از آقای نوبهار تشکر می کنم که در پاسخ ما از بیان معتدل تری استفاده کرده اند که نشان دهنده فرهیختگی و خرد ایشان است اما لازم است در پاسخ ایشان نکاتی، خدمتشان عرض کنم.

۱) موضوعی که در پاسخ به مقاله شما سه جوان گرامی بدان اشاراتی شد اما بر آن تاکید نشد این است که این مقالات دچار خطای روشی است. مساله روش شناسی علوم یک مساله مهم است. شما به عنوان یک دانشجوی علوم سیاسی نمی توانید هر موضوعی را به روش معمول در علوم سیاسی حل کنید. هر موضوعی، موضوعی سیاسی و لذا موضوع علم سیاست نیست تا شما با مراجعه به آراء و نظرات مردم آن را حل کنید مگر اینکه خود مدعی چنین چیزی باشید که آنگاه باید بپذیرید نگاهتان به این موضوع هم واقعا یک نگاه سیاسی است.

باز هم تاکید می کنم؛ مساله عنوان و نام زبان به هیچ وجه موضوع علوم سیاسی و روش های آن نیست مگر اینکه مساله ای سیاسی  تلقی شود.

۲) اما مساله توهین که اشاره ای کردید؛ بفرمایید ما کجا به شما و دوستانتان توهین کرده ایم؟! اگر منظورتان مثال هایی است که از نام شما در آن استفاده شده، صرفا در رد شیوه استدلال آمده و مطمئنا قصد توهینی در آن نبوده بلکه غرض آن بوده که با یک مثال قابل درک تر، اشتباه بودن استدلال مشخص شود. چه اینکه افراد تا وقتی فکر می کنند مشکلی مال دیگران است به ابعاد آن توجه کافی نمی کنند؛ خیلی مشکلات از نظر افراد، اصلا مشکل نیستند، چراکه مشکل آنها نیست. آنها وقتی متوجه مشکل بودن می شوند که خود بدان دچار یا مرتبط شوند. شما وقتی بهتر درک می کنید ملاک بودن نظر مردم در نام و نامگذاری اشتباه است که آنرا برای نام و عنوان خودتان تصور کنید، آنوقت متوجه می شوید این مبنا تا چه حد می تواند بد و اشتباه باشد.

بله الان اگر درباره نام بنده از بعضی مناطق نظرسنجی شود، احتمالا نام «ناتوان» پرطرفدارترین است. اما چه کسی گفته نام و عنوان من و شما به انتخاب مردم است؟

۳) در بحث عنوان ژورنالیستی باید توجه داشت استعمال هر ادبیاتی در هر زمینه ای درست نیست. مثلا بکار بردن بیان تخیل گرای شعری در مباحث علمی مذموم بلکه ممنوع است. از نظر ما بحث نام زبان از موضوعات علمی و تاریخی است و استفاده از بیان ژورنالیستی در آن صحیح نیست چون این بیان، بیانی است که در این قبیل موضوعات، بدنبال تهییج افکار است نه استدلال علمی برای اثبات یک حقیقت. که اگر چنان بود، سبک و شیوه بیان نیز متفاوت بود.

۴) بحث تحقیرآمیز بودن عنوان اچمی؛ موضوعی است که در افواه اهالی منطقه وجود دارد و احتمالا شما نمی خواهید به آن اشاره کنید چون بر خلاف نظریه شماست. در سخنان مردم لارستان این موضوع، مشهور است که عنوان اچمی تعبیری تحقیرآمیز بوده که غالبا برخی فارسی زبانان غیرفرهیخته بکار می برده اند. حتی شعرهایی هم در این باب ساخته اند که از ذکرش پرهیز می کنم.

اما استدلال به بکارگیری این عنوان در زمینه های مختلف در منطقه غیر از لار ضمن اینکه دلیل بر رسمیت و صحت آن نیست می تواند ناشی از تفکری باشد که اکنون شما به شیوه مقاله نویسی آنرا بروز می دهید. اینها جلوه های تعصباتی است که به هر بهایی حتی پذیرش یک عنوان مجعول بی مفهوم، می خواهد استقلال سیاسی خود را به رخ بکشد.

البته بنده از آنچه که می تواند این حس تند را ایجاد کرده باشد دفاع نمی کنم اما از نحوه بروز آن می توان انتقاد کرد. دلیلی ندارد برای ابراز احساسات و افکارمان از شیوه غیراصولی استفاده کنیم و بعد به آن رسمیت هم بدهیم.

۵) و اما در باب تلاش دوستان برای یافتن نامی برای زبان مادری. آیا در پیش گرفتن رویه نظرسنجی مفهومی غیر از این دارد؟ اگر شما به عنوان افرادی از منطقه با سابقه تاریخی لارستان برای زبان ها، نامی قائلید، چطور برای کشف نامش نظرسنجی می کنید؟

آیا غیر از این است که برخی افراد پس از سالها کوبیدن بر طبل تعصب و باب کردن نام های جعلی، اکنون می خواهند حاصل خود را درو کنند؟ آن هم با نظرسنجی هایی که لاری ها در هیچکدام حضور ندارند چون می دانند لاری ها انگیزه ای برای نفی تاریخ و هویت فرهنگی خود ندارند. این انگیزه در جاهایی است که به مردمش القا شده، راه سعادت و عزت تنها در مخالفت با هر چیزی است که نشانی از لار دارد. و چه تنفرانگیز است این فریبکاری دشمن تراشانه و این روش نابخردانه. آیا فکر نمی کنند با این اندیشه های تنفرانگیز روح صلح و دوستی از منطقه پر می کشد و هر اتفاق ناگواری را محتمل می سازد؟

البته آنان که چنین القائاتی می کنند باید در پیشگاه الهی پاسخگوی ایجاد کینه بی جا در دل مردم یک منطقه باشند؛ اگر به خدا و معادی باور دارند؛ فرق  هم نمی کند که این افراد لاری، گراشی یا اهل هرجای دیگری باشند.

۶) و اما قضیه ناجوانمردی در مثال نام خلیج فارس. اولا دلیل، دلیل است و کهنه و نو بودنش به آن ضرر نمی زند. ضمن اینکه که مساله زبان فارسی و نام ایران را هم ذکر کردیم که مصداقا همه نشان دهنده مشکل آفرین بودن و اشتباه بودن نگاه شما به مساله «نام زبان» است. بله نه تنها به شیوه استدلالی شما، مشکل نام خلیج فارس حل نمی شود بلکه به نفع اعراب تمام می شود حتی می توان با آن در کنار ناسیونالیست های جدایی طلب قرار گرفت که گاه و بیگاه شاخ و شانه می کشند و اتحاد ملت را هدف قرار می دهند.

و مهم نیست داستان نام خلیج فارس را چه کسی و با چه انگیزه ای مطرح کرده است مهم آن است که ماهیت این موضوعات یکی است و اشتباه روشی شما در همه آنها، مشهود و مشکل آفرین است.

۷) و آخر اینکه بنده مدت کوتاهی است به مباحث منطقه وارد شده ام و شعارم به عنوان یکی از اهالی لارستان کهن، صلح و دوستی و همگرایی است و سابقه همفکری و همکاری با کسی را ندارم هرچند اگر در دفاع از حق و حقیقتی با افرادی همکاری هم داشتم، پشیمان نبودم.

نظرم این است که مساله هویت تاریخی و فرهنگی منطقه یا باید مسکوت بماند یا همانطور که بوده و هست، مطرح شود. ما حق نداریم و اهل دانش و فرهنگ هم به ما اجازه نمی دهند که برپایه احساسات و تعصبات واقعیت ها را به روش های ناکارامد ظاهرا علمی، دگرگونه جلوه دهیم.

بنده هم از شما تشکر می کنم که زمینه این گفت و گوها را فراهم کردید. امید است در مباحثی بهتر، هم سخن باشیم.

بنده نیز عید سعید قربان را پیشاپیش به محضر دوستان گراشی و سایر اهالی گرانقدر شیعه و سنی تبریک عرض می کنم. امیدوارم بر محور وحدت ایمانی و اسلامی گردآییم و خوب بگوییم و خوب بشنویم.

بیستم مرداد ۹۸


14 نظر

  1. ص.کامجو گفت:

    1

    0

    درود برشما جناب توانا

  2. 1

    0

    جناب توانا با تشکر از شما اما شما باید بدانید که ریشه مطرح کردن اینگونه مسایل بر می گردد به مسایل کلی تر منطقه که جمعی در لار دچار خود بزرگ بینی ودر حال مخالفت با ترقی وپیشرفت شهرهای مجاور هستند برای مثال نگاهی به سایتهای لارستان کنید که چطور در مقابل پیشرفت های لامرد وجهرم ودیگر سهر های مجاور با کینه وحسادت مسابل را مطرح می کنند ویا با ارتقای بخشها مخالفت می کنند این موارد ایجاد واکنش های می کند که می بینید که به نظر میرسد بازهم در بین نخبگان شهرهای مجاور به طرق مختلف بروز کند وگرنه همه می دانند که گویش لارستانی بسیار زیباتر از لفظ اچمی است

    • ح.ت گفت:

      0

      0

      سلام. با این دیدگاه هایی که فرمودید موافق نیستم. امیدوارم این نوع نگاه ها اصلاح و تعدیل شوند. باید کمک کنیم تغییر کنند. توانا

  3. محمد گفت:

    0

    1

    حالا جدا از تمام این بحث ها.شما ایشان را کهنه پاییز خطاب کردید ینی چی اخه؟!از اسم و فامیل مخاطب مایه گذاشتن !توهین از این بالاتر!

    • ح.ت گفت:

      1

      0

      سلام برادر. دلیلش را توضیح دادم. قصد توهین نبوده هرچند اگر نگاه ها متفاوت باشد ساده ترین کلمات هم توهین تلقی می شوند. مثلا این کلمه تو خیلی عادی است اما کافی است دو نفر اختلاف پیدا کنند، آنوقت همین تعبیر عادی می شود توهین و تحقیر. فکر کنم در مورد تعابیر بنده هم ذهنیت چنین است وگرنه از قدیم گفته اند در مثال مناقشه نیست.

  4. ناشناس گفت:

    1

    0

    سپاس افرین

  5. علی گفت:

    1

    0

    بهتر است این ۳ جوان گراشی، اوزی و بستکی به خاطر انتشار ۳ مقاله با یک موضوع و از بین بردن وحدت و تشتت افکار با یک نظر غیر کارشناسانه از پیشگاه همه مردم این منطقه عذر خواهی کنند تا بلکه در انظار عمومی جلوه ی بیشتر و بهتری پیدا کنند.

    • اجازه ندارن گفت:

      0

      0

      اگه هم بخواین ارباباشون و کسایی که بهشون پول دادن اجازه نخواهند داد، امیدوارم اداره […] یه فکری به این حال کند

  6. دلسوز گفت:

    2

    0

    اگر نام خلیج فارس به عربی تغییر کرد اچمی هم مبتواند به لاری تغییر کند حقیقت آن است که خلیج فارس تاریخی و اچمی کهن مظلوم واقع شده اند و مورد وهن نابخردان واقع شده اند.

    • منطق گفت:

      0

      0

      فکر کنم منطق اینا فقط برای زبان لاری و اچمی هست که چون چهار نفر تو نظر سنجی گفتن فعل اچم برای یک زبان بین المللی مناسب و چون در اینترنت بیشتر پیدا می شود پس درس و صحیح است وگرنه که با این منطق
      خفن آنها خلیج عربی بیشتر شایسته است برای جایگزینی چه بساشاید همین ها هم خلیج را عربی بدانند و منکر تمام منابع شوند

  7. زبان لاری گفت:

    1

    0

    احسنت بر جناب توانا
    واقعا که چقدر عالی و با استدلال پاسخ داده اید.

  8. 1

    0

    بابا دست بردارید شهر های مجاور مثل جهرم ولامرد همه درحال توسعه وپیشرفت هستند اینجا در لارستان همه اش به هم پریدن وبحث های تفرقه افکن تمام کنید این حرفها را نگاه کنید دیگران چکار می کنند

  9. بندرلنگه ای گفت:

    0

    1

    وحدتی که منجر به ضایع شدن حق می شود برا خودتون خوبه

    اینم اصلا بحث مذهبی نیست

    این که اسم یه زبان چی باشه هم موضوعی برای سر کلاس درس نیس ب همه مردم ریط داره آقا

    به نظر چندان تو فاز منطقه نیستید

    #بی_تعارف_اچمی_هستم این حرف مردمه. تموم.

  10. مهدی گفت:

    0

    0

    جناب توانا، در مورد موضوع شماره‌ی ۲ که فرمودید «…چه کسی گفته نام و عنوان من و شما به انتخاب مردم است؟»، در اینجا «مردم» یک عامل بیرونی برای یک «فرد» به حساب می‌آیند و نه جزئی از خود فرد! این مثال ابدا برای اشاره به موضوع نام زبان قابل ارائه نیست. چرا که مردمی که مخالف استفاده از نام لارستانی برای زبان‌شان هستند، جزئی از گویش‌وران و اهالی منطقه‌اند و نه یک فرد خارج از منطقه و یک عامل بیرونی! در واقع طبق استدلالی که شما داشته‌اید که انتخاب نام (نام زبان، نام شخص، نام شهر و …) تابعی از نظرات اجزای تشکیل‌دهنده است، پس استدلال همفکران‌تان که مدام از نوشته‌های فلان دانشمند ژاپنی و فرانسوی و نقشه‌های آلمانی برای تحمیل نام زبان لارستانی استفاده می‌کنند، از اساس غلط است!

ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان