انتشار در13 جولای 2023 ساعت 6:19 ب.ظ سرویس:برگزیده ها بدون دیدگاه

کشت گیاهان دارویی سازگار با آب شور در گراش/ آغاز کار با «آویشن» و «مرو تلخ»

توسط «هادی رادمرد» انجام شدک

کشت گیاهان دارویی سازگار با آب شور در گراش/ آغاز کار با «آویشن» و «مرو تلخ»

هادی رادمرد، اجرا کننده طرح تولید آویشن:

🔸محل اجرای پروژه، اناغ است. ما اول از قلمه‌زنی آویشن شروع کردیم، قلمه‌ای که داشتیم بذر گرفتیم از بذرها هم در گراش نشا تولید کردیم و نشا را در منطقه اناغ کاشتیم که با تدوام کاشت تلاش می‌کنیم بذر به شوری آب مقاوم شود.
🔸آویشن را با EC بالای دو هزار و دویست، نمی‌توان کشت. اما هر بار که بکاریم نتیجه بهتری می‌گیریم چون مقاومت به شوری کم می‌شود. وقتی آب شور است، تلفات گیاه خیلی بالا می‌رود با تدوام کشت میزان مرگ و میر گیاه را پایین می‌آوریم.
🔸طبق مطالعاتی که داشتم صنعت گیاهان دارویی تا چند سال آینده یک صنعت قوی خواهد شد. هدفم این بود که خودمان تولید کنیم، خودمان فراوری کنیم و خودمان به فروش برسانیم یعنی صفر تا صد کاشت تا برداشت در گراش و زیر نظر خودمان انجام شود.

*از آویشن تا مرو تلخ*

🔹مَروتئر که در فارسی به آن مرو تلخ یا مور تلخ می‌گویند با نام علمی Salvia mirzayanii از گیاهان دارویی پرکاربرد است که در جنوب فارس از گذشته ،مردم از آن استفاده می‌کنند و در سال‌های اخیر تحقیقات علمی زیادی نیز در مورد آن در حال انجام است.
🔹آویشن و مرو تلخ را هم در فصل سرما و هم در فصل گرما می‌توان کاشت. چون کاشت به صورت صنعتی انجام می‌گیرد و دائم آب به آن می‌رسد، ۴ تا ۵ بار در طول سال می‌توانیم برداشت کنیم.
🔹به دست آوردن اطلاعات کاشت، نگهداری و برداشت یک گیاه زمان می‌برد و باید صبور بود و حتی ممکن است اوایل ضرر آن بیشتر باشد ما آویشن را در اناغ در زمینی به متراژ نزدیک به ۴ تا ۵ هکتار کاشتیم ولی الان مزرعه نزدیک ۳ هکتار است یعنی تلفات باعث شده به این میزان برسد.
🔹از خانواده مرحوم محمد علی عظیمی تشکر می‌کنم که زمین را در اناغ در اختیار ما قرار دادند. اگر مسئولین همکاری کنند تصمیم ما بر این است که گراش را به عنوان قطب گیاهان دارویی جنوب کشور معرفی کنیم.
🔹درپایان از همکاری و حمایت‌های مهندس مرادی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گراش نیز قدردانی می‌کنم.


ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان