انتشار در13 جولای 2023 ساعت 6:23 ب.ظ سرویس:برگزیده ها, عناوین اصلی بدون دیدگاه

در دبیرستان ریاضی فیزیک خواندم، اما رشته‌ام را دوست نداشتم/ توقع رتبه یک را نداشتم

“معصومه عسکری‌زاده”، دارنده رتبه یک کنکور ارشد هنر از لارستان:

در دبیرستان ریاضی فیزیک خواندم، اما رشته‌ام را دوست نداشتم/ توقع رتبه یک را نداشتم

🔸به گزارش آفتاب لارستان، “معصومه عسکری‌زاده” هنرمند لاری که امسال توانست در کنکور کارشناسی ارشد هنر، رتبه یک را از آنِ خود کند در گفت‌وگوی اختصاصی با این رسانه ضمن معرفی خود اظهار داشت:

🔹معصومه عسکری‌زاده، متولد بهمن‌ماه ۷۸ در لار هستم، راهنمایی و دبیرستان را رشته ریاضی و فیزیک در مدرسه فرزانگان گذراندم، در مقطع پیش‌دانشگاهی در کنکور هنر شرکت کردم و در رشته فرش دانشگاه شیراز قبول شدم.
🔹قبل از دانشگاه و تا زمانی که در لار بودم در کلاس‌هایِ هنریِ زیادی شرکت کردم، رشته دبیرستانم اصلا مورد علاقه‌ام نبود و سعی می‌کردم با کلاس‌های هنری خودم را در فضای هنر نگه دارم.
🔹چند سال هنرجوی استاد جهان‌پناه و استاد عباس‌زاده در رشته‌های رنگ و روغن و طراحی و آبرنگ (گالری سایه‌های آبی) بودم، چند سال هم با استاد جمال‌زاده ساز گیتار کلاسیک کار کردم.
🔹در دوران کرونا و فعالیت مجازی دانشگاه به لار برگشتم و به لطف و اعتماد آقای شریعتی و خانم اسلام‌پناه، نقاشی کتابفروشی کُنارک به من سپرده شد و این کار را بدون اینکه سررشته‌ای در نقاشی دیواری داشته باشم اجرا کردم.
🔹پروژه نهایی کارشناسی‌ام هم رنگرزی الیاف پشم مناسب قالی با برگ درخت نخل بود که در آزمایشگاه دانشگاه به کمک آقای احمدی استاد رنگرزی‌ام پیش بردم و خدا را شکر توانستم رنگ خوب و باثباتی از نخل بگیرم.
🔹در دانشکده، معدل الف رشته خودم بودم، اما برای کنکور، توقع رتبه یک را نداشتم و فکر می‌کردم رتبه‌ام دو رقمی شود، برای نتیجه خیلی استرس داشتم، چون منابع مشخصی برای کنکور تعریف نشده و به صورت پراکنده از کتاب‌های مختلف خواندم و تست زدم و دائما فکر می‌کردم کافی نیست و هیچ سهمیه‌ای هم نداشتم.
🔹فعلا ترجیح می‌دهم در شهرهایی حضور یابم که بازار فرش مناسب و شناخته‌شده‌ای دارند، اما اگر بخواهم در زمینه رنگرزی شروع به کار کنم فکر می‌کنم لار فضای مناسبی برای یک کارگاه رنگرزی باشد، می‌توان به کمک بقیه متخصص‌های این رشته که در لار حضور دارند، یک پروژه تولیدی را راه‌اندازی کرد که این موضوع می‌تواند شروعی برای آگاهی‌بخشی در این زمینه و ایجاد شغل در منطقه خودمان که کمی از فرش دور است شود.
🔹متاسفانه رشته‌های هنری کمی مهجور واقع شده‌اند، به ویژه رشته‌هایی همچون فرش، صنایع دستی، جواهرسازی، مرمت و…. که کمتر شناخته شده هستند و اطلاع چندانی در مورد این رشته‌ها وجود ندارد، در صورتی که رشته‌های هنری خیلی گسترده هستند و محدود نیستند، با کمی خلاقیت می‌توان با ترکیب و تلفیق چند هنر، یک ایده جدید خلق کرد، اما این موضوع دور از دسترس نیست، با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد اطلاعات کنکوری‌ها و بقیه مردم نسبت به سایر رشته‌های ناشناخته‌تر بیشتر خواهد شد و به طبع، فعالیت و حمایت از این رشته‌ها هم بیشتر می‌شود، به شرطی که هنر را آن‌طور که هست ببینیم، جدی‌اش بگیریم و آن را فرع ندانیم.
🔹متاسفانه من خودم درگیر جمله “درس‌ات را بخوان، هنر را هم در کنارش ادامه بده” شدم و همیشه حسرت تحصیل در هنرستان را با خود دارم، حیف از سال‌هایی که، بدون علاقه، ریاضی، دیفرانسیل و گسسته خواندم و ای کاش از همان موقع هنر را به عنوان رشته اصلی‌ام انتخاب کرده بودم.
شاید شرایطی که الآن در هنر می‌بینیم، به ما و خانواده‌هایمان ترس دهد، اما علاقه است که به ما انگیزه ادامه دادن می‌دهد؛ اگر به شما می‌گویند در هنر پول نیست، بگویید در رشته‌ای که به آن علاقه ندارم هم قطعا پول نیست!
🔹امیدوارم که فضا و عرصه برای هنر گسترده‌تر و بدون محدودیت شود تا همه ذوق‌های هنری در آن رشد کنند و دید و سبک زندگی مردم هم از ماشینی بودن فاصله بگیرد، با هنر آمیخته‌تر باشند و از هنرمندان در هر سطحی حمایت شود تا زندگی‌ها کمی رنگ به خود بگیرد.
🔹از تابستان سال گذشته، شروع به تولید دیوارکوب‌های قابل شست‌وشو با طرح و نقش فرش‌های قشقایی فارس کردم و در این زمینه با چند گالری در شیراز همکاری داشتم.
🔹هنرمندان و هنردوستان همه تلاش خود را برای حفظ فرش اصیل ایرانی انجام دهند تا این هنر اصیل از یاد نرود و در هر خانه‌ای حداقل یک قطعه کوچک از آن به عنوان نماد ایران وجود داشته باشد؛ حیف است که در دنیا برای فرش دستباف ایرانی سر و دست بشکنند، اما خودمان اطلاع درستی از آن نداشته باشیم و بیشتر به سمت فرش‌های ماشینی برویم.


ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان