انتشار در13 آوریل 2023 ساعت 4:29 ق.ظ سرویس:برگزیده ها بدون دیدگاه

اوزی‌ها شعبه حزب عدالت ایران را در لارستان تاسیس کردند

اوزی‌ها شعبه حزب عدالت ایران را در لارستان تاسیس کردند

احمد خضری/ اوز

شعبه حزب عدالت در سال ۱۳۲۲ خورشیدی توسط اوزی‌ها در لارستان تاسیس و “روزنامه بهرام” ارگان رسمی این حزب شد.
حزب عدالت از نسل روشنفکران قدیمی ایران همچون “علی دشتی”، “ابراهیم خواجه‌نوری” و “حسین دادگر” در سال ۱۳۲۰ در تهران تشکیل شد. آنان حزب عدالت را برای مقابله با حزب توده ایران تاسیس کردند. رئیس و همه‌کاره حزب عدالت ایران، “علی دشتی” بود، وی نویسنده، روزنامه‌نگار، دیپلمات و سناتور دوره پهلوی بود، مدتی نیز به عنوان سفیر ایران در مصر خدمت کرده بود.
ابراهیم خواجه‌نوری امتیاز “روزنامه عدالت” را گرفت و پس از آن با همکاری دشتی، دادگر و جمال امامی حزب عدالت را تاسیس کردند. حزب عدالت در صحنه سیاسی دهه ۲۰ خورشیدی دارای قدرت فوق‌العاده‌ای بود و توانست چند کابینه دولت را سر کار بیاورد.
با شروع فعالیت‌های انتخاباتی دوره چهاردهم مجلس شورای ملی ایران در لارستان، “جواد آزادی” نماینده چهار دوره قبل و “عبدالرحمن فرامرزی” نامزد حزب عدالت ایران به رقابت پرداختند.
محمدشاه فرزین، محمدکامل دانش و دکتر محمدرفیع شفائی از اهالی اوز با هماهنگی عبدالرحمن فرامرزی صاحب امتیاز روزنامه بهرام و همکاری رستگار لاری اقدام به تاسیس شعبه‌ای از حزب عدالت در لار کردند.
در آن زمان روزنامه بهرام ارگان رسمی حزب عدالت در ایران شد و جمله «نگهبان حقیقی کشور، عدالت است و بهرام، ناشر افکار حزب عدالت است» در بین سال‌های ۱۳۲۲ و ۱۳۲۳ در قسمت بالای صفحه اول روزنامه بهرام درج می‌شد.
حزب عدالت ایران در سال ۱۳۲۵ خورشیدی با طیف سیاسی راست میانه منحل شد.


ارسال نظر

طراحی و توسعه توسط رضوان